Ongeacht je postuur; een langeafstandsvlucht is nooit comfortabel. Heb jij je weleens afgevraagd of die Boeings en Airbussen tegenwoordig íets ruimer ingedeeld kunnen? Lucht- en ruimtevaarttechnicus Roderick Moerland wel, dus hij ontwierp het interieur gewoon opnieuw.
- Onderzoek: ‘Aircraft passenger comfort enhancement by utilization of a wide-body lower deck compartment’
- Eindcijfer: 9
Een bijzondere samensmelting: Roderick Moerland (24) deed zijn afstudeeronderzoek deels voor Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, en deels bij Industrieel Ontwerpen. Niet zo gek: in tegenstelling tot veel van zijn studiegenoten wierp hij zich niet op het ontwerp van vliegtuigmotoren of -materialen, maar op de inrichting van de Airbus A340. Daar kan qua efficiëntie nog wel het één en ander aan verbeterd worden, constateerde hij.
“Mensen worden steeds groter, en hoe meer mensen reizen, hoe groter de vraag wordt naar comfort in de economy class. De huidige stoelafmetingen zijn zo klein, dat ze voor een groot deel van de wereldbevolking niet meer veilig zijn. Denk eens aan de houding die je moet aannemen bij een noodlanding, met je hoofd tussen je knieën. De meeste mensen passen helemaal niet voorover gebogen tussen de stoelen.”
Hoog tijd voor bredere stoelen en meer beenruimte dus, maar dan wel op zo’n manier dat vliegtuigmaatschappijen niet hoeven in te boeten op het aantal passagiers dat ze per vlucht kunnen vervoeren. “Het vrachtdek van zo’n Airbus wordt tijdens een lange vlucht maar voor zo’n 40 procent benut”, aldus Moerland. “Daar kun je, als je het plafond verhoogt van 1,75 meter naar 1,96 meter, nog 46 tot 52 extra mensen kwijt. Zonder bovenkastjes, dat wel, want die passen alleen bij een hoogte van 2,20 meter – zoals op het passagiersdek. Per saldo bied je dan zelfs nog bijna 15 procent extra ruimte voor meer mensen.”
Eureka. En daar moet na jaren vechten voor meters op het passagiersdek en proppen met stoelen, een TU-student mee komen? “Nou ja, in de jaren zeventig en tachtig werd het vrachtruim door sommige maatschappijen al gebruikt voor passagiers, door er een bar te plaatsen. Maar door de oliecrisis doekten de meeste fabrikanten die ruimte op; ze brachten niet meer genoeg geld in het laatje.”
Dus over een paar jaar vliegen we in het vrachtruim naar Thailand? “Mijn ontwerp is gebaseerd op de Airbussen van Emirates Airlines en tijdens mijn afstudeerpraatje was een afgevaardigde van het bedrijf aanwezig”, zegt Moerland. “Boeing en Airbus hebben het gebruik van het vrachtdek als passagiersruimte inmiddels gepatenteerd.”
En die symbiose tussen de twee faculteiten? “Die was er zeker: voor L&R heb ik onderzocht hoe je passagiers meer ruimte en comfort kunt geven zonder al te drastische aanpassingen aan het vliegtuig, en voor IO maakte ik een model waarmee je dat comfort kunt meten.” En die vliegtuigmotoren bouwen mag Moerland nu alsnog ervaren: sinds kort werkt hij als graduate ingenieur bij Rolls Royce.
Jorinde Benner
Comments are closed.