Een Australische atlete raakte zondag 6 april licht gewond aan haar hoofd tijdens een triatlon in West-Australië doordat een drone op haar neerstortte, aldus ABC News Australia.
Een mediabedrijf, New Era Photography, gebruikte de drone om het sportevenement te filmen. De oorzaak van de crash is nog onduidelijk, maar mogelijk is het toestel gehackt, zei de piloot van de drone. Volgens hem zou er sprake zijn geweest van ‘channel hopping’ waardoor het vliegtuigje onbestuurbaar werd.
De Australische inspectie voor de veiligheid van het luchtruim, de Civil Aviation Safety Authority, onderzoekt wat er gebeurd is. Volgens de dienst is het ondenkbaar dat drones die door gecertificeerde bedrijven voor professionele doeleinden worden gebruikt, gehackt worden. Voor simpeler toestelletjes die je als consument in de winkel kunt kopen, ligt dat anders.
“Als je gebruikmaakt van datalink encryptie tussen de drone en het grondstation, dan gebeurt zoiets niet.” Dat zegt ook Bart Remes, hoofd van het micro aerial vehicle laboratory (MAV-lab) aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, desgevraagd.
Mogelijk maakte het bedrijf New Era Photography geen gebruik van data-encryptie en is het toestel inderdaad gehackt waardoor iemand anders de besturing kon overnemen, aldus Remes. Maar er is nog een andere optie. “Je kunt ook het gps-signaal verstoren dat de drone gebruikt om zijn positie te bepalen. Dat is makkelijk te doen met een gps-jammer (een klein apparaatje dat signalen van andere zenders verstoort, red.). Gps-signalen zijn heel zwak. Als je op dezelfde frequentie een sterker signaal uitzendt met een gps-jammer dan ontvangt de drone geen signaal meer.”
Als het toestel buiten het zichtveld bestuurd wordt, dan is het al snel ‘einde oefening’. Zonder de juiste invoer van gps-coördinaten stort het toestel neer. Het is daarom verstandig om als piloot in de buurt te blijven van je drone wanneer deze boven mensen vliegt. Je kunt het toestel dan altijd op zicht landen, mocht het gps-systeem falen. Of je toestel moet in staat zijn de omgeving te herkennen, zelfstandig te landen en obstakels te ontwijken. Het onderzoeksteam van Remes werkt aan zulke technische snufjes.
Wat zijn eigenlijk de wettelijke vereisten in Nederland; aan welke veiligheidseisen moeten drones die buiten vliegen voldoen? “Dat is niet wettelijk vastgelegd”, zegt Remes. “Telkens als je buiten voor professionele doeleinden wilt vliegen met een drone moet je ontheffing aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Je moet dan aannemelijk maken dat wat je wilt gaan doen veilig is.” Lang niet alle toestellen van het MAV-lab zijn voorzien van datalink encryptie, geeft Remes toe. “Maar als we boven een weiland vliegen, dan is dat geen probleem.”
Geschrokken van het voorval in Australië is Remes niet. “Er vliegen ontzettend veel drones rond. Ja, niet officieel hè. Ik heb het over drones van hobbyisten. Er zijn weinig ongelukken.”
Comments are closed.