In de trein van Delft naar Tilburg raadpleegt de reiziger Pita, zijn zakcomputer: ,,Op welk perron moet ik in Rotterdam overstappen en is mijn aansluitende trein op tijd?” ,,Perron zes”, antwoordt Pita in het Nederlands, ,,en hij heeft geen vertraging.’
‘ ,,Goed, regel mij dan in Tilburg alvast een minibus om van het station naar de Hogeschool te komen.”
De steden van de toekomst worden steeds minder toegankelijk voor auto’s. Door problemen als congestie, ruimtegebrek, milieubelasting en onbetrouwbaar transport komt het vestigingsklimaat voor bedrijven in gedrang. Daarom moet het vervoer van zowel personen als goederen efficiënter en zuiniger.
Goede aansluiting tussen vervoersmodaliteiten vormt daarbij de clue. Het interfacultaire onderzoekscentrum Mobiliteit van personen en goederen speelt daarop in. Themaleider prof.dr.ir. P.H.L. Bovy: ,,Het programma over massaal personenvervoer te land gaat ervan uit dat de Pita (Personal intelligent travel assistent) technisch te verwezenlijken is in de toekomst. Dat is een risicovolle aanname, maar de DIOC-programma’s zijn risicovol.”
Ketenvervoer wordt ingewikkelder; trein- en busstations worden groter en complexer. Het is de bedoeling dat Pita daar uitkomst biedt. De zakcomputer wijst de weg door stations, en speciaal voor de toerist (die op welke manier dan ook over een Pita moet kunnen beschikken) in meerdere talen.
Het programma richt zich in eerste instantie vooral op de slimme aansluiting. Dat vormt een wiskundige uitdaging, maar ook een organisatorische: ,,Bestuurskundigen gaan uitzoeken hoe je alle partijen zover brengt dat ze bijvoorbeeld overgaan op één vervoerskaartje voor alle ketenonderdelen.”
Bovy sluit niet uit dat er in de toekomst ook onderzoek komt naar alternatieve vervoersvormen. ,,De peoplemovers lijken een interessante optie. Dat zijn oproepbare cabines voor drie tot vier personen die op kleinere schaal gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld in kantoorgebouwen, op vliegvelden of tussen de stations Den Haag HS en CS.”
Naast het vervoer van personen vragen ook andere knelpunten om een oplossing. Neem het containervervoer. Dat verloopt nu via de vrachtwagen met de trein, vervolgens met een zeeschip, dan met een binnenschip en het laatste stuk weer met een vrachtwagen. Dat moet efficiënter en milieuvriendelijker kunnen.
Het onderzoekscentrum wil verder werken aan nieuwe verplaatsingstechnieken voor goederen: buizentransport in steden en colonnes onbemande, elektronisch bestuurde vrachtwagens, die op een extra rijstrook langs de snelweg rijden. Bovy: ,,Als het aan ons ligt worden de binnensteden van de toekomst aantrekkelijke leefomgevingen waar je je alleen nog kunt verplaatsen met speciale voertuigen zoals minibusjes, deeltaxi’s, peoplemovers, fietsen en natuurlijk te voet.”
(J.O.)
In de trein van Delft naar Tilburg raadpleegt de reiziger Pita, zijn zakcomputer: ,,Op welk perron moet ik in Rotterdam overstappen en is mijn aansluitende trein op tijd?” ,,Perron zes”, antwoordt Pita in het Nederlands, ,,en hij heeft geen vertraging.” ,,Goed, regel mij dan in Tilburg alvast een minibus om van het station naar de Hogeschool te komen.”
De steden van de toekomst worden steeds minder toegankelijk voor auto’s. Door problemen als congestie, ruimtegebrek, milieubelasting en onbetrouwbaar transport komt het vestigingsklimaat voor bedrijven in gedrang. Daarom moet het vervoer van zowel personen als goederen efficiënter en zuiniger.
Goede aansluiting tussen vervoersmodaliteiten vormt daarbij de clue. Het interfacultaire onderzoekscentrum Mobiliteit van personen en goederen speelt daarop in. Themaleider prof.dr.ir. P.H.L. Bovy: ,,Het programma over massaal personenvervoer te land gaat ervan uit dat de Pita (Personal intelligent travel assistent) technisch te verwezenlijken is in de toekomst. Dat is een risicovolle aanname, maar de DIOC-programma’s zijn risicovol.”
Ketenvervoer wordt ingewikkelder; trein- en busstations worden groter en complexer. Het is de bedoeling dat Pita daar uitkomst biedt. De zakcomputer wijst de weg door stations, en speciaal voor de toerist (die op welke manier dan ook over een Pita moet kunnen beschikken) in meerdere talen.
Het programma richt zich in eerste instantie vooral op de slimme aansluiting. Dat vormt een wiskundige uitdaging, maar ook een organisatorische: ,,Bestuurskundigen gaan uitzoeken hoe je alle partijen zover brengt dat ze bijvoorbeeld overgaan op één vervoerskaartje voor alle ketenonderdelen.”
Bovy sluit niet uit dat er in de toekomst ook onderzoek komt naar alternatieve vervoersvormen. ,,De peoplemovers lijken een interessante optie. Dat zijn oproepbare cabines voor drie tot vier personen die op kleinere schaal gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld in kantoorgebouwen, op vliegvelden of tussen de stations Den Haag HS en CS.”
Naast het vervoer van personen vragen ook andere knelpunten om een oplossing. Neem het containervervoer. Dat verloopt nu via de vrachtwagen met de trein, vervolgens met een zeeschip, dan met een binnenschip en het laatste stuk weer met een vrachtwagen. Dat moet efficiënter en milieuvriendelijker kunnen.
Het onderzoekscentrum wil verder werken aan nieuwe verplaatsingstechnieken voor goederen: buizentransport in steden en colonnes onbemande, elektronisch bestuurde vrachtwagens, die op een extra rijstrook langs de snelweg rijden. Bovy: ,,Als het aan ons ligt worden de binnensteden van de toekomst aantrekkelijke leefomgevingen waar je je alleen nog kunt verplaatsen met speciale voertuigen zoals minibusjes, deeltaxi’s, peoplemovers, fietsen en natuurlijk te voet.”
(J.O.)
Comments are closed.