Het bedrijf TC Unterhaltungselektronik lijkt de schrik van de omroepwereld te worden. De Duitse firma leurt sinds kort met de ‘tv-fee’, een apparaat dat reclamespots van het scherm weert.
Een stille droom van veel tv-kijkers lijkt hierdoor eindelijk werkelijkheid te worden.
Het weren van reclame op internet is al langer mogelijk. De digitale informatie wordt door programmaatjes als Internet JunkBuster en WebWasher razendsnel van banners en ander ongewenst reclamemateriaal ontdaan. Voor het analyseren van het analoge tv-signaal schiet de technologie kennelijk nog tekort. En aan het meezenden van een herkenningssignaal willen de zenderbazen begrijpelijkerwijs niet meewerken.
Bij de tv-fee is dit gemis opgevangen met een hybride-oplossing. Het apparaat, een plat kastje ter grootte van een cd-speler, wordt vanuit een centrale in Koblenz aangestuurd. Daar zitten medewerkers van het bedrijf tientallen zenders te bekijken. Als er een reclameblok langs drijft, drukken ze op een signaleringsknop. De tv-fee ontvangt dit seintje per satelliet en zapt het huidige programma voor de duur van het reclameblok weg. Een nogal omslachtig proces.
Kleurgebruik
Desgevraagd meent prof.dr.ir. Biemond, werkzaam bij de vakgroep informatietheorie van ITS, dat hier wel wat beters voor te verzinnen is. De aanstormende digitale tv maakt het schiften van tv-programma’s al een stuk makkelijker. ,,Het meezenden van extra informatie zal veel gebruikelijker worden”, verklaart hij. ,,Dat maakt het selecteren van programma’s een stuk eenvoudiger.”
Maar ook met de huidige stand der techniek kunnen aardige resultaten worden bereikt. Automatische herkenning wordt bijvoorbeeld al met wisselend succes toegepast voor het sorteren van brieven en is al voldoende ontwikkeld voor dergelijke toepassingen. De apparatuur kan ook reclame herkennen aan de hand van veel voorkomende patronen.
Biemond: ,,Vooral patronen die tegelijkertijd voorkomen, zijn hiervoor van belang. Bij reclame zie je bijvoorbeeld dat het geluidsvolume toeneemt; er meestal veel mensen door elkaar praten, en dat er veel snelle beeldwisselingen zijn. Ook het kleurgebruik en het tijdstip van uitzending zijn in het algemeen zeer specifiek. Met deze kennis kun je vrij nauwkeurige criteria opstellen voor automatische patroonherkenning.”
Een volledig automatische tv-fee behoort dus tot de mogelijkheden, denkt hij. ,,Met de huidige kennis en technologie kunnen we tamelijk eenvoudig een apparaat maken dat reclame zelf herkent en wegzapt. Maar het voordeel van het bemande systeem is natuurlijk dat je een bijna honderd procent score kunt halen. Met automatische patroonherkenning moet je altijd rekening houden met een foutmarge van rond de tien procent.”
Dat betekent dat sommige reclames er toch tussendoor zullen glippen of het voortijdige einde van een iets te frisse videoclip.
Het bedrijf TC Unterhaltungselektronik lijkt de schrik van de omroepwereld te worden. De Duitse firma leurt sinds kort met de ‘tv-fee’, een apparaat dat reclamespots van het scherm weert. Een stille droom van veel tv-kijkers lijkt hierdoor eindelijk werkelijkheid te worden.
Het weren van reclame op internet is al langer mogelijk. De digitale informatie wordt door programmaatjes als Internet JunkBuster en WebWasher razendsnel van banners en ander ongewenst reclamemateriaal ontdaan. Voor het analyseren van het analoge tv-signaal schiet de technologie kennelijk nog tekort. En aan het meezenden van een herkenningssignaal willen de zenderbazen begrijpelijkerwijs niet meewerken.
Bij de tv-fee is dit gemis opgevangen met een hybride-oplossing. Het apparaat, een plat kastje ter grootte van een cd-speler, wordt vanuit een centrale in Koblenz aangestuurd. Daar zitten medewerkers van het bedrijf tientallen zenders te bekijken. Als er een reclameblok langs drijft, drukken ze op een signaleringsknop. De tv-fee ontvangt dit seintje per satelliet en zapt het huidige programma voor de duur van het reclameblok weg. Een nogal omslachtig proces.
Kleurgebruik
Desgevraagd meent prof.dr.ir. Biemond, werkzaam bij de vakgroep informatietheorie van ITS, dat hier wel wat beters voor te verzinnen is. De aanstormende digitale tv maakt het schiften van tv-programma’s al een stuk makkelijker. ,,Het meezenden van extra informatie zal veel gebruikelijker worden”, verklaart hij. ,,Dat maakt het selecteren van programma’s een stuk eenvoudiger.”
Maar ook met de huidige stand der techniek kunnen aardige resultaten worden bereikt. Automatische herkenning wordt bijvoorbeeld al met wisselend succes toegepast voor het sorteren van brieven en is al voldoende ontwikkeld voor dergelijke toepassingen. De apparatuur kan ook reclame herkennen aan de hand van veel voorkomende patronen.
Biemond: ,,Vooral patronen die tegelijkertijd voorkomen, zijn hiervoor van belang. Bij reclame zie je bijvoorbeeld dat het geluidsvolume toeneemt; er meestal veel mensen door elkaar praten, en dat er veel snelle beeldwisselingen zijn. Ook het kleurgebruik en het tijdstip van uitzending zijn in het algemeen zeer specifiek. Met deze kennis kun je vrij nauwkeurige criteria opstellen voor automatische patroonherkenning.”
Een volledig automatische tv-fee behoort dus tot de mogelijkheden, denkt hij. ,,Met de huidige kennis en technologie kunnen we tamelijk eenvoudig een apparaat maken dat reclame zelf herkent en wegzapt. Maar het voordeel van het bemande systeem is natuurlijk dat je een bijna honderd procent score kunt halen. Met automatische patroonherkenning moet je altijd rekening houden met een foutmarge van rond de tien procent.”
Dat betekent dat sommige reclames er toch tussendoor zullen glippen of het voortijdige einde van een iets te frisse videoclip.
Comments are closed.