Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Nee, zó snijd je champignons

Ontwerp een product dat mannen stimuleert om meer in huis te doen of meer tijd aan de kinderen te besteden. Met die (onmogelijke?) opdracht in het achterhoofd hebben verschillende studenten uit Delft en Eindhoven zich uitgeleefd in de M/V Innovation Contest, waarvan afgelopen vrijdag de prijsuitreiking plaatsvond.

br />
Drie Delftse studenten industrieel ontwerpen vielen in de prijzen: twee vrouwen (beiden duizend euro) en één man (vijfhonderd euro). Opvallend is, dat geen van drieën zelf een probleem heeft met de verdeling van het huishouden. Ze moesten bij anderen de problemen zoeken.

Winnares Asako Takahashi van de belangrijkste prijs, de Vision Award, ziet bij haar eigen ouders en die van vrienden dat de vrouw meer doet in huis. Maar waar de overheid in de campagne ‘Wie doet wat?’ al meer dan een jaar probeert mannen met de handen in het sop te krijgen, vindt zij het ‘op zich niet erg’ als vrouwen meer taken op zich nemen.

“Man en vrouw hoeven niet precies gelijk te zijn”, vindt zij. “Maar het onderwerp moet wel meer bespreekbaar worden.” Laat de overheidsemancipeerders het maar niet horen.

Takahashi ontwierp een kast, die mensen aan moet zetten na te denken over vaste patronen en herhalingen in het dagelijks leven. “Mijn kast wil de waardering daarvoor opkrikken”, zegt zij. Ze bouwde het gevaarte, dat thuishoort in de keuken, rondom keukenspullen. De vakken in de kast hebben bijvoorbeeld de vorm van een pepermolen of een koffiezetapparaat.

Lara van der Veen, die de Design Award (zeg maar de tweede prijs) won, deed haar inspiratie op bij vrienden en kennissen. “Wat mij opvalt bij stellen, is dat één iemand meestal meer doet dan de ander in het huishouden. Maar dat is niet per se de vrouw.”

Vrouwen hebben volgens haar wel vaak strikte ideeën over hoe iets moet worden gedaan. “Hoe moet je bijvoorbeeld de champignons snijden of de was ophangen? Vrouwen hebben daar een mening over. De man moet het dan op haar manier doen en haakt daardoor vaak af.”

Van der Veen wilde dat soort vastomlijnde ideeën zichtbaar maken door op handdoeken, T-shirts en overhemden vouwlijnen te stikken. Handig voor mannen die niet weten hoe ze wasgoed zo moeten vouwen dat hun vrouw het na afloop niet opnieuw doet.

Joost Verburg, de man die een eervolle vermelding kreeg van de jury, kostte het wel even wat inlevingsvermogen om zich in het thema van de wedstrijd te verplaatsen. “Ik ervaar het probleem niet zo, maar ik heb geprobeerd het me in te denken.”

Verburgs ontwerp zal dan ook niet direct de man aan het stofzuigen zetten. Hij ontwierp een voorwerp waarvan niet eens één-twee-drie duidelijk is wat het moet voorstellen. En laat dat nou eens precies de bedoeling zijn. “Ik wil partners aan het praten krijgen, omdat ze vaak weinig inzicht hebben in en respect hebben voor elkaars activiteiten in het huishouden. Hoe breng je de conversatie op gang? Juist door een product dat bij een pak wasmiddel, maar ook bij een krat bier als vraagteken het huis binnen komt.” En nu maar hopen dat het dan niet meteen in de prullenbak belandt.

Saskia Bonger

Drie Delftse studenten vielen in de prijzen bij de M/V Innovation Contest. De opdracht? Ontwerp een product dat mannen aanzet tot huishouden en zorg. De één bouwde een kast om keukenspullen heen, de ander stikte vouwlijnen op overhemden en de laatste ontwierp een… ja, een wat eigenlijk?

Ontwerp een product dat mannen stimuleert om meer in huis te doen of meer tijd aan de kinderen te besteden. Met die (onmogelijke?) opdracht in het achterhoofd hebben verschillende studenten uit Delft en Eindhoven zich uitgeleefd in de M/V Innovation Contest, waarvan afgelopen vrijdag de prijsuitreiking plaatsvond.

Drie Delftse studenten industrieel ontwerpen vielen in de prijzen: twee vrouwen (beiden duizend euro) en één man (vijfhonderd euro). Opvallend is, dat geen van drieën zelf een probleem heeft met de verdeling van het huishouden. Ze moesten bij anderen de problemen zoeken.

Winnares Asako Takahashi van de belangrijkste prijs, de Vision Award, ziet bij haar eigen ouders en die van vrienden dat de vrouw meer doet in huis. Maar waar de overheid in de campagne ‘Wie doet wat?’ al meer dan een jaar probeert mannen met de handen in het sop te krijgen, vindt zij het ‘op zich niet erg’ als vrouwen meer taken op zich nemen.

“Man en vrouw hoeven niet precies gelijk te zijn”, vindt zij. “Maar het onderwerp moet wel meer bespreekbaar worden.” Laat de overheidsemancipeerders het maar niet horen.

Takahashi ontwierp een kast, die mensen aan moet zetten na te denken over vaste patronen en herhalingen in het dagelijks leven. “Mijn kast wil de waardering daarvoor opkrikken”, zegt zij. Ze bouwde het gevaarte, dat thuishoort in de keuken, rondom keukenspullen. De vakken in de kast hebben bijvoorbeeld de vorm van een pepermolen of een koffiezetapparaat.

Lara van der Veen, die de Design Award (zeg maar de tweede prijs) won, deed haar inspiratie op bij vrienden en kennissen. “Wat mij opvalt bij stellen, is dat één iemand meestal meer doet dan de ander in het huishouden. Maar dat is niet per se de vrouw.”

Vrouwen hebben volgens haar wel vaak strikte ideeën over hoe iets moet worden gedaan. “Hoe moet je bijvoorbeeld de champignons snijden of de was ophangen? Vrouwen hebben daar een mening over. De man moet het dan op haar manier doen en haakt daardoor vaak af.”

Van der Veen wilde dat soort vastomlijnde ideeën zichtbaar maken door op handdoeken, T-shirts en overhemden vouwlijnen te stikken. Handig voor mannen die niet weten hoe ze wasgoed zo moeten vouwen dat hun vrouw het na afloop niet opnieuw doet.

Joost Verburg, de man die een eervolle vermelding kreeg van de jury, kostte het wel even wat inlevingsvermogen om zich in het thema van de wedstrijd te verplaatsen. “Ik ervaar het probleem niet zo, maar ik heb geprobeerd het me in te denken.”

Verburgs ontwerp zal dan ook niet direct de man aan het stofzuigen zetten. Hij ontwierp een voorwerp waarvan niet eens één-twee-drie duidelijk is wat het moet voorstellen. En laat dat nou eens precies de bedoeling zijn. “Ik wil partners aan het praten krijgen, omdat ze vaak weinig inzicht hebben in en respect hebben voor elkaars activiteiten in het huishouden. Hoe breng je de conversatie op gang? Juist door een product dat bij een pak wasmiddel, maar ook bij een krat bier als vraagteken het huis binnen komt.” En nu maar hopen dat het dan niet meteen in de prullenbak belandt.

Saskia Bonger

Drie Delftse studenten vielen in de prijzen bij de M/V Innovation Contest. De opdracht? Ontwerp een product dat mannen aanzet tot huishouden en zorg. De één bouwde een kast om keukenspullen heen, de ander stikte vouwlijnen op overhemden en de laatste ontwierp een… ja, een wat eigenlijk?

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.