Ongecategoriseerd

TU treft schikking met softwarebedrijf VORtech

De TU en softwarebedrijf VORtech zijn tot een schikking gekomen. De van softwarepiraterij beschuldigde TU heeft een licentie van VORtech gekocht voor een programma om aan treinwielen en rails te rekenen.

De rechter hoeft geen uitspraak meer te doen in de zaak die VORtech had aangespannen tegen de TU Delft. Na twee maanden van overleg heeft de TU een licentie gekocht van VORtech om het programma Contact te mogen gebruiken. Contact is een programma dat onder meer dient om te rekenen aan de wrijving tussen treinwielen en rails.

Volgens VORtech-eigenaar Edwin Vollebregt verrichtte de TU jarenlang commerciële onderzoeken voor ProRail met zijn softwareprogramma Contact en liep zijn bedrijf daardoor inkomsten mis. Hij eiste afgelopen maart in een kort geding in Den Haag dat de TU daarmee stopt.

In 2000 kocht Vollebregt met zijn softwarebedrijf VORtech het auteursrecht van Contact van de TU. Hij had dit programma medeontwikkeld in de jaren daarvoor toen hij als promovendus aan de TU werkte. Overeengekomen werd dat de TU het programma bleef gebruiken voor onderzoek en onderwijs. Onder geen geding mocht ze er munt uit slaan. Volgens Vollebregt deed de TU dit laatste wel degelijk.

De licentie die de TU deze week heeft gekocht, geldt met terugwerkende kracht tot 2000. “Het is een soort schadevergoeding”, zegt Vollebregt, die blij is met de uitkomst. Over welk bedrag het gaat wil hij noch de TU iets kwijt.

Erkent de TU dat ze jarenlang onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van het programma? “Nee”, zegt Saskia Voortman van de afdeling juridische zaken. “We hebben het programma namelijk niet voor commerciële doeleinden gebruikt. Met deze schikking hebben we geregeld dat we de softwareversie uit het jaar 2000 kunnen gebruiken voor onze verdere activiteiten. Na 2000 heeft VORtech de software verder ontwikkeld, van die aanpassingen maken we geen gebruik.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.