Science

Stapelen maar

Het PTT-Stationspostgebouw aan het Delftseplein in Rotterdam moet het opnieuw worden ingericht. Civieler Stephan Schouten bracht 160 woningen bovenop het oude gebouw aan.


1 Zwevend blok boven bestaande bouw

Eigenlijk vindt Schouten het maar een lelijk gebouw. Het oude Stationspostgebouw in Rotterdam is ook niet echt kleurrijk. Het valt bovendien met een hoogte van 53 meter in het niet bij omringende gebouwen als het Nationale Nederlanden-gebouw (154 meter), Weena Toren en Weena Center (respectievelijk 106 en 104 meter). ,,Toch is het vanuit architectuur-perspectief een interessant gebouw”, vertelt Schouten. Het gebouw heeft een aparte indeling, die wordt bepaald door de oude functie van het gebouw: een postsorteer- en distributiecentrum. Die functie is overgenomen door een nieuw sorteercentrum aan de rand van de stad. Al sinds de jaren tachtig zijn er daarom plannen om het gebouw opnieuw in te richten.

Het middengedeelte bestaat uit vijf verdiepingen van zeven meter hoog. In dit deel stonden de sorteermachines die vroeger veel groter waren dan nu. De kopeinden van het gebouw bestaan uit veertien verdiepingen van 3,5 meter hoog met kantoren.

Voor een nieuwe indeling van het gebouw had architecten- en ingenieursbureau De Weger uit Rotterdam bedacht dat het sorteergedeelte opnieuw ingericht kan worden als een boulevard met winkeltjes, kantoorruimte, restaurant, fitness- en squash-centra en specifieke horeca als Planet Hollywood of een Hardrock Café. Om deze herinrichting te bekostigen zouden 160 woningen moeten verrijzen bovenop het bestaande gebouw.

Schouten legt een verband tussen Hong Kong en de nieuwe inrichting van het gebouw. ,,Hong Kong is compact gebouwd. Rotterdam wil dat bij het Stationspostgebouw ook realiseren”, aldus de civieler. Als voorbeeld geeft hij het Kowloon metrostation in Hong Kong. Bovenop dat station wordt een gebouwencomplex gebouwd, met daarin allerlei functies bij elkaar. Wonen, kantoren, bioscopen, restaurants, alles onder één dak. Volgens Schouten een ‘wijk in een gebouw’, dat ook moet ontstaan in het Stationspostgebouw.
Magneet


2 Stapelbouw: achttien woonlagen erbij

Het idee van bureau De Weger is om de nieuw aan te brengen woonlagen te laten ‘zweven’. Dat wil zeggen dat er zich tussen de bovenste verdieping van het oude gebouw en de nieuw te bouwen woonlagen een lege laag bevindt.

,,Die woonlagen kunnen zonder veel problemen op het oude gebouw gezet worden. Het gebouw kan veel extra gewicht hebben omdat het ontworpen is om zware sorteermachines te dragen”, aldus Schouten. Om het gebouw echt zwevend te maken onderzocht hij naast conventionele oplossingen de mogelijkheid de extra woonlagen te laten zweven op elektromagneten. Deze magneten zouden echter zoveel energie verbruiken en zo sterk moeten zijn, dat hij het niet realiseerbaar acht. Bovendien zouden liften en andere verticale gebouwinstallaties als rioleringen, water- en elektriciteitsleidingen het zwevende beeld verstoren.

Uiteindelijk moeten er achttien extra woonlagen komen op twee pilaren die doorgetrokken worden boven het oude gebouw. In deze pilaren bevinden zich ook de gebouwinstallaties. Dit idee heeft Schouten constructief uitgewerkt.

Een speciaal probleem vormde de grote diepte van een verdieping: 34 meter. Dit zou in de appartementen zorgen voor te weinig lichtinval. Door de gevels helemaal van glas te maken is dit euvel opgelost.

Schouten ziet zijn eigen plan niet snel ten uitvoer worden gebracht. ,,De gemeente Rotterdam wil bovenop het emplacement van station Rotterdam CS een compacte stad bouwen. Daar moet ook het oude Stationspostgebouw ingepast worden. Nu staat dit plan op zichzelf.”

,


1 Zwevend blok boven bestaande bouw

Eigenlijk vindt Schouten het maar een lelijk gebouw. Het oude Stationspostgebouw in Rotterdam is ook niet echt kleurrijk. Het valt bovendien met een hoogte van 53 meter in het niet bij omringende gebouwen als het Nationale Nederlanden-gebouw (154 meter), Weena Toren en Weena Center (respectievelijk 106 en 104 meter). ,,Toch is het vanuit architectuur-perspectief een interessant gebouw”, vertelt Schouten. Het gebouw heeft een aparte indeling, die wordt bepaald door de oude functie van het gebouw: een postsorteer- en distributiecentrum. Die functie is overgenomen door een nieuw sorteercentrum aan de rand van de stad. Al sinds de jaren tachtig zijn er daarom plannen om het gebouw opnieuw in te richten.

Het middengedeelte bestaat uit vijf verdiepingen van zeven meter hoog. In dit deel stonden de sorteermachines die vroeger veel groter waren dan nu. De kopeinden van het gebouw bestaan uit veertien verdiepingen van 3,5 meter hoog met kantoren.

Voor een nieuwe indeling van het gebouw had architecten- en ingenieursbureau De Weger uit Rotterdam bedacht dat het sorteergedeelte opnieuw ingericht kan worden als een boulevard met winkeltjes, kantoorruimte, restaurant, fitness- en squash-centra en specifieke horeca als Planet Hollywood of een Hardrock Café. Om deze herinrichting te bekostigen zouden 160 woningen moeten verrijzen bovenop het bestaande gebouw.

Schouten legt een verband tussen Hong Kong en de nieuwe inrichting van het gebouw. ,,Hong Kong is compact gebouwd. Rotterdam wil dat bij het Stationspostgebouw ook realiseren”, aldus de civieler. Als voorbeeld geeft hij het Kowloon metrostation in Hong Kong. Bovenop dat station wordt een gebouwencomplex gebouwd, met daarin allerlei functies bij elkaar. Wonen, kantoren, bioscopen, restaurants, alles onder één dak. Volgens Schouten een ‘wijk in een gebouw’, dat ook moet ontstaan in het Stationspostgebouw.
Magneet


2 Stapelbouw: achttien woonlagen erbij

Het idee van bureau De Weger is om de nieuw aan te brengen woonlagen te laten ‘zweven’. Dat wil zeggen dat er zich tussen de bovenste verdieping van het oude gebouw en de nieuw te bouwen woonlagen een lege laag bevindt.

,,Die woonlagen kunnen zonder veel problemen op het oude gebouw gezet worden. Het gebouw kan veel extra gewicht hebben omdat het ontworpen is om zware sorteermachines te dragen”, aldus Schouten. Om het gebouw echt zwevend te maken onderzocht hij naast conventionele oplossingen de mogelijkheid de extra woonlagen te laten zweven op elektromagneten. Deze magneten zouden echter zoveel energie verbruiken en zo sterk moeten zijn, dat hij het niet realiseerbaar acht. Bovendien zouden liften en andere verticale gebouwinstallaties als rioleringen, water- en elektriciteitsleidingen het zwevende beeld verstoren.

Uiteindelijk moeten er achttien extra woonlagen komen op twee pilaren die doorgetrokken worden boven het oude gebouw. In deze pilaren bevinden zich ook de gebouwinstallaties. Dit idee heeft Schouten constructief uitgewerkt.

Een speciaal probleem vormde de grote diepte van een verdieping: 34 meter. Dit zou in de appartementen zorgen voor te weinig lichtinval. Door de gevels helemaal van glas te maken is dit euvel opgelost.

Schouten ziet zijn eigen plan niet snel ten uitvoer worden gebracht. ,,De gemeente Rotterdam wil bovenop het emplacement van station Rotterdam CS een compacte stad bouwen. Daar moet ook het oude Stationspostgebouw ingepast worden. Nu staat dit plan op zichzelf.”


1 Zwevend blok boven bestaande bouw

Eigenlijk vindt Schouten het maar een lelijk gebouw. Het oude Stationspostgebouw in Rotterdam is ook niet echt kleurrijk. Het valt bovendien met een hoogte van 53 meter in het niet bij omringende gebouwen als het Nationale Nederlanden-gebouw (154 meter), Weena Toren en Weena Center (respectievelijk 106 en 104 meter). ,,Toch is het vanuit architectuur-perspectief een interessant gebouw”, vertelt Schouten. Het gebouw heeft een aparte indeling, die wordt bepaald door de oude functie van het gebouw: een postsorteer- en distributiecentrum. Die functie is overgenomen door een nieuw sorteercentrum aan de rand van de stad. Al sinds de jaren tachtig zijn er daarom plannen om het gebouw opnieuw in te richten.

Het middengedeelte bestaat uit vijf verdiepingen van zeven meter hoog. In dit deel stonden de sorteermachines die vroeger veel groter waren dan nu. De kopeinden van het gebouw bestaan uit veertien verdiepingen van 3,5 meter hoog met kantoren.

Voor een nieuwe indeling van het gebouw had architecten- en ingenieursbureau De Weger uit Rotterdam bedacht dat het sorteergedeelte opnieuw ingericht kan worden als een boulevard met winkeltjes, kantoorruimte, restaurant, fitness- en squash-centra en specifieke horeca als Planet Hollywood of een Hardrock Café. Om deze herinrichting te bekostigen zouden 160 woningen moeten verrijzen bovenop het bestaande gebouw.

Schouten legt een verband tussen Hong Kong en de nieuwe inrichting van het gebouw. ,,Hong Kong is compact gebouwd. Rotterdam wil dat bij het Stationspostgebouw ook realiseren”, aldus de civieler. Als voorbeeld geeft hij het Kowloon metrostation in Hong Kong. Bovenop dat station wordt een gebouwencomplex gebouwd, met daarin allerlei functies bij elkaar. Wonen, kantoren, bioscopen, restaurants, alles onder één dak. Volgens Schouten een ‘wijk in een gebouw’, dat ook moet ontstaan in het Stationspostgebouw.
Magneet


2 Stapelbouw: achttien woonlagen erbij

Het idee van bureau De Weger is om de nieuw aan te brengen woonlagen te laten ‘zweven’. Dat wil zeggen dat er zich tussen de bovenste verdieping van het oude gebouw en de nieuw te bouwen woonlagen een lege laag bevindt.

,,Die woonlagen kunnen zonder veel problemen op het oude gebouw gezet worden. Het gebouw kan veel extra gewicht hebben omdat het ontworpen is om zware sorteermachines te dragen”, aldus Schouten. Om het gebouw echt zwevend te maken onderzocht hij naast conventionele oplossingen de mogelijkheid de extra woonlagen te laten zweven op elektromagneten. Deze magneten zouden echter zoveel energie verbruiken en zo sterk moeten zijn, dat hij het niet realiseerbaar acht. Bovendien zouden liften en andere verticale gebouwinstallaties als rioleringen, water- en elektriciteitsleidingen het zwevende beeld verstoren.

Uiteindelijk moeten er achttien extra woonlagen komen op twee pilaren die doorgetrokken worden boven het oude gebouw. In deze pilaren bevinden zich ook de gebouwinstallaties. Dit idee heeft Schouten constructief uitgewerkt.

Een speciaal probleem vormde de grote diepte van een verdieping: 34 meter. Dit zou in de appartementen zorgen voor te weinig lichtinval. Door de gevels helemaal van glas te maken is dit euvel opgelost.

Schouten ziet zijn eigen plan niet snel ten uitvoer worden gebracht. ,,De gemeente Rotterdam wil bovenop het emplacement van station Rotterdam CS een compacte stad bouwen. Daar moet ook het oude Stationspostgebouw ingepast worden. Nu staat dit plan op zichzelf.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.