Een verschil in cursusduur tussen de studies natuurkunde (vier jaar) en technische natuurkunde (vijf jaar) ontbeert iedere inhoudelijke grond. Die conclusie trekt de visitatiecommissie die de opleidingen natuur- en sterrenkunde onderzocht.
Dekaan Kokkedee van Technische Natuurkunde, vindt dat de commissie ,,wel gelijk heeft”.
De visitatiecommissie concludeert ook dat het verschil in studieduur ernstig afbreuk doet aan een evenwichtige verdeling van studenten, verwarring veroorzaakt over het niveau van Nederlandse natuurkundigen en de mobiliteit frustreert van promotie-onderzoekers.
De Tweede Kamer ging onlangs akkoord met een verlenging van zeventien technische en elf landbouwstudies. Zes algemene universiteiten kwamen daar tegen in opstand. Zij wilden voor hun bèta-opleidingen ook een jaar extra. Het rapport van de visitatiecommissie natuur- en sterrenkunde biedt hun steun in de rug. De opleidingen natuurkunde en technische natuurkunde zijn in zwaarte ‘volstrekt vergelijkbaar’, vindt de commissie. Technisch-natuurkundigen leggen hooguit andere accenten dan gewone fysici.
Prof.dr.ir. J.J.J. Kokkedee van Technische Natuurkunde zegt ,,ver in de conclusies van de visitatie mee te kunnen gaan. Hoewel het in zekere zin merkwaardig is, omdat de commissie teruggeblikt heeft in de afgelopen periode, toen beide studies nog vier jaar waren. Maar ik kan het niet tegenspreken. Ik heb op algemene universiteiten gewerkt, en ik weet hoe die programma’s in elkaar zitten.”
Vorig jaar heeft het Delftse bestuurscollege zich sterk ingespannen om ‘de politiek’ ervan te overtuigen dat de specifieke, construerende ingenieursvaardigheden een extra studiejaar rechtvaardigden. Kokkedee zegt daarover desalniettemin: ,,Bij ons zijn de ingenieursvaardigheden heel belangrijk, maar bij de anderen is wiskunde zwaarder en ze duiken dieper in de theoretische vakken.” Het visitatierapport schrijft ook dat de ‘algemenen’ meer doen aan fenomenologische natuurkunde, maar juist minder aan een vak als deeltjesfysica.
Gevaar
Handhaving van de bestaande situatie zal op termijn de hoge internationale status van Nederlandse natuurkundigen ‘ernstig in gevaar brengen’, waarschuwt de commissie. Doordat minder aankomende studenten voor een opleiding natuurkunde aan een algemene universiteit zullen kiezen, komen de fundamentele aspecten van het vak in het gedrang. Ook wordt uitwisseling van promotie-onderzoekers tussen technische en algemene universiteiten een stuk moeizamer. Buitenlanders begrijpen bovendien nauwelijks meer wat nu precies de status is van een Nederlandse fysicus.
De commissie wil het liefst dat ook de gewone fysici een extra jaar krijgen. Studenten natuurkunde doen nu ongeveer 5,5 jaarover hun studie, ondanks intensievere begeleiding, vermindering van de leerstof en vergroting van de efficiëntie. Een verdere verkorting van de gemiddelde studieduur is alleen mogelijk door een verdere reductie van de leerstof, schrijft de visitatiecommissie. ,,Met onvermijdelijke en onaanvaardbare gevolgen voor de kwaliteit van de afgestudeerde.” Vanwege de ‘innige verwevenheid’ met natuurkunde zou ook de studie sterrenkunde vijf jaar moeten duren.
Kokkedee is niet bang dat verlenging van de studie natuurkunde Delft concurrentievoordeel zou ontnemen. ,,Het gaat tenslotte om het vak. En misschien zijn er ook wel studenten die door dat vijfde jaar worden afgeschrikt en dus niet in Delft maar elders gaan studeren.” (HOP/M.W.)
Kokkedee: ,,In zekere zin merkwaardig”
Een verschil in cursusduur tussen de studies natuurkunde (vier jaar) en technische natuurkunde (vijf jaar) ontbeert iedere inhoudelijke grond. Die conclusie trekt de visitatiecommissie die de opleidingen natuur- en sterrenkunde onderzocht. Dekaan Kokkedee van Technische Natuurkunde, vindt dat de commissie ,,wel gelijk heeft”.
De visitatiecommissie concludeert ook dat het verschil in studieduur ernstig afbreuk doet aan een evenwichtige verdeling van studenten, verwarring veroorzaakt over het niveau van Nederlandse natuurkundigen en de mobiliteit frustreert van promotie-onderzoekers.
De Tweede Kamer ging onlangs akkoord met een verlenging van zeventien technische en elf landbouwstudies. Zes algemene universiteiten kwamen daar tegen in opstand. Zij wilden voor hun bèta-opleidingen ook een jaar extra. Het rapport van de visitatiecommissie natuur- en sterrenkunde biedt hun steun in de rug. De opleidingen natuurkunde en technische natuurkunde zijn in zwaarte ‘volstrekt vergelijkbaar’, vindt de commissie. Technisch-natuurkundigen leggen hooguit andere accenten dan gewone fysici.
Prof.dr.ir. J.J.J. Kokkedee van Technische Natuurkunde zegt ,,ver in de conclusies van de visitatie mee te kunnen gaan. Hoewel het in zekere zin merkwaardig is, omdat de commissie teruggeblikt heeft in de afgelopen periode, toen beide studies nog vier jaar waren. Maar ik kan het niet tegenspreken. Ik heb op algemene universiteiten gewerkt, en ik weet hoe die programma’s in elkaar zitten.”
Vorig jaar heeft het Delftse bestuurscollege zich sterk ingespannen om ‘de politiek’ ervan te overtuigen dat de specifieke, construerende ingenieursvaardigheden een extra studiejaar rechtvaardigden. Kokkedee zegt daarover desalniettemin: ,,Bij ons zijn de ingenieursvaardigheden heel belangrijk, maar bij de anderen is wiskunde zwaarder en ze duiken dieper in de theoretische vakken.” Het visitatierapport schrijft ook dat de ‘algemenen’ meer doen aan fenomenologische natuurkunde, maar juist minder aan een vak als deeltjesfysica.
Gevaar
Handhaving van de bestaande situatie zal op termijn de hoge internationale status van Nederlandse natuurkundigen ‘ernstig in gevaar brengen’, waarschuwt de commissie. Doordat minder aankomende studenten voor een opleiding natuurkunde aan een algemene universiteit zullen kiezen, komen de fundamentele aspecten van het vak in het gedrang. Ook wordt uitwisseling van promotie-onderzoekers tussen technische en algemene universiteiten een stuk moeizamer. Buitenlanders begrijpen bovendien nauwelijks meer wat nu precies de status is van een Nederlandse fysicus.
De commissie wil het liefst dat ook de gewone fysici een extra jaar krijgen. Studenten natuurkunde doen nu ongeveer 5,5 jaarover hun studie, ondanks intensievere begeleiding, vermindering van de leerstof en vergroting van de efficiëntie. Een verdere verkorting van de gemiddelde studieduur is alleen mogelijk door een verdere reductie van de leerstof, schrijft de visitatiecommissie. ,,Met onvermijdelijke en onaanvaardbare gevolgen voor de kwaliteit van de afgestudeerde.” Vanwege de ‘innige verwevenheid’ met natuurkunde zou ook de studie sterrenkunde vijf jaar moeten duren.
Kokkedee is niet bang dat verlenging van de studie natuurkunde Delft concurrentievoordeel zou ontnemen. ,,Het gaat tenslotte om het vak. En misschien zijn er ook wel studenten die door dat vijfde jaar worden afgeschrikt en dus niet in Delft maar elders gaan studeren.” (HOP/M.W.)
Kokkedee: ,,In zekere zin merkwaardig”
Comments are closed.