Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

‘Opleidingskeuring mag niet verdwijnen’

Oud-NVAO-bestuurder Leendert Klaassen relativeert de aanzwellende kritiek op de accreditatie. Hij was een van de bedenkers van de instellingaccreditatie en loodste onlangs zijn eigen hogeschool door de keuring.


Klaassen zat tot 2011 in het bestuur van accreditatieorganisatie NVAO, en staat sindsdien aan het roer van Stenden Hogeschool. Hij is zojuist geslaagd voor het examen dat hij in zekere zin zelf had bedacht.


Drie jaar geleden was het niet vanzelfsprekend dat Stenden zou worden goedgekeurd. De hogeschool in Leeuwarden heeft nevenvestigingen in Groningen en Drenthe, maar ook in Qatar, Thailand, Zuid-Afrika en Indonesië. En op deze buitenlandse toerisme- en hotelopleidingen kwam in 2011 via de Volkskrant zware kritiek.


De Onderwijsinspectie oordeelde dat de opleidingen niet aan de regels voldeden. Stenden liep met medeweten van het ministerie vooruit op een wet die het mogelijk zou maken dat studenten een Nederlands diploma krijgen voor opleidingen die ze volledig in het buitenland volgen. Maar die nieuwe wet kwam er niet, zodat Stenden de bakens flink moest verzetten.


Alle nieuwe buitenlandse Stenden-studenten die een Nederlands diploma willen behalen, moeten voortaan een kwart van hun opleiding in Nederland volgen. Begin mei van dit jaar liet de inspectie wetendat Stenden weer aan de eisen voldoet. Ook uit de instellingsaccreditatie blijkt dat Stenden zijn interne kwaliteitscontrole op orde heeft; de afzonderlijke opleidingen mogen straks beperkter worden gekeurd dan voorheen.


“Er is anderhalf jaar hard aan de instellingstoets gewerkt”, zegt Klaassen, “door in totaal meer dan tweehonderd mensen. Als je die instellingstoets alleen maar opvat als iets dat moet van de overheid, dan is het misschien te veel moeite. Maar onze medewerkers hadden deze operatie niet willen missen. Ik zie het om me heen: instellingsbestuurders zijn nu veel meer bezig met de kwaliteit van het onderwijs. Vroeger was de accreditatie vooral een zaak van de opleidingen. Dat is niet meer zo.”


Het werk stopt niet na de positieve accreditatie. “Wat we eigenlijk willen bereiken – dat is het ideaal – is dat je permanent ‘accreditatiewaardig’ bent. Dat je op elk moment de thermometer in de organisatie kunt steken en kunt zeggen: dit is in orde, dat kan beter en daar moet je mee stoppen. Want het is natuurlijk nooit allemaal perfect.”


Veel hogescholen en universiteiten klagen over al het werk dat de accreditatie met zich meebrengt. Maar in feite gaat dat volgens Klaassen vooral over de zwaardere eisen die aan het afstudeerniveau worden gesteld. “Dat komt door de recente negatieve beoordelingen bij een aantal hbo-opleidingen. Visitatiepanels van de NVAO, maar ook docententeams en kwaliteitszorgmedewerkers van instellingen letten veel meer op de vraag of het hbo-niveau wel gehaald wordt. Maar eigenlijk is dat toeval, en kun je dat niet aan het accreditatiestelsel wijten.”


De Universiteit Leiden vindt dat er minder nadruk moet komen te liggen op de opleidingskeuring en meer op de kwaliteitszorg van de instelling als geheel. Klaassen, tevens portefeuillehouder kwaliteitszorg in het bestuur van de Vereniging Hogescholen, ziet dat net even anders: “Als je alleen naar de instelling kijkt en naar de centrale en decentrale kwaliteitsbewaking, dan zie je mogelijk toch onvolkomenheden over het hoofd. Het is goed dat de NVAO elke keer doorprikt tot het opleidingsniveau. Want vreemde ogen dwingen nu eenmaal.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.