Education

‘Het hele jaar campagne’

Aanstaande studenten wachten dit jaar veel langer met hun definitieve studiekeus dan vorige jaren. De voorlichters spelen er op in.De Leidse Pieterskerk was vorige maand bomvol: 2300 scholieren waren afgekomen op bekende Nederlanders als Peter R.

de Vries en Ronald Giphart. De Universiteit Leiden had hen ingehuurd voor haar ‘studiefestival’ en trok daarmee vier keer zoveel scholieren als op haar voorlichtingsdag van een jaar geleden. En het kán toeval zijn, maar Leiden staat er in de aanmeldingscijfers duidelijk beter voor dan de meeste andere universiteiten.

Toch hebben zich in Leiden, net als in de rest van Nederland, tot nu toe minder aspirant-studenten aangemeld dan vorig jaar rond deze tijd. Die trend doet zich al een aantal jaren voor. Uiteindelijk schrijven zich elk jaar wel weer ongeveer even veel of zelfs wat meer studenten in dan het jaar daarvoor, maar de definitieve keuze maken ze steeds later in het jaar.

Flyers, folders, meeloop- en themadagen, beurzen – universiteiten en hogescholen laten geen middel onbenut om van zich te laten horen. ,,Scholieren zijn het hele jaar door met hun studiekeus bezig”, zegt studentenwerver René Toonen. ,,Het gaat erom dat je gedurende dat jaar op het lijstje staat waaruit ze kiezen.” ,,Het is het hele jaar door campagne”, zegt ook Cor Jansen van de Universiteit Utrecht. ,,Scholieren en ook hun ouders zijn kritische consumenten geworden. Ze maken een weloverwogen keuze, en nemen daar rustig de tijd voor.”

Zorgwekkend vinden de wervers zijn de teruglopende aanmeldingscijfers in het voorjaar dan ook niet. Integendeel, als studenten door langer na te denken meer kans maken de juiste studie te kiezen, is dat louter winst. Sinds kort krijgen universiteiten het grootste deel van hun overheidsvergoeding namelijk pas als een student zijn diploma haalt. Het gaat er dus niet langer om massa’s studenten binnen te halen, maar ‘geschikte’ studenten te strikken.

Of de Universiteit Leiden met haar bekende Nederlanders de ‘goede’ studenten werft, wordt door de concurrentie elders in het land betwijfeld. ,,Het is een beetje ‘edutainment’, zo’n studiefestival”, zegt Jansen. ,,Het zal mij benieuwen of ze de verwachtingen die ze daarmee wekken, kunnen waarmaken.”

Zelf hebben de Leidenaren daar geen enkele twijfel over. Woordvoerder Wim van Amerongen spreekt van ‘een afgewogen mix van degelijke informatie en iets leuks’. ,,We hebben iets gedaan wat nog nooit vertoond was, dat hebben anderen kennelijk ook opgemerkt.”

Aanstaande studenten wachten dit jaar veel langer met hun definitieve studiekeus dan vorige jaren. De voorlichters spelen er op in.

De Leidse Pieterskerk was vorige maand bomvol: 2300 scholieren waren afgekomen op bekende Nederlanders als Peter R. de Vries en Ronald Giphart. De Universiteit Leiden had hen ingehuurd voor haar ‘studiefestival’ en trok daarmee vier keer zoveel scholieren als op haar voorlichtingsdag van een jaar geleden. En het kán toeval zijn, maar Leiden staat er in de aanmeldingscijfers duidelijk beter voor dan de meeste andere universiteiten.

Toch hebben zich in Leiden, net als in de rest van Nederland, tot nu toe minder aspirant-studenten aangemeld dan vorig jaar rond deze tijd. Die trend doet zich al een aantal jaren voor. Uiteindelijk schrijven zich elk jaar wel weer ongeveer even veel of zelfs wat meer studenten in dan het jaar daarvoor, maar de definitieve keuze maken ze steeds later in het jaar.

Flyers, folders, meeloop- en themadagen, beurzen – universiteiten en hogescholen laten geen middel onbenut om van zich te laten horen. ,,Scholieren zijn het hele jaar door met hun studiekeus bezig”, zegt studentenwerver René Toonen. ,,Het gaat erom dat je gedurende dat jaar op het lijstje staat waaruit ze kiezen.” ,,Het is het hele jaar door campagne”, zegt ook Cor Jansen van de Universiteit Utrecht. ,,Scholieren en ook hun ouders zijn kritische consumenten geworden. Ze maken een weloverwogen keuze, en nemen daar rustig de tijd voor.”

Zorgwekkend vinden de wervers zijn de teruglopende aanmeldingscijfers in het voorjaar dan ook niet. Integendeel, als studenten door langer na te denken meer kans maken de juiste studie te kiezen, is dat louter winst. Sinds kort krijgen universiteiten het grootste deel van hun overheidsvergoeding namelijk pas als een student zijn diploma haalt. Het gaat er dus niet langer om massa’s studenten binnen te halen, maar ‘geschikte’ studenten te strikken.

Of de Universiteit Leiden met haar bekende Nederlanders de ‘goede’ studenten werft, wordt door de concurrentie elders in het land betwijfeld. ,,Het is een beetje ‘edutainment’, zo’n studiefestival”, zegt Jansen. ,,Het zal mij benieuwen of ze de verwachtingen die ze daarmee wekken, kunnen waarmaken.”

Zelf hebben de Leidenaren daar geen enkele twijfel over. Woordvoerder Wim van Amerongen spreekt van ‘een afgewogen mix van degelijke informatie en iets leuks’. ,,We hebben iets gedaan wat nog nooit vertoond was, dat hebben anderen kennelijk ook opgemerkt.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.