Gemeenteambtenaren van de afdeling verkeer & vervoer uit Rotterdam bezochten donderdag The Green Village om kennis te nemen van duurzame stedelijke technologie. “Rotterdam wil de vervolgstap zijn na The Green Village.”
Gastvrouw Willy Spanjer houdt de paraplu paraat. “The Green Village is de proeftuin voor technische innovaties richting een duurzame samenleving.” Spanjer benadrukt dat het om meer gaat dan techniek op deze proeftuin van de TU Delft. Techniek functioneert hier in samenhang met business, regelgeving en samenleving. Alleen is de regelgeving hier minder strikt dan buiten de poort om ruimte te scheppen voor het experiment. “Hier mag alles zo lang het maar veilig en schoon is.”
Het Researchlab Automated Driving Delft (RADD) biedt de verkeerskundigen een glimp in de toekomst met de opstelling van twee waterstofauto’s die stroom kunnen leveren aan een laadpaal. “Een waterstofauto kan 100 kilowatt leveren”, vertelt Spanjer. “Als er in de toekomst een overschot of tekort is aan groene stroom, dan kunnen waterstofauto’s het teveel of tekort in het net bufferen.”
“Dit is geen troep”, legt Spanjer uit bij een stapel metalen strips, buizen en profielen. Geen afvalstort dus, maar een Europees onderzoeksproject in het kader van de circulaire economie. Met het project Circulaire Garage Box doet ingenieursbureau ABT samen met studenten van de Haagse Hogeschoolonderzoek naar circulaire bouw door demontage, labeling en montage van gebouwen.
Bij het Micro Urban Wetland opent Spanjer de paraplu. In de aanzwellende regen vertelt ze hoe stortbuien steeds vaker voor problemen zorgen in de stad door overlopende riolen en ondergelopen tunnels. Kuilen met begroeiing helpen om het regenwater vast te houden, en functioneren als waterbuffer in de stad. Het opgevangen water kan naar dieper liggende grondwaterlagen stromen, waar het in droge perioden ook weer uit opgepompt kan worden.
Michel Mostert van de afdeling verkeer en vervoer van de gemeente Rotterdam nam zijn collega’s mee op een dagje uit naar Green Village om toekomstige ontwikkelingen van dichtbij te kunnen zien. Een vakgericht dagje-uit gaat hand in hand met kennisontwikkeling later op de dag. Rotterdam wil graag een proeftuin zijn voor slimme en autonome mobiliteit uit de Green Village. Als voorbeeld noemt hij het transportsysteem bij Rivium (Capelle aan de IJssel) waarbij autonome voertuigen nu op een speciale baan rijden, maar straks op de openbare weg. Of een proef in Hoogvliet met bezorging van pizza’s door rijdende robots in de voetgangerszone.
“Innovatie inspireert me”, zegt Mostert. “Wat gaat nieuwe technologie betekenen voor de stad? Hoe kunnen we technologie inzetten om van Rotterdam een economisch aantrekkelijke en duurzame stad te maken?”
Do you have a question or comment about this article?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.