Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Zijlstra wil minder Engels in hoger onderwijs

Het is niet vanzelfsprekend dat opleidingen in het hoger onderwijs Engelstalig zijn, vindt demissionair staatssecretaris Zijlstra. Hij gaat kwaliteitsbewaker NVAO vragen om een ‘sanity check’.

 

Het debat deze week in de Tweede Kamer raakte enigszins verhit toen CDA en PVV zich sterk maakten voor het Nederlands in het hoger onderwijs. Waarom zouden studenten zoveel in het Engels moeten schrijven en spreken, vroegen deze partijen zich af.  “Gebrekkig Engels heeft effect op het denkvermogen van studenten en hun beheersing van de Nederlandse taal”, zei PVV-kamerlid Harm Beertema, die vond dat internationalisering niet te ver moest gaan.  Zijn collega Biskop van het CDA sloot zich daarbij aan. “De Nederlandse taal is niet een of ander raar dialect”, zei hij. Hij haalde met enige verontwaardiging een voorbeeld aan van een Nederlandse student die bij een Nederlandse hoogleraar geen Nederlandstalige scriptie mocht schrijven. D66 en VVD gingen ertegenin. Het is juist logisch om studenten voor te bereiden op een internationale arbeidsmarkt en een internationale wetenschappelijke wereld. Boris van der Ham (D66) dacht dat Biskop daar alleen maar bezwaar tegen maakte “omdat het lekker klinkt”. Wel kon hij zich iets voorstellen bij een speciale onderwijsbevoegdheid voor de Engelse taal, om te garanderen dat de docenten goed genoeg Engels spreken en schrijven. Anne-Wil Lucas van de VVD vroeg zich bovendien af waar het CDA zich mee bemoeide. De christendemocraten zijn toch juist voorstander van autonomie van hogescholen en universiteiten? Waarom zouden de instellingen dan niet zelf hun voertaal mogen kiezen? Maar demissionair staatssecretaris Zijlstra had meer begrip voor de kritiek. Er moet iets aan het niveau van het Engels van studenten en docenten gebeuren, meende hij. “Een docent moet goed in het Engels getraind zijn als hij in het Engels lesgeeft. Het is nog niet op het juiste niveau, maar daar wordt stevig aan gewerkt.” Zijlstra wil bovendien dat kwaliteitsbewaker NVAO bij het beoordelen van opleidingen kijkt waarom er in het Engels wordt lesgegeven. “In goed Nederlands: er moet een sanity check plaatsvinden.” Wie Nederlandse studenten opleidt voor de Nederlandse arbeidsmarkt, moet dat eigenlijk in het Nederlands doen, stelde hij. In de wet staat immers dat het hoger onderwijs in principe Nederlandstalig is, tenzij er goede redenen zijn om daarvan af te wijken. De NVAO, die de kwaliteit van opleidingen zesjaarlijks keurt, zegt in een telefonische reactie dat zij het voorstel van Zijlstra afwacht. “Nu al kijken we naar de internationalisering van opleidingen”, zegt een woordvoerder. “We willen ook weten of docenten in staat zijn het onderwijs te geven dat de opleiding aanbiedt. Daar hoort ook bij of ze het Engels beheersen of niet, maar dat is nog geen expliciet criterium.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.