In ‘Traffic Safety of Kerbs’ onderzocht Bas Janssen de invloed van verschillende soorten randen tussen fietspad en voetpad op het gedrag van fietsers. Een belangrijke aanleiding daarvoor is het hoge aantal ongelukken dat juist met stoepranden te maken heeft.
(uuid:a5c5059c-21e0-47eb-87cc-47ee31852e6a, zie ook vergevingsgezindefietspad.nl). Het inspireerde Jeroen Manders tot het maken van dit sonnet.
Zo willen wij dat in de lage landen:
de zaken in de juiste banen leiden.
Dus voetgangers en fietsers moet je scheiden
desnoods met keiharde betonnen randen.
Maar nu blijkt een tamelijk groot bezwaar:
Die stenen balken leveren juist gevaar op!
Want fietsers botsen veel frequenter daarop
dan op ander verkeer of op elkaar.
Terwijl; géén rand geeft eigenlijk nauwelijks hinder:
Fietsers blijven bij hun peloton.
Die strenge hardheid kan dus best wat minder.
Of, zoals het heet in vakjargon:
Zo’n fietspad kan best “vergevingsgezinder”.
Meer zachtheid dus in baksteen en beton!
Bauke Steenhuisen (universiteit docent bij de faculteit TBM) en Jeroen Manders (zanger, acteur, tekstschrijver, componist en voormalig IO student) verdichtten tussen december 2014 en maart 2017 42 keer een Delftse afstudeerscriptie of proefschrift tot een sonnet. Illustraties waren van Ella Nitters.
Poetic Engineering / Poetic Engineering
Comments are closed.