Cabaret, dans, toneel, opera. Het programma van theater De Veste voor het komende seizoen is weer gevarieerd. Vandaag gaat de kassa open en kan iedereen die dat nog niet online heeft gedaan kaarten kopen. Want, vol is vol. Of toch niet?
Donderdag 22 september. Op die dag mag iedereen die het theater in de zomermaanden heeft gemist, zijn hart weer ophalen. Dan begint in het Delftse theater De Veste namelijk het theaterseizoen met de cabaretvoorstelling ‘La Vendetta’ van ‘shockcomedian’ Leo Bassi, inclusief vuurzee en colaregen.
De van oorsprong Amerikaanse Leo Bassi staat wereldwijd bekend als de godfather van het straattheater. Hij stamt uit een oud geslacht van Franse, Italiaanse en Engelse excentriekelingen en wilde net als zijn ouders het circus in. Eenmaal volwassen zag hij tot zijn ontzetting dat met de komst van de televisie en de bioscoop het circus vrijwel ten onder was gegaan.
Bassi ontdekte de straat als podium. Met zijn ‘World’s smallest circus’ reisde hij van stad naar stad. Sinds eind jaren zeventig staat hij in het theater met shows waarin hij altijd tragedie en lach combineert, maar waarin hij ook shockeert, provoceert en manipuleert. Een opvallend begin van het Delftse theaterseizoen, kortom.
Bassi is uiteraard niet de enige cabaretier die het komende seizoen volle zalen moet trekken. Elke maand heeft De Veste wel drie of vier cabaretvoorstellingen te bieden. Zoals Dolf Jansen met ‘Dolfdurft’ in oktober, Lenette van Dongen met ‘Rafels’ in maart en De Vliegende Panters met try-outs voor hun nieuwe programma ‘The Main Event’ in mei.
Probleem met deze voorstellingen is alleen, dat ze . nu al . zijn uitverkocht. Maar geen nood, want voor studenten en scholieren heeft De Veste een leuke regeling bedacht. Zij kunnen voor tien euro een ‘jongerenzwerfkaart’ aanschaffen, waarmee ze elke avond voor maar vijf euro niet opgehaalde kaarten kunnen kopen.
Voor wie toch op safe wil spelen, zijn er intussen nog genoeg kaarten te koop. Zoals voor de dansvoorstellingen waarvan er elke maand wel een paar zijn. In oktober bijt dansgroep Rogie & Company de spits af met ‘Key to the house of the monk’, moderne dans gecombineerd met sterke theatrale beelden.
De afwisseling in het dansprogramma is groot. In december is er zowel flamenco, hiphopdans als modern ballet, in januari gevolgd door het klassieke ‘Zwanenmeer’, dat iedere dansliefhebber wel eens gezien moet hebben.
Ook toneel ontbreekt het komende seizoen natuurlijk niet. Begin november houdt De Ploeg bijvoorbeeld een try-out voor het stuk ‘Vendetta, De Godfather deel IV’, over een maffiafamilie die uiteenvalt in twee kampen. Een bloederige vete is het gevolg, waarin niemand zijn leven nog zeker is.
Voor ‘De Verschrikkelijke Moeder’ van toneelgroep De Mexicaanse Hond van de bekende regisseur Alex van Warmerdam heeft theater De Veste inmiddels een extra voorstelling ingelast, omdat de eerste (in november) erg snel was uitverkocht. NRC Handelsblad noemde het stuk in een recensie niet voor niets ‘in vele opzichten briljant’.
Het stuk vormt een drieluik van losstaande gruwelsprookjes, die steeds eindigen in doodslag. “Niet alleen deze moeder toont weinig mededogen, ook de slager, de overspelige hoofdonderwijzer, de onderdrukte stiefdochter en de verliefde makelaar laten zich van hun donkere kant zien in deze helse poppenkast”, zo staat het op de site van de toneelgroep. Als dat niet nieuwsgierig maakt…
Donderdag 22 september. Op die dag mag iedereen die het theater in de zomermaanden heeft gemist, zijn hart weer ophalen. Dan begint in het Delftse theater De Veste namelijk het theaterseizoen met de cabaretvoorstelling ‘La Vendetta’ van ‘shockcomedian’ Leo Bassi, inclusief vuurzee en colaregen.
De van oorsprong Amerikaanse Leo Bassi staat wereldwijd bekend als de godfather van het straattheater. Hij stamt uit een oud geslacht van Franse, Italiaanse en Engelse excentriekelingen en wilde net als zijn ouders het circus in. Eenmaal volwassen zag hij tot zijn ontzetting dat met de komst van de televisie en de bioscoop het circus vrijwel ten onder was gegaan.
Bassi ontdekte de straat als podium. Met zijn ‘World’s smallest circus’ reisde hij van stad naar stad. Sinds eind jaren zeventig staat hij in het theater met shows waarin hij altijd tragedie en lach combineert, maar waarin hij ook shockeert, provoceert en manipuleert. Een opvallend begin van het Delftse theaterseizoen, kortom.
Bassi is uiteraard niet de enige cabaretier die het komende seizoen volle zalen moet trekken. Elke maand heeft De Veste wel drie of vier cabaretvoorstellingen te bieden. Zoals Dolf Jansen met ‘Dolfdurft’ in oktober, Lenette van Dongen met ‘Rafels’ in maart en De Vliegende Panters met try-outs voor hun nieuwe programma ‘The Main Event’ in mei.
Probleem met deze voorstellingen is alleen, dat ze . nu al . zijn uitverkocht. Maar geen nood, want voor studenten en scholieren heeft De Veste een leuke regeling bedacht. Zij kunnen voor tien euro een ‘jongerenzwerfkaart’ aanschaffen, waarmee ze elke avond voor maar vijf euro niet opgehaalde kaarten kunnen kopen.
Voor wie toch op safe wil spelen, zijn er intussen nog genoeg kaarten te koop. Zoals voor de dansvoorstellingen waarvan er elke maand wel een paar zijn. In oktober bijt dansgroep Rogie & Company de spits af met ‘Key to the house of the monk’, moderne dans gecombineerd met sterke theatrale beelden.
De afwisseling in het dansprogramma is groot. In december is er zowel flamenco, hiphopdans als modern ballet, in januari gevolgd door het klassieke ‘Zwanenmeer’, dat iedere dansliefhebber wel eens gezien moet hebben.
Ook toneel ontbreekt het komende seizoen natuurlijk niet. Begin november houdt De Ploeg bijvoorbeeld een try-out voor het stuk ‘Vendetta, De Godfather deel IV’, over een maffiafamilie die uiteenvalt in twee kampen. Een bloederige vete is het gevolg, waarin niemand zijn leven nog zeker is.
Voor ‘De Verschrikkelijke Moeder’ van toneelgroep De Mexicaanse Hond van de bekende regisseur Alex van Warmerdam heeft theater De Veste inmiddels een extra voorstelling ingelast, omdat de eerste (in november) erg snel was uitverkocht. NRC Handelsblad noemde het stuk in een recensie niet voor niets ‘in vele opzichten briljant’.
Het stuk vormt een drieluik van losstaande gruwelsprookjes, die steeds eindigen in doodslag. “Niet alleen deze moeder toont weinig mededogen, ook de slager, de overspelige hoofdonderwijzer, de onderdrukte stiefdochter en de verliefde makelaar laten zich van hun donkere kant zien in deze helse poppenkast”, zo staat het op de site van de toneelgroep. Als dat niet nieuwsgierig maakt…
Comments are closed.