Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Ov-boete: alleen als je echt reist

Vanaf 2018 kunnen studenten alleen nog maar een boete voor hun verlopen ov-studentenkaart krijgen als ze er echt mee reizen. Dat heeft de Tweede Kamer gisteren besloten.

Ook wordt de boete in de eerste twee maanden lager dan nu: geen 97 euro per halve maand, maar 75 euro. Daarna gaat de boete omhoog naar 150 euro per halve maand om misbruik van de kaart te bestrijden.

VVD en CDA hadden de verandering van de bedragen voorgesteld. D66 voegde eraan toe dat de kaarthouder ook echt moet hebben gereisd. Donderdag had minister Bussemaker nog gezegd dat het niet wenselijk is dat DUO het reisgedrag volgt van zoveel duizenden studenten die hun kaart niet hebben afgemeld.

Te laat

Jaarlijks zetten zestigduizend studenten hun kaart te laat stop. Dat levert de ov-bedrijven enkele tientallen miljoenen euro’s aan boetes op. Sommige van de beboete studenten gebruiken hun kaart niet eens en doen alles op de fiets, maar moeten toch betalen voor het ‘reisrecht’.

Aan de voorlichting schort het ook. Even niet opletten en studenten moeten honderden euro’s betalen. Daarom vindt de Kamer ook dat de voorlichting aan studenten moet verbeteren. Eerder mag de boete niet omhoog, staat in een aangenomen motie van de PvdA en vijf andere partijen. Kennelijk hebben de Kamerleden vertrouwen dat dit voor 1 januari 2018 lukt.

Liever nog willen de Kamerleden een technische oplossing: de minister moet met de ov-bedrijven in gesprek over automatische beëindiging van de ov-studentenkaart als de eigenaar er geen recht meer op heeft.

De meeste studenten mogen vijf jaar reizen met hun ‘studentenreisproduct’: tijdens de nominale studieduur plus één jaar erna. Als hun kaart verlopen is, moeten ze hem eigenhandig stopzetten bij een NS-automaat.

Duur

De meeste studenten beëindigen hun kaart op tijd en de rest doet dat snel als ze eenmaal een boete hebben gekregen. En er zijn echter ook (oud-)studenten die opzettelijk de kaart niet stopzetten, omdat een gewoon abonnement duurder zou zijn dan de boete. Het hogere bedrag moet daar een einde aan maken.

De Landelijke Studenten Vakbond en Interstedelijk Studenten Overleg noemen de hogere boete een studentenstraf. Jarmo Berkhout van de LSVb: “Het is onvoorstelbaar dat er geen systeem denkbaar is waarin de poortjes gewoon dicht blijven als je onrechtmatig gebruik maakt van je ov-kaart.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.