Campus

Koor en orkest Krashna staan alweer te trappelen

In nog geen twee maanden tijd hebben koor en orkest van Krashna Musika de muziek ingestudeerd voor twee concerten, hedenavond het kamerorkest en zaterdagavond het kamerkoor.

Het kamerorkest speelt muziek van Amerikaanse componisten, het kamerkoor zingt muziek van Bach, Orlando di Lasso, Britten en Bruckner.


Figuur 1 Jeppe Moulijn: Een grotere inzet…

,,Het is inderdaad zwaar om in zo weinig repetities na het grote operaproject deze muziek in te studeren%%, aldus Jeppe Moulijn, dirigent van het kamerorkest. ,,Je vraagt dan ook een grotere inzet dan bij het grote orkest: voor dit concert moet je wèl thuis studeren. Daarnaast hebben we nog twee weekenden gerepeteerd, maar dat maakt het ook leuker.%%

De muziek die het kamerorkest uitvoert is geschreven door de twintigste-eeuwse Amerikaanse componisten Barber en Copland. Moulijn: ,,Iedereen denkt bij Amerikaanse componisten aan ritmische, jazzy stukken. Maar er bestaat in Amerika ook een lyrische traditie, waar Barber een duidelijke exponent van is. Het stuk adagio voor strijkers is music for the millions, maar het is volgens kenners niet zijn beste werk.”

Hij vervolgt: ,,Wij voeren het stuk ‘Knoxville summer of 1915% uit. Het is een stuk voor kamerorkest en mezzosopraan, gebaseerd op proza van James Agee. Het is een verzameling jeugdherinneringen, en het stuk heeft dan ook als ondertitel ‘so succesfully disguised myself as the child%. Het is een sfeervol stuk en wordt door mensen die zich meer met Barbers muziek bezighouden wel aangemerkt als zijn meesterwerk.%%

Het tweede stuk waar het kamerorkest haar tanden in gezet heeft, is geschreven door Aaron Copland. ,,Copland is een tijdgenoot van Barber”, vertelt Moulijn. ,,Hij heeft enigszins in dezelfde traditie gecomponeerd, maar meer leentjebuur gespeeld, zoals Strawinsky dat veel deed. Van die grote componist heeft hij veel geleerd. Ondanks dat heeft hij een heel eigen stijl, die goed herkenbaar is.%%

Ook dit stuk refereert aan een seizoen. ,,Het heet Appalachian Spring en is oorspronkelijk geschreven als een ballet voor een klein kamerorkest. In die versie spelen wij het ook. Het stuk gaat over een bruiloft van de shakers, een religieze groepering vergelijkbaar met de quakers, die plaatsvindt in de bergketen appalaches.%%

Ook deze componist is zeer toegankelijk, volgens Moulijn. ,,Copland heeft zich later in zijn leven wel eens bezig gehouden met dodekafonie, de twaalftoonsmuziek. Maar zijn filosofie was dat hij een groot publiek wilde bereiken, natuurlijk zonder zichzelf daarmee geweld aan te doen. De muziek is van een simpele eerlijkheid. In het laatste gedeelte zitten bijvoorbeeld variaties op een lied met de titel ‘It’s a gift to be simple, it ‘s a gift to be free%.”
Kamerkoor

Het kamerkoor van Krashna is gevuld met mensen die wilden afkicken van de opera en een aantal Krashnezen die niet met de opera mee konden doen omdat dat teveel tijd kostte. ,,Totonze grote verbazing was er veel animo voor het project%%, aldus Leo Rijkaart, dirigent van het koor. ,,Eigenlijk verwachtten we met een kamerkoor te zingen, maar nu doen er een vijftigtal mensen mee.%%

Ook de repertoirekeus was afgestemd op een kamerkoor. Rijkaart: ,,We zingen het motet ‘Jesu meine freude% van Bach, wat stilistisch gezien eigenlijk het beste gezongen kan worden met vier mensen per stem, dus in totaal met twintig zangers. Voor zo%n groot koor is het eigenlijk te moeilijk.%% Op de repetities blijkt dit bijvoorbeeld uit de lastig in te studeren colloraturen in een middendeel van het stuk.

Rijkaart vervolgt: ,,De selectie van de stuk is gebaseerd op diversiteit. We zingen een stuk van Orlando di Lasso wat als strijkquintet was verwerkt in de opera, het motet van Bach, ‘locus iste% en het wereldberoemde ‘Ave Maria% van Bruckner, stukken van Diepenbrock en Britten. We zingen bijvoorbeeld twee stukken van Britten die uit zijn cyclus ‘Sacred and Profane% komen. Daarin heeft hij middeleeuwse teksten verwerkt, die inliggen tussen de Carmina Burana en religieuze teksten. Heel anders dan zijn ‘Hymn to the virgin% voor koor en echokoor dat bedoeld is als liturgische muziek.%%

Ook de periodes waarin de componisten schreven is divers. Rijkaart: ,,Britten is twintigste eeuws, Diepenbrock, geboren uit Duitse ouders, schreef muziek in de laat-romantische traditie. Hij was een goede vriend van Mahler, maar zijn muziek ligt dichter bij de Franse romantiek dan dat je zijn muziek Duits kunt noemen.%%

Dat contrasteert sterk met de barok van Bach, en het laat-renaissancistische stuk van Orlando di Lasso. De dirigent besluit: ,,Maar daarmee krijgt het koor en het publiek ook een beeld van muziek door de eeuwen heen. Het is al tien jaar geleden dat Krashna iets van Bach heeft gedaan. Bij de keus was het belangrijk om stukken te hebben die lekker zingen en voor elk wat wils bieden. Na het concert zien we wel hoever we zijn gekomen met instuderen. Het is dan ook gratis toegankelijk. En eigenlijk doen er zoveel mensen mee dat het geen kamerkoorproject is, maar een gewoon koorproject van Krashna.%%
Paul Rutten

Behalve in Delft geeft het Krashnakoor zaterdagochtend om 10.00 uur een uitvoering in de St. Janskerk in Gouda.

In nog geen twee maanden tijd hebben koor en orkest van Krashna Musika de muziek ingestudeerd voor twee concerten, hedenavond het kamerorkest en zaterdagavond het kamerkoor. Het kamerorkest speelt muziek van Amerikaanse componisten, het kamerkoor zingt muziek van Bach, Orlando di Lasso, Britten en Bruckner.


Figuur 1 Jeppe Moulijn: Een grotere inzet…

,,Het is inderdaad zwaar om in zo weinig repetities na het grote operaproject deze muziek in te studeren%%, aldus Jeppe Moulijn, dirigent van het kamerorkest. ,,Je vraagt dan ook een grotere inzet dan bij het grote orkest: voor dit concert moet je wèl thuis studeren. Daarnaast hebben we nog twee weekenden gerepeteerd, maar dat maakt het ook leuker.%%

De muziek die het kamerorkest uitvoert is geschreven door de twintigste-eeuwse Amerikaanse componisten Barber en Copland. Moulijn: ,,Iedereen denkt bij Amerikaanse componisten aan ritmische, jazzy stukken. Maar er bestaat in Amerika ook een lyrische traditie, waar Barber een duidelijke exponent van is. Het stuk adagio voor strijkers is music for the millions, maar het is volgens kenners niet zijn beste werk.”

Hij vervolgt: ,,Wij voeren het stuk ‘Knoxville summer of 1915% uit. Het is een stuk voor kamerorkest en mezzosopraan, gebaseerd op proza van James Agee. Het is een verzameling jeugdherinneringen, en het stuk heeft dan ook als ondertitel ‘so succesfully disguised myself as the child%. Het is een sfeervol stuk en wordt door mensen die zich meer met Barbers muziek bezighouden wel aangemerkt als zijn meesterwerk.%%

Het tweede stuk waar het kamerorkest haar tanden in gezet heeft, is geschreven door Aaron Copland. ,,Copland is een tijdgenoot van Barber”, vertelt Moulijn. ,,Hij heeft enigszins in dezelfde traditie gecomponeerd, maar meer leentjebuur gespeeld, zoals Strawinsky dat veel deed. Van die grote componist heeft hij veel geleerd. Ondanks dat heeft hij een heel eigen stijl, die goed herkenbaar is.%%

Ook dit stuk refereert aan een seizoen. ,,Het heet Appalachian Spring en is oorspronkelijk geschreven als een ballet voor een klein kamerorkest. In die versie spelen wij het ook. Het stuk gaat over een bruiloft van de shakers, een religieze groepering vergelijkbaar met de quakers, die plaatsvindt in de bergketen appalaches.%%

Ook deze componist is zeer toegankelijk, volgens Moulijn. ,,Copland heeft zich later in zijn leven wel eens bezig gehouden met dodekafonie, de twaalftoonsmuziek. Maar zijn filosofie was dat hij een groot publiek wilde bereiken, natuurlijk zonder zichzelf daarmee geweld aan te doen. De muziek is van een simpele eerlijkheid. In het laatste gedeelte zitten bijvoorbeeld variaties op een lied met de titel ‘It’s a gift to be simple, it ‘s a gift to be free%.”
Kamerkoor

Het kamerkoor van Krashna is gevuld met mensen die wilden afkicken van de opera en een aantal Krashnezen die niet met de opera mee konden doen omdat dat teveel tijd kostte. ,,Totonze grote verbazing was er veel animo voor het project%%, aldus Leo Rijkaart, dirigent van het koor. ,,Eigenlijk verwachtten we met een kamerkoor te zingen, maar nu doen er een vijftigtal mensen mee.%%

Ook de repertoirekeus was afgestemd op een kamerkoor. Rijkaart: ,,We zingen het motet ‘Jesu meine freude% van Bach, wat stilistisch gezien eigenlijk het beste gezongen kan worden met vier mensen per stem, dus in totaal met twintig zangers. Voor zo%n groot koor is het eigenlijk te moeilijk.%% Op de repetities blijkt dit bijvoorbeeld uit de lastig in te studeren colloraturen in een middendeel van het stuk.

Rijkaart vervolgt: ,,De selectie van de stuk is gebaseerd op diversiteit. We zingen een stuk van Orlando di Lasso wat als strijkquintet was verwerkt in de opera, het motet van Bach, ‘locus iste% en het wereldberoemde ‘Ave Maria% van Bruckner, stukken van Diepenbrock en Britten. We zingen bijvoorbeeld twee stukken van Britten die uit zijn cyclus ‘Sacred and Profane% komen. Daarin heeft hij middeleeuwse teksten verwerkt, die inliggen tussen de Carmina Burana en religieuze teksten. Heel anders dan zijn ‘Hymn to the virgin% voor koor en echokoor dat bedoeld is als liturgische muziek.%%

Ook de periodes waarin de componisten schreven is divers. Rijkaart: ,,Britten is twintigste eeuws, Diepenbrock, geboren uit Duitse ouders, schreef muziek in de laat-romantische traditie. Hij was een goede vriend van Mahler, maar zijn muziek ligt dichter bij de Franse romantiek dan dat je zijn muziek Duits kunt noemen.%%

Dat contrasteert sterk met de barok van Bach, en het laat-renaissancistische stuk van Orlando di Lasso. De dirigent besluit: ,,Maar daarmee krijgt het koor en het publiek ook een beeld van muziek door de eeuwen heen. Het is al tien jaar geleden dat Krashna iets van Bach heeft gedaan. Bij de keus was het belangrijk om stukken te hebben die lekker zingen en voor elk wat wils bieden. Na het concert zien we wel hoever we zijn gekomen met instuderen. Het is dan ook gratis toegankelijk. En eigenlijk doen er zoveel mensen mee dat het geen kamerkoorproject is, maar een gewoon koorproject van Krashna.%%
Paul Rutten

Behalve in Delft geeft het Krashnakoor zaterdagochtend om 10.00 uur een uitvoering in de St. Janskerk in Gouda.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.