Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

‘Goedemorgen, waar komt u voor?’

Wie maandagochtend bij Bouwkunde wilde parkeren, stond voor een nieuwe slagboom. Hij maakt deel uit van een pilot om te zien wat een slagboom doet aan het parkeergedrag.

Automobilisten die de parkeerplaats op willen, moeten aan twee jongens in oranje vestjes vertellen waarom ze er willen parkeren. “We hebben de categorieën medewerker, student en extern”, vertelt Rob de Wit van de afdeling facilitair management en vastgoed (FMVG). Hij is aanwezig om te helpen bij het opstarten van de proef, een initiatief van de TU Delft en gemeente. Nadat je hebt gezegd waarvoor je komt, kun je gewoon doorrijden. Bezoekers die niet voor de TU komen, wordt geadviseerd ergens anders te parkeren, maar verboden is het niet.


“We willen in kaart brengen wat het parkeergedrag is”, aldus De Wit. “Er staan hier veel auto’s permanent geparkeerd. We denken dat er veel externen staan, zoals buurtbewoners of mensen die een dagje de stad komen bezoeken. Dat, in combinatie met de toenemende aantallen studenten en medewerkers op de TU, doet de parkeerdruk stijgen.”


‘Vorige week stonden er meer auto’s’


Dat merken de medewerkers ook. “Rond 1 uur kun je geen plekje meer vinden en rijd je constant rondjes”, aldus een medewerker van TBM. Hij is blij met het initiatief. “Er zouden wat meer laadpalen voor elektrische auto’s kunnen komen”, tipt hij.  Een collega van Bouwkunde vindt het ook een goed plan. “Gastdocenten die ’s middags aankomen, kunnen geen plekje meer vinden.” Ook een medewerker van FMVG, voor wie de proef geen verrassing was, is te spreken over de slagbomen. “Soms staan de mensen zelfs op de stoep omdat er geen plek meer is, dat kan toch niet!”


De slagboom lijkt al nut te hebben. Enkele auto’s maken rechtsomkeert als ze zien dat ze door een barrière moeten. “Vorige week stonden er meer auto’s op maandagochtend”, weet De Wit. “De palen staan hier sinds vrijdag, dus zelfs als ze open staan schrikt het mensen die hier niet horen af.” De slagboom blijft tot eind maart en is enkel gesloten tussen 08:00 tot 15:00 uur.


Roos van Tongeren / Redacteur

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.