Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinion

Signalement

Recente aanwinsten van de bibliotheek die ook interessant zijn voor niet-vakspecialistenIedereen die wel eens gesolliciteerd heeft, kent waarschijnlijk de boekjes over psychologische tests van Jack van der Minden .

Dezelfde auteur heeft echter meer boeken op zijn naam staan, waaronder Alles over salarisonderhandelingen (Amsterdam, Veen, 1996) . Ook dit is een uiterst nuttig boekwerk voor wie in de slag moet met de human resource manager.

Van der Minden zet eerst keurig alle feiten op een rijtje. Salaris kan immers uit veel meer bestaan dan alleen een maandelijks bedrag op de giro – auto, winstdeling, extra vrije dagen, enzovoort. Maar waar het om draait is uiteindelijk: wat ben ik waard en hoe sleep ik het binnen? Ruim honderd bladzijden gaan over het onderhandelingsproces, vanuit het uitgangspunt ‘van onderhandelen wordt je nooit slechter’. Een breed scala aan normale gespreksonderdelen en gemene trucs komt aan de orde. Voorbeeld: een baas die zegt ‘ik heb geen budget om je loonsverhoging te geven, maar ik kan je wel promoveren tot senior executive manager’, dient gewantrouwd te worden.

Veel van wat door de maatschappij als ethisch juist wordt beschouwd, is vastgelegd in wetten. Om die reden wordt ‘ethiek’ al gauw een juridisch vak: zijn de regeltjes wel netjes opgevolgd? Maar ethiek is vooral het kweken van moreel verantwoordelijkheidsbesef, beweren Mike Martin en Roland Schinzinger in Ethics in engineering (New York, McGraw-Hill, 1996) . De regeltjes zijn een belangrijk hulpmiddel bij het bepalen wat ethisch is, maar ze zijn geen alibi als het mis gaat.

Een van de vele voorbeelden die Martin en Schinzinger in hun heldere boek geven, is de bouw van de Citicorp wolkenkrabber in Manhattan. De verantwoordelijke ingenieur, Bill LeMesurier, had zijn unieke constructie doorgerekend zoals de regels dat vereisten. De zwaarste kracht die het kon weerstaan was een harde wind loodrecht op het gebouw. De wolkenkrabber stond er al een jaar toen een student hem vroeg wat er gebeurde als de wind zijlings aan kwam jagen.

LeMesurier schrok en begon opnieuw te rekenen: de kracht was in dat geval veertig procent groter. Dat was niet erg, de constructie kon dat aan. Maar vervolgens bleek dat een deel van de ankers geklonken was in plaats van gelast, omdat het gebouw toch overgedimensioneerd was. Er was daadwerkelijk instortingsgevaar. Reparatie was mogelijk, maar de kosten daarvan gingen LeMesuriers verzekering ver te boven. Hij overwoog zijn mond te houden of zelfmoord te plegen, maar besloot de zaak aan te kaarten. Het laswerk gebeurde alsnog, LeMesurier hoefde maar een deel van de kosten te betalen en zijn reputatie leed er niet onder. Moraal: van een groot verantwoordelijkheidsbesef word je niet slechter.

Iets luchtigers tot slot: Jeremy Myerson, Internationalinteriors (geen plaats, Bangert Verlag, 1995) . Waar de meeste architectuurboeken zich concentreren op de buitenkant, gaat dit over het interieur. De hoeveelheid tekst is minimaal, het draait 250 bladzijden lang om plaatjes uit Japan, de VS en Europa. Nederland is drie maal vertegenwoordigd, onder meer met de personeelloze bank van ING in Rijswijk. Degenen die hun inspiratie liever uit de praktijk halen dan uit een boek, kunnen dus daar terecht.

Recente aanwinsten van de bibliotheek die ook interessant zijn voor niet-vakspecialisten

Iedereen die wel eens gesolliciteerd heeft, kent waarschijnlijk de boekjes over psychologische tests van Jack van der Minden . Dezelfde auteur heeft echter meer boeken op zijn naam staan, waaronder Alles over salarisonderhandelingen (Amsterdam, Veen, 1996) . Ook dit is een uiterst nuttig boekwerk voor wie in de slag moet met de human resource manager.

Van der Minden zet eerst keurig alle feiten op een rijtje. Salaris kan immers uit veel meer bestaan dan alleen een maandelijks bedrag op de giro – auto, winstdeling, extra vrije dagen, enzovoort. Maar waar het om draait is uiteindelijk: wat ben ik waard en hoe sleep ik het binnen? Ruim honderd bladzijden gaan over het onderhandelingsproces, vanuit het uitgangspunt ‘van onderhandelen wordt je nooit slechter’. Een breed scala aan normale gespreksonderdelen en gemene trucs komt aan de orde. Voorbeeld: een baas die zegt ‘ik heb geen budget om je loonsverhoging te geven, maar ik kan je wel promoveren tot senior executive manager’, dient gewantrouwd te worden.

Veel van wat door de maatschappij als ethisch juist wordt beschouwd, is vastgelegd in wetten. Om die reden wordt ‘ethiek’ al gauw een juridisch vak: zijn de regeltjes wel netjes opgevolgd? Maar ethiek is vooral het kweken van moreel verantwoordelijkheidsbesef, beweren Mike Martin en Roland Schinzinger in Ethics in engineering (New York, McGraw-Hill, 1996) . De regeltjes zijn een belangrijk hulpmiddel bij het bepalen wat ethisch is, maar ze zijn geen alibi als het mis gaat.

Een van de vele voorbeelden die Martin en Schinzinger in hun heldere boek geven, is de bouw van de Citicorp wolkenkrabber in Manhattan. De verantwoordelijke ingenieur, Bill LeMesurier, had zijn unieke constructie doorgerekend zoals de regels dat vereisten. De zwaarste kracht die het kon weerstaan was een harde wind loodrecht op het gebouw. De wolkenkrabber stond er al een jaar toen een student hem vroeg wat er gebeurde als de wind zijlings aan kwam jagen.

LeMesurier schrok en begon opnieuw te rekenen: de kracht was in dat geval veertig procent groter. Dat was niet erg, de constructie kon dat aan. Maar vervolgens bleek dat een deel van de ankers geklonken was in plaats van gelast, omdat het gebouw toch overgedimensioneerd was. Er was daadwerkelijk instortingsgevaar. Reparatie was mogelijk, maar de kosten daarvan gingen LeMesuriers verzekering ver te boven. Hij overwoog zijn mond te houden of zelfmoord te plegen, maar besloot de zaak aan te kaarten. Het laswerk gebeurde alsnog, LeMesurier hoefde maar een deel van de kosten te betalen en zijn reputatie leed er niet onder. Moraal: van een groot verantwoordelijkheidsbesef word je niet slechter.

Iets luchtigers tot slot: Jeremy Myerson, Internationalinteriors (geen plaats, Bangert Verlag, 1995) . Waar de meeste architectuurboeken zich concentreren op de buitenkant, gaat dit over het interieur. De hoeveelheid tekst is minimaal, het draait 250 bladzijden lang om plaatjes uit Japan, de VS en Europa. Nederland is drie maal vertegenwoordigd, onder meer met de personeelloze bank van ING in Rijswijk. Degenen die hun inspiratie liever uit de praktijk halen dan uit een boek, kunnen dus daar terecht.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.