Iedereen krijgt het. Het is nóg eerlijker dan de griep. Ongeacht je ras, geloof of afkomst…heb je een digitale brievenbus, dan krijg je spam! Maar waarom bestaat het eigenlijk? Niemand gaat zijn tijd en geld investeren in het versturen van g_e_b_r_@k_k_i_g geformuleerde advertenties aan de gehele digitale wereldbevolking, als het niet loont.
Er moeten mensen zijn, die hun spam aandachtig lezen. Die doelbewust klikken op de link ‘Buy best cheap drugs here’. Mensen die zorgvuldig hun creditcardgegevens invullen. Omdat ze geloven (of hopen) dat hun leven daar beter van zal worden. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die hun apotheekboodschappen via spam doen om de spam business lucratief te maken.
Wat zou er moeten gebeuren, wil ik één van die mensen worden? Een korte introductie in ‘flyertechniek’.
Er is een oud Chinees spreekwoord dat zegt: ‘Vertel de wereld dat een gezegde Chinees is en er zal iemand zijn die het gelooft’. Zo werkt spam. Het is flyers strooien in cyberspace. Flyers in een winkelcentrum zijn gemaakt voor iedereen met minstens één lege hand. Spam op internet is gemaakt voor iedereen met minstens één werkend mailadres. Ook al gooi ik de flyer ongelezen weg, ik kijk toch heel even wat er op staat. Ook al wis ik in één klik al mijn spam, ik scan er toch even doorheen of er geen ‘echte’ mail tussen zit.
Dus dat is stap één. Ik dénk dat ik het ongezien weggooi, maar ik lees het toch een beetje. Wat is er dan nog voor nodig waardoor ik daadwerkelijk klant word? En daarmee de spammer bestaansrecht geef? In de marketing kent men de 4p’s: product, plaats, promotie en prijs. Als ik op het juiste moment het juiste product op mijn netvlies krijg, zal ik denken: waar is mijn creditcard? Ik heb die viagra nú nodig!
En daar maakt de ‘spamtrepreneur’ keer op keer dezelfde fout. Want ik houd niet van gokken, ik heb geen chronische pijn of erectieproblemen en ik heb al genoeg geld geleend. Ik heb andere behoeftes en problemen. Hoe kom ik aan relevante spam?
Ooit dacht ik nog dat iedereen dezelfde spam krijgt. Maar niets is minder waar. Ik kwam daar per ongeluk achter. Toen ik de domeinnaam thomasplatzer.nl registreerde met het bijbehorende e-mailadres, veranderde mijn wereld voorgoed. Ineens kreeg ik heel verfrissende spam! Degelijke spam. Duitse spam (noemen ze trouwens in Duitsland ook gewoon spammail. Niet ‘Dosenfleischpost’). Sterk afgeprijsde stofzuigers, bureaustoelen en stropdassen! Wat een verademing. So macht Spam wieder Spaß!
En zo heb ik mijn eerste spamaankoop gedaan, want mijn bureaustoel was al jaren aan vervanging toe. En ik ben keiblij met m’n Wagner Drehstühl. Ook al is het een Chinese kopie. Lang leve Späm!
Comments are closed.