Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Afstudeercijfer: 12

Uit vierhonderd stage-aanvragen selecteert het vermaarde Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina er jaarlijks drie. Lowie Vermeersch stelde het bureau niet teleur.


Cardesign

Zijn professor wilde hem voor zijn afstudeerproject een twaalf geven, om aan te geven hoe het zich verhield tot het werk dat normaal gesproken een zeven tot negen krijgt. Vanwege de regels moest het op een tien afgerond worden, maar de ongeveer tweehonderd bezoekers van het colloquium van IO-afstudeerder Lowie Vermeersch waren het er over eens dat hij iets uitzonderlijks had gepresteerd.

Vermeersch studeerde afgelopen vrijdag in de Aula af op een auto-ontwerp, gemaakt bij het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina. Pininfarina, dat onder meer auto’s ontwerpt voor Ferrari, Peugeot, Alfa Romeo en Fiat, krijgt jaarlijks vierhonderd stage-aanvragen en honoreert er drie. Vermeersch werd aangenomen vanwege zijn indrukwekkende portfolio. Zijn opdracht was het ontwerpen van een voertuig voor individueel transport over land voor het jaar 2012.

Voordat hij aan het ontwerp zelf begon, maakte hij een analyse van de gezinssamenstelling en transportbehoefte in 2012. ,,Ik wilde geen niche-markt creëren, maar een auto voor het gemiddelde gezin.” Hij ziet zijn ontwerp zelf slechts als uiteindelijke illustratie van de context- en interactieanalyses die hij vooraf maakte. ,,Ik hoefde helemaal geen auto te ontwerpen, maar door fysieke eisen, gebruikersbehoeften en veiligheidsredenen kwam het ontwerp uiteindelijk toch op een vrij conventionele auto uit. Dat wil niet zeggen dat de analyse overbodig was; daar heb ik nog wel het meeste van geleerd.”
Elandtest

Zijn uiteindelijke ontwerp is een futuristisch ogende auto, waarvan vooral het interieur sterk vernieuwd is. ,,Normaal is het interieur dat wat er aan ruimte overblijft naast alle functionele onderdelen. Dat zag ik anders.” Vermeersch gaf zijn auto een dubbele bodem, zodat het interieur gescheiden bleef van de functionele onderdelen. De vier zitplaatsen en deuren zijn verschillend gekleurd om de individualiteit van de gezinsleden anno 2012 te benadrukken.

Daarnaast hebben de passagiers ook displays en kunnen zij zelf bijvoorbeeld de temperatuur en het geluid in de auto regelen. ,,Het interieur is nu slechts op de bestuurder ontworpen, daarom zie je ook zoveel mensen alleen in de auto. Carpoolen moet niet met regels afgedwongen worden. Mensen moeten ook als passagier in de auto willen zitten.” Naast aantrekkelijk, zal zijn auto ook schoon en geruisloos zijn omdat hij op brandstofcellen rijdt.

Een week voor zijn afstuderen kreeg Vermeersch een tweejarig contract aangeboden door Pininfarina. Lang twijfelde hij niet, want het bedrijf zelf en ook het leven in Turijn bevielen hem prima. Hij wil ooit een eigen ontwerpbureau beginnen, maar eerstnog meer ervaring opdoen. Daarop biedt zijn nieuwe baan hem volop kans. Al tijdens zijn afstudeerproject ontwierp hij en passant een locomotief.

Of zijn auto ooit geproduceerd zal worden, hangt af van de belangstelling van de auto-industrie. Als het zover komt, zal de auto in ieder geval de elandtest doorstaan, daar is Vermeersch zeker van. Een naam voor zijn ontwerp heeft hij nog niet: ,,Ik kon geen naam vinden die al mijn gedachten erbij dekte, daarvoor ben ik er te intensief mee bezig geweest.”


Cardesign

Zijn professor wilde hem voor zijn afstudeerproject een twaalf geven, om aan te geven hoe het zich verhield tot het werk dat normaal gesproken een zeven tot negen krijgt. Vanwege de regels moest het op een tien afgerond worden, maar de ongeveer tweehonderd bezoekers van het colloquium van IO-afstudeerder Lowie Vermeersch waren het er over eens dat hij iets uitzonderlijks had gepresteerd.

Vermeersch studeerde afgelopen vrijdag in de Aula af op een auto-ontwerp, gemaakt bij het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina. Pininfarina, dat onder meer auto’s ontwerpt voor Ferrari, Peugeot, Alfa Romeo en Fiat, krijgt jaarlijks vierhonderd stage-aanvragen en honoreert er drie. Vermeersch werd aangenomen vanwege zijn indrukwekkende portfolio. Zijn opdracht was het ontwerpen van een voertuig voor individueel transport over land voor het jaar 2012.

Voordat hij aan het ontwerp zelf begon, maakte hij een analyse van de gezinssamenstelling en transportbehoefte in 2012. ,,Ik wilde geen niche-markt creëren, maar een auto voor het gemiddelde gezin.” Hij ziet zijn ontwerp zelf slechts als uiteindelijke illustratie van de context- en interactieanalyses die hij vooraf maakte. ,,Ik hoefde helemaal geen auto te ontwerpen, maar door fysieke eisen, gebruikersbehoeften en veiligheidsredenen kwam het ontwerp uiteindelijk toch op een vrij conventionele auto uit. Dat wil niet zeggen dat de analyse overbodig was; daar heb ik nog wel het meeste van geleerd.”
Elandtest

Zijn uiteindelijke ontwerp is een futuristisch ogende auto, waarvan vooral het interieur sterk vernieuwd is. ,,Normaal is het interieur dat wat er aan ruimte overblijft naast alle functionele onderdelen. Dat zag ik anders.” Vermeersch gaf zijn auto een dubbele bodem, zodat het interieur gescheiden bleef van de functionele onderdelen. De vier zitplaatsen en deuren zijn verschillend gekleurd om de individualiteit van de gezinsleden anno 2012 te benadrukken.

Daarnaast hebben de passagiers ook displays en kunnen zij zelf bijvoorbeeld de temperatuur en het geluid in de auto regelen. ,,Het interieur is nu slechts op de bestuurder ontworpen, daarom zie je ook zoveel mensen alleen in de auto. Carpoolen moet niet met regels afgedwongen worden. Mensen moeten ook als passagier in de auto willen zitten.” Naast aantrekkelijk, zal zijn auto ook schoon en geruisloos zijn omdat hij op brandstofcellen rijdt.

Een week voor zijn afstuderen kreeg Vermeersch een tweejarig contract aangeboden door Pininfarina. Lang twijfelde hij niet, want het bedrijf zelf en ook het leven in Turijn bevielen hem prima. Hij wil ooit een eigen ontwerpbureau beginnen, maar eerstnog meer ervaring opdoen. Daarop biedt zijn nieuwe baan hem volop kans. Al tijdens zijn afstudeerproject ontwierp hij en passant een locomotief.

Of zijn auto ooit geproduceerd zal worden, hangt af van de belangstelling van de auto-industrie. Als het zover komt, zal de auto in ieder geval de elandtest doorstaan, daar is Vermeersch zeker van. Een naam voor zijn ontwerp heeft hij nog niet: ,,Ik kon geen naam vinden die al mijn gedachten erbij dekte, daarvoor ben ik er te intensief mee bezig geweest.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.