Science

Gehecht aan je fiets

Naam: Ruth Mugge (27)Nationaliteit: NederlandseOnderwerp: ProducthechtingPromotor: Prof.dr. Jan Schoormans (productinnovatiemanagement van industrieel ontwerpen)Tussenstand: Nog twee jaar te gaan(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)”Tegenwoordig worden veel producten afgedankt terwijl ze nog goed functioneren.

Ongeveer de helft van alle weggegooide apparaten is echt kapot. Vooral kleine elektrische apparaten die sociaal zichtbaar zijn, zoals mobieltjes, worden al snel afgedankt, omdat de gebruiker erop uitgekeken is door de veranderende mode of door de komst van allerlei nieuwe features. Vanuit het perspectief van de milieuproblematiek is dit voortijdig afdanken van producten onwenselijk, want het leidt tot een toename van afval.

Sinds het begin van mijn PhD-project in september 2001 onderzoek ik waarom mensen een emotionele band ontwikkelen met hun producten, de zogenaamde producthechting. Daarachter ligt de vraag of ontwerpers die hechting op de een of andere manier kunnen stimuleren. Een product waaraan mensen persoonlijk gehecht zijn, zullen ze minder snel afdanken. Ze zullen meer ‘beschermend gedrag’ vertonen en op deze manier kan de levensduur van producten worden verlengd. Dat noemen we affective sustainability.

Een van de studies die ik tot nu toe heb uitgevoerd is een onderzoek naar de hechting van studenten aan hun fiets. Uit de resultaten kwam naar voren dat studenten meer gehecht zijn aan hun fiets als ze die hebben geverfd – persoonlijker hebben gemaakt, dus.

Tot nu toe worden er nog nauwelijks producten verkocht die je zelf naar eigen smaak kunt vormgeven, terwijl dit misschien wel een goed idee zou zijn. Mass customization geeft consumenten deze mogelijkheid wel enigszins. Zo kun je op de site van Nike zelf je eigen sportschoen samenstellen door de verschillende kleuren van de schoen te kiezen. Toch hoef je hier geen echte inspanning voor te leveren. Bovendien is het eindresultaat nog niet echt persoonlijk, doordat je geen creatieve keuzes kunt maken.

Een product dat deze creativiteit wel biedt, is een mobiele telefoon van Nokia. Bij dit mobieltje heeft de koper zelf de mogelijkheid om het uiterlijk te manipuleren, doordat hij zijn eigen frontje helemaal naar eigen smaak kan ontwerpen.

Door het fietsenonderzoek ben ik op het idee gekomen om verschillende typen productpersonalisatie te onderscheiden. Hiervoor wil ik bij 42 producten onderzoeken op welke manier gebruikers deze persoonlijk hebben gemaakt. Per type productpersonalisatie wil ik nagaan in hoeverre het een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van hechting aan dit product, en daarmee aan een verlenging van de levensduur.” (RZ)

Naam: Ruth Mugge (27)

Nationaliteit: Nederlandse

Onderwerp: Producthechting

Promotor: Prof.dr. Jan Schoormans (productinnovatiemanagement van industrieel ontwerpen)

Tussenstand: Nog twee jaar te gaan

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

“Tegenwoordig worden veel producten afgedankt terwijl ze nog goed functioneren. Ongeveer de helft van alle weggegooide apparaten is echt kapot. Vooral kleine elektrische apparaten die sociaal zichtbaar zijn, zoals mobieltjes, worden al snel afgedankt, omdat de gebruiker erop uitgekeken is door de veranderende mode of door de komst van allerlei nieuwe features. Vanuit het perspectief van de milieuproblematiek is dit voortijdig afdanken van producten onwenselijk, want het leidt tot een toename van afval.

Sinds het begin van mijn PhD-project in september 2001 onderzoek ik waarom mensen een emotionele band ontwikkelen met hun producten, de zogenaamde producthechting. Daarachter ligt de vraag of ontwerpers die hechting op de een of andere manier kunnen stimuleren. Een product waaraan mensen persoonlijk gehecht zijn, zullen ze minder snel afdanken. Ze zullen meer ‘beschermend gedrag’ vertonen en op deze manier kan de levensduur van producten worden verlengd. Dat noemen we affective sustainability.

Een van de studies die ik tot nu toe heb uitgevoerd is een onderzoek naar de hechting van studenten aan hun fiets. Uit de resultaten kwam naar voren dat studenten meer gehecht zijn aan hun fiets als ze die hebben geverfd – persoonlijker hebben gemaakt, dus.

Tot nu toe worden er nog nauwelijks producten verkocht die je zelf naar eigen smaak kunt vormgeven, terwijl dit misschien wel een goed idee zou zijn. Mass customization geeft consumenten deze mogelijkheid wel enigszins. Zo kun je op de site van Nike zelf je eigen sportschoen samenstellen door de verschillende kleuren van de schoen te kiezen. Toch hoef je hier geen echte inspanning voor te leveren. Bovendien is het eindresultaat nog niet echt persoonlijk, doordat je geen creatieve keuzes kunt maken.

Een product dat deze creativiteit wel biedt, is een mobiele telefoon van Nokia. Bij dit mobieltje heeft de koper zelf de mogelijkheid om het uiterlijk te manipuleren, doordat hij zijn eigen frontje helemaal naar eigen smaak kan ontwerpen.

Door het fietsenonderzoek ben ik op het idee gekomen om verschillende typen productpersonalisatie te onderscheiden. Hiervoor wil ik bij 42 producten onderzoeken op welke manier gebruikers deze persoonlijk hebben gemaakt. Per type productpersonalisatie wil ik nagaan in hoeverre het een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van hechting aan dit product, en daarmee aan een verlenging van de levensduur.” (RZ)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.