Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Bussemaker wil ‘aan de knoppen draaien’

Om de oppositie tegemoet te komen, wil onderwijsminister Bussemaker best ‘aan de knoppen van het leenstelsel draaien’. Maar niet te veel. De toegankelijkheid van het onderwijs is belangrijk, maar het op orde houden van de Rijksbegroting ook.


Bussemaker moet schipperen om in de Eerste Kamer voldoende steun te krijgen voor het afschaffen van de basisbeurs. Ze kan de oppositie eventueel tegemoet komen door de aanvullende beurs te verhogen of ‘eens goed te kijken’ naar de afgeschafte beurzen voor studenten met onvindbare ouders. Maar, hield zij de oppositie voor: dat gaat direct ten koste van het geld dat naar het onderwijs kan.



De minister wil verder best overwegen om de terugbetalingstermijn van vijftien jaar te verlengen. Zo wordt het maandelijkse terug te betalen bedrag kleiner. “Die vijftien jaar is niet in steen gebeiteld”, aldus Bussemaker. “Maar als we die termijn verlengen, zitten studenten langer aan hun schuld vast en is de kans op kwijtschelding ook kleiner.”



De oppositiepartijen maken zich verder zorgen over de gevolgen voor meerjarige masters, zoals voor technische beroepen, of studies voor beroepen waar veel vraag naar is maar waarvan het salaris niet zo hoog is.



Dat kan volgens Bussemaker opgelost worden. Bijvoorbeeld door het rentepercentage laag te houden of techniekstudenten de mogelijkheid te geven zelfs renteloos te lenen. Het is ook denkbaar om studenten die nominaal afstuderen een lagere rente te laten betalen dan studenten die lang over hun opleiding doen.



Theoretisch kan het allemaal. Maar, benadrukte Bussemaker meermalen: “Hoe complexer en gedifferentieerder het systeem wordt, hoe minder geld er overblijft.”



Na het voorjaarsreces wordt het debat in de Tweede Kamer hervat.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.