Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

​Veel kritiek op experiment met onderwijskeuring

Universiteitenvereniging VSNU is enthousiast over een nieuw experiment dat instellingen moet verlossen van onderwijskeuringen door buitenstaanders. Maar veel andere organisaties zien er weinig in. “Over vijf jaar kijken we teleurgesteld terug.”

Vanaf 2017 mogen zes universiteiten en zes hogescholen meedoen aan een pilot met zogeheten ‘instellingsaccreditatie’. Slagen ze daarvoor, dan mogen ze de keuringen van hun opleidingen zelf regelen.

Universiteitenvereniging VSNU is daar blij mee, zei voorzitter Karl Dittrich vandaag tijdens een gesprek in de Tweede Kamer. “Een beoordeling op opleidingsniveau moet uiteraard plaatsvinden, maar die moet recht doen aan de opleiding. Dat kan in onze optiek het beste als het bestuur verantwoordelijk is voor de kwaliteitszorg.”

Ook binnen het experiment zullen volgens Dittrich buitenstaanders het onderwijs gaan beoordelen. Nu regelt onderwijskeurmeester NVAO dat nog, straks gaan instellingen het zelf doen.

Nietje erdoor en klaar

De Landelijke Studenten Vakbond heeft er weinig vertrouwen in. “Wij mogen als studenten ook niet onze eigen toetsen nakijken”, aldus bestuurslid Stefan Wirken. “Niet zozeer omdat we allemaal niet te vertrouwen zijn, maar omdat je een onafhankelijke keuring wil van wat studenten kunnen.”

Het argument dat de administratieve druk voor hogescholen en universiteiten enorm zou afnemen, overtuigt Wirken niet. “Als opleidingen hun documentatie altijd op orde zouden hebben is de keuring een kwestie van nietje erdoor en klaar.”

Hij kreeg bijval van Janos Betkó, oud LSVb’er die bij veel keuringen betrokken was. “Wat docenten ervaren aan administratieve lasten wordt veroorzaak door achterstallig onderhoud, niet door de accreditatie. Werkdruk komt door falend management, of door archivering die niet op orde is. Ik heb opleidingen gezien die al jaren weten dat er iets niet klopt, maar daar pas een jaar voor de keuring plaatsvindt wat aan gaan doen.”

Vreemde ogen

Ook de hogescholen zien vooralsnog weinig in het experiment. “Voor ons is het uitgangspunt altijd: vreemde ogen dwingen”, zei voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen. “Het is altijd goed om onafhankelijke, externe panels naar je onderwijs te laten kijken.”

De hogescholen en universiteiten botsten al eerder op het onderwerp en De Graaf herhaalde zijn kritiek vandaag. Hij is niet per se tegen instellingsaccreditatie, maar heeft vooral bezwaar tegen de manier waarop minister Bussemaker de pilot organiseert.

“Van de veertien universiteiten mogen er zes meedoen, en van de 37 hogescholen mogen er ook zes meedoen. Dat is al een beetje raar”, hield hij de Kamer voor. “Als we niet oppassen krijgen we daardoor een tweedeling in het accreditatiestelsel. Bovendien lijkt deze pilot meer op een gefaseerde invoering van een nieuw stelsel dan op een experiment.”

Teleurgesteld

Ook Henriëtte Maassen van den Brink – voorzitter van de Onderwijsraad maar uitgenodigd als lid van de reviewcommissie die de prestatieafspraken beoordeelt – plaatste vraagtekens bij het experiment. “Mijn haren gaan hier recht van overeind staan. Over vijf jaar kijken we teleurgesteld terug op dit experiment en zeggen we: ja, en wat weten we nu?” De Onderwijsraad zet juist in op meer verantwoordelijkheid voor opleidingen, bleek vorige week al uit een rapport van de adviesraad.

En NVAO-voorzitter Anne Flierman? Hij is niet tegen een pilot, maar waarschuwde ook. “Ik spreek veel bestuurders die zeggen: het heeft mij enorm geholpen dat er buitenstaanders langskwamen met een rapport en een oordeel.” Hij zei het al eerder: lang niet alle instellingen kunnen de vrijheid aan.

Ronde tafel

Voor een rondetafelgesprek nodigt de Tweede Kamer allerlei experts en belanghebbenden uit om informatie in te winnen over een onderwerp. In dit geval de plannen voor een nieuw accreditatiestelsel in het hoger onderwijs. Minister Bussemaker van OCW maakte die begin juni bekend. Eind september debatteert de Kamer met haar.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.