Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Nieuwelingen rijden belabberd auto

Van de nieuwe automobilisten die na een halfjaar opnieuw een ‘schaduwexamen’ doen, zakt 30 procent, tegenover slechts 6 procent van de ervaren automobilisten.

De beginnende bestuurders blijken minder bedacht op onverwachte situaties en houden minder afstand tot kwetsbare verkeersdeelnemers. Bovendien zijn er aanwijzingen dat ze iets sneller fouten maken als je ze afleidt.

Een en ander blijkt uit een wegexperiment van TU-promovendus drs. Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Volgens De Craen zou het geen slecht idee zijn om het examen uit te spreiden, zodat automobilisten hun rijbewijs stapsgewijs halen. “Bestuurders krijgen nu vooral te horen hoe goed ze zijn. Ze halen een diploma, en worden gefeliciteerd. Misschien kan de examinator beter zeggen: goed, je bent nu een stapje verder, je mag in je eentje verder.”

Beginnende, 18-jarige automobilisten krijgen gemiddeld zes keer zoveel ongevallen als automobilisten met tien jaar rijervaring. Waar hem dat precies in zit, is niet geheel duidelijk. Door een groep van 350 beginners en 150 ervaren bestuurders anderhalf jaar lang nauwgezet te volgen, wil De Craen begrijpen hoe rijervaring zich vormt. Deze week presenteerde ze enkele tussentijdse resultaten op een congres van de verkeersonderzoeksschool Trail.

Voor haar experiment stuurde De Craen 83 beginnelingen en 47 ervaren bestuurders de weg op met een examinator. Al snel bleek dat de beginnelingen zich zó strak aan de regels houden, dat ze onvoldoende rekening houden met fouten van anderen. Op een voorrangsweg hield van de ervaren bestuurders 77 procent, en van de nieuwkomers slechts 57 procent rekening met de zijstraten. Van de ervaren automobilisten remde 81 procent af bij een zijstraat; bij de nieuwkomers was dat maar 45 procent. Bovendien hielden de ervaren rotten beter afstand. Als de examinator had moeten beoordelen, zou 30 procent van de beginners zijn gezakt, vijfmaal zoveel als de ervaren bestuurders. Daarop valt trouwens wel iets af te dingen: de bestuurders wisten niet dat ze zouden worden beoordeeld als bij een examen.

Toch zijn de verschillen ook weer niet heel dramatisch. Zo moesten de automobilisten een kruising oversteken terwijl ze terugtelden van 50 naar nul, en een verbodsbord opmerken terwijl ze aan de examinator vertelden wat ze twee dagen eerder hadden gegeten. Het idee daarachter is dat beginnelingen nog niet ‘op de automatische piloot’ rijden, waardoor ze sneller mentaal overbelast raken. Maar hoewel de beginnende automobilisten iets slechter presteerden dan de ervaren bestuurders, was het verband niet significant.

Dat neemt niet weg dat beginnelingen moeten oppassen dat ze zichzelf niet overschatten, meent De Craen. “Ze zouden het zichzelf makkelijker kunnen maken door langzamer te gaan rijden. Of door bij een lastige kruising tegen hun passagiers te zeggen: nu even je mond houden. Maar jonge novieten doen dat niet.”

De beginnende bestuurders blijken minder bedacht op onverwachte situaties en houden minder afstand tot kwetsbare verkeersdeelnemers. Bovendien zijn er aanwijzingen dat ze iets sneller fouten maken als je ze afleidt.

Een en ander blijkt uit een wegexperiment van TU-promovendus drs. Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Volgens De Craen zou het geen slecht idee zijn om het examen uit te spreiden, zodat automobilisten hun rijbewijs stapsgewijs halen. “Bestuurders krijgen nu vooral te horen hoe goed ze zijn. Ze halen een diploma, en worden gefeliciteerd. Misschien kan de examinator beter zeggen: goed, je bent nu een stapje verder, je mag in je eentje verder.”

Beginnende, 18-jarige automobilisten krijgen gemiddeld zes keer zoveel ongevallen als automobilisten met tien jaar rijervaring. Waar hem dat precies in zit, is niet geheel duidelijk. Door een groep van 350 beginners en 150 ervaren bestuurders anderhalf jaar lang nauwgezet te volgen, wil De Craen begrijpen hoe rijervaring zich vormt. Deze week presenteerde ze enkele tussentijdse resultaten op een congres van de verkeersonderzoeksschool Trail.

Voor haar experiment stuurde De Craen 83 beginnelingen en 47 ervaren bestuurders de weg op met een examinator. Al snel bleek dat de beginnelingen zich zó strak aan de regels houden, dat ze onvoldoende rekening houden met fouten van anderen. Op een voorrangsweg hield van de ervaren bestuurders 77 procent, en van de nieuwkomers slechts 57 procent rekening met de zijstraten. Van de ervaren automobilisten remde 81 procent af bij een zijstraat; bij de nieuwkomers was dat maar 45 procent. Bovendien hielden de ervaren rotten beter afstand. Als de examinator had moeten beoordelen, zou 30 procent van de beginners zijn gezakt, vijfmaal zoveel als de ervaren bestuurders. Daarop valt trouwens wel iets af te dingen: de bestuurders wisten niet dat ze zouden worden beoordeeld als bij een examen.

Toch zijn de verschillen ook weer niet heel dramatisch. Zo moesten de automobilisten een kruising oversteken terwijl ze terugtelden van 50 naar nul, en een verbodsbord opmerken terwijl ze aan de examinator vertelden wat ze twee dagen eerder hadden gegeten. Het idee daarachter is dat beginnelingen nog niet ‘op de automatische piloot’ rijden, waardoor ze sneller mentaal overbelast raken. Maar hoewel de beginnende automobilisten iets slechter presteerden dan de ervaren bestuurders, was het verband niet significant.

Dat neemt niet weg dat beginnelingen moeten oppassen dat ze zichzelf niet overschatten, meent De Craen. “Ze zouden het zichzelf makkelijker kunnen maken door langzamer te gaan rijden. Of door bij een lastige kruising tegen hun passagiers te zeggen: nu even je mond houden. Maar jonge novieten doen dat niet.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.