Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

​Student met handicap voelt zich beter begrepen

Docenten hebben steeds meer begrip voor studenten met dyslexie, chronische ziektes, depressie of andere aandoeningen. Maar de voorlichting over studeren met een handicap laat nog altijd te wensen over en de voorzieningen gaan zelfs achteruit.

Dat is de conclusie van het jaarlijkse rapport ‘Studeren met een handicap’, dat zojuist is verschenen. Het rapport is gemaakt door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) in opdracht van het expertisecentrum Handicap + Studie.

Steeds meer studenten zeggen ergens last van te hebben. In het hbo gaat het om bijna twaalf procent. Aan de universiteit komt een handicap minder vaak voor: nog geen acht procent in de bachelorfase en zes procent in de masterfase.

“De waardering voor de rol van docenten blijft in de loop der jaren stijgen”, schrijven de rapporteurs over het hbo. “Maar de tevredenheid over wat er feitelijk mogelijk is, ligt juist iets lager dan zes jaar geleden. Over de voorlichting en intake is het oordeel sinds jaar en dag het meest kritisch.”

Echt hoge rapportcijfers geven de hbo-studenten trouwens niet. Het gaat om scores tussen de 6,1 en 6,7. Aan de universiteit waren gehandicapte studenten vroeger positiever, maar die voorsprong is volgens CHOI verdwenen. De voorlichting over de mogelijkheden – denk aan extra tijd voor een tentamen of aangepaste roosters – krijgt zelfs minder dan een zes als rapportcijfer.

Maar ook in het wetenschappelijk onderwijs neemt het begrip voor gehandicapte studenten in de loop der jaren toe, al schommelt het oordeel daarover wat meer dan in het hbo.

Ranglijst

Het rapport biedt ook een ranglijstje. Bij de universiteiten staat Wageningen al jaren bovenaan: die universiteit scoort een zeven op haar rapport en de docenten worden voor hun begrip met een 7,4 beloond. Helemaal onderaan staat de Universiteit van Amsterdam, die net niet boven de zes uitkomt.

In het hbo krijgt Hogeschool Windesheim de meeste waardering van alle grote hogescholen, op de voet gevolgd door de nummer één van de afgelopen drie jaar: Avans. De hekkensluiters zijn de Hogeschool Utrecht, Inholland en de Hogeschool van Amsterdam.

Enkele middelgrote hogescholen, zoals de Hogeschool Zeeland en NHTV Breda, doen het nog beter. Maar de allerhoogste waardering (7,6) gaat naar de particuliere Hogeschool TIO.

Het rapport baseert zich op de oordelen van duizenden studenten in de Nationale Studenten Enquête. In het wetenschappelijk onderwijs beantwoordden 7.200 studenten met een functiebeperking de vragen, in het hbo waren het er 19.700.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.