Campus

Cubaanse cinema in retrospectief

‘El Perioda Especial’. Dat is de ironische benaming waarmee Cubanen de huidige situatie van schaarste en armoede in hun land aanduiden. Zoals we de laatste tijd hebben gezien staat Cuba het water aan de lippen.

En dat is niet alleen het gevolg van het communisme maar ook van de Amerikaanse blokkade. Lantaren/Venster organiseert de komende weken een retrospectief van Cubaanse films.

Het retrospectief dat Lantaren/Venster van 16 september tot en met 12 oktober organiseert, vindt plaats op een uitgelezen moment. Het kan ertoe bijdragen dat over het land en haar recente geschiedenis minder zwart-wit wordt gedacht.

Eén van de positieve effecten van de revolutie is bijvoorbeeld dat er in de Cubaanse cinema een verhevigde belangstelling ontstond voor de Afro-Cubaanse cultuur. Verder werd er ook een breuk bewerkstelligd met de Hollywood-tradities. Dat resulteerde in een groot aantal films met stilistische vernieuwingen. Momenteel zit de filmproduktie overigens in een zeer moeilijke situatie.

In het retrospectief springt vooral de regisseur Tomás Gutiérrez Alea in het oog. Hij geldt als de belangrijkste van het land. Het hoogtepunt in zijn oeuvre is ‘Memorias del Subdesarollo’. Een portret van een politiek onafhankelijk intellecueel die jonge filmmakers helpt bij het zoeken naar een eigen Cubaanse identiteit.

Het festival opent met ‘Fresa y Chocolate’, van dezelfde regisseur. De film werd onlangs in Berlijn bekroond met de Grote Jury Prijs. Hij geeft een kritische blik op het hedendaagse Cuba, met name op de discriminatie van homoseksuelen. Verder zijn er ook 25 Afro-Cubaanse muziekfilms te zien. Het festival wordt omlijst met forumdiscussies over de Cubaanse cinema en optredens van de Cubaanse bands Colibri en Quarteto Patria. (M.v.d.L)

Mannus van der Laan

‘El Perioda Especial’. Dat is de ironische benaming waarmee Cubanen de huidige situatie van schaarste en armoede in hun land aanduiden. Zoals we de laatste tijd hebben gezien staat Cuba het water aan de lippen. En dat is niet alleen het gevolg van het communisme maar ook van de Amerikaanse blokkade. Lantaren/Venster organiseert de komende weken een retrospectief van Cubaanse films.

Het retrospectief dat Lantaren/Venster van 16 september tot en met 12 oktober organiseert, vindt plaats op een uitgelezen moment. Het kan ertoe bijdragen dat over het land en haar recente geschiedenis minder zwart-wit wordt gedacht.

Eén van de positieve effecten van de revolutie is bijvoorbeeld dat er in de Cubaanse cinema een verhevigde belangstelling ontstond voor de Afro-Cubaanse cultuur. Verder werd er ook een breuk bewerkstelligd met de Hollywood-tradities. Dat resulteerde in een groot aantal films met stilistische vernieuwingen. Momenteel zit de filmproduktie overigens in een zeer moeilijke situatie.

In het retrospectief springt vooral de regisseur Tomás Gutiérrez Alea in het oog. Hij geldt als de belangrijkste van het land. Het hoogtepunt in zijn oeuvre is ‘Memorias del Subdesarollo’. Een portret van een politiek onafhankelijk intellecueel die jonge filmmakers helpt bij het zoeken naar een eigen Cubaanse identiteit.

Het festival opent met ‘Fresa y Chocolate’, van dezelfde regisseur. De film werd onlangs in Berlijn bekroond met de Grote Jury Prijs. Hij geeft een kritische blik op het hedendaagse Cuba, met name op de discriminatie van homoseksuelen. Verder zijn er ook 25 Afro-Cubaanse muziekfilms te zien. Het festival wordt omlijst met forumdiscussies over de Cubaanse cinema en optredens van de Cubaanse bands Colibri en Quarteto Patria. (M.v.d.L)

Mannus van der Laan

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.