Science

Vliegend bellen zonder problemen

De Europese Commissie heeft besloten dat luchtvaartmaatschappijen voortaan het gebruik van mobiele telefoons in vliegtuigen mogen toestaan. Maar, willen mensen eigenlijk wel bellen in de lucht?

Op maandag 7 april staat het nieuws groot op de website van BBC News: in de nabije toekomst zullen passagiers van vluchten binnen Europa mobiel kunnen bellen. Luchtvaartmaatschappijen mogen op korte termijn een klein gsm-basisstation (pico cell) installeren in hun vliegtuigen.

Waarom mag er nu opeens wel mobiel gebeld worden, terwijl dat altijd strikt verboden was? Dr.ir. Anthony Lo (EWI), gespecialiseerd op het gebied van mobiele telecommunicatie, vertelt desgevraagd: “Het gaat erom dat men er zeker van wil zijn dat de signalen van de mobiele telefoons niet interfereren met de technische systemen van het vliegtuig. Het basisstation in het vliegtuig zet de normale frequentie van de signalen om in een frequentie waarvan bewezen is dat deze niet storend is.” Het basisstation stuurt de signalen vervolgens via een satelliet naar netwerken op de grond. De gebruiker zelf zal geen verschil ervaren bij het bellen. Behalve dan dat het wel wat duurder zal zijn.

Om te voorkomen dat de straling van de telefoons de technische systemen van het vliegtuig verstoort, zal het basisstation volgens Lo geplaatst moeten worden in de passagierscabine. De wanden van deze cabine zijn voorzien van speciale coatings die ervoor zorgen dat de straling van mobiele telefoons terug de cabine in kaatst. “Hier in de Elektrotoren van de TU gebeurt ongeveer hetzelfde”, licht Lo toe, “Door de metalen in de constructie en de brandwerende coatings laten de wanden zo weinig straling door dat je je mobiele telefoon nauwelijks kunt gebruiken.”

Hoe de passagiers zullen reageren op de nieuwe mogelijkheden, daarover kunnen we in dit stadium slechts speculeren. Sommige mensen zullen gruwen bij de gedachte straks ook in het vliegtuig ellenlange privégesprekken van medepassagiers te moeten aanhoren. Anderen zullen het juist een verademing vinden. Het valt ook nog te bezien of passagiers zich zorgen zullen maken om eventuele gezondheidsrisico’s van de nabijheid van een gsm-basisstation in het vliegtuig. Lo: “Dat is altijd een gevoelige kwestie. Mensen willen liever niet vlakbij een zendmast wonen uit angst voor negatieve gevolgen van de straling. Het is maar de vraag of ze er in een vliegtuig wel naast willen zitten.”

Prof.dr. Jan Schoormans (IO), die onderzoek doet naar consumentengedrag, vermoedt dat de basisstations aan boord niet erg zichtbaar zullen zijn voor de passagiers. Hij verwacht daarom dat passagiers zich er niet aan zullen storen, behalve als er actiegroepen opstaan die stellen dat de straling in het vliegtuig gezondheidsschade oplevert. Als mensen bang worden voor de straling kan dit de luchtvaartmaatschappijen klanten kosten. Toch verwacht Schoormans dat veel bellers eventuele risico’s voor lief zullen nemen: “Heel veel mensen zijn verslaafd aan bellen. Veel mensen vinden het al heel vervelend dat je niet mag roken in het vliegtuig. Als ze niet mogen bellen, hebben ze helemaal niets te doen.”

Op maandag 7 april staat het nieuws groot op de website van BBC News: in de nabije toekomst zullen passagiers van vluchten binnen Europa mobiel kunnen bellen. Luchtvaartmaatschappijen mogen op korte termijn een klein gsm-basisstation (pico cell) installeren in hun vliegtuigen.

Waarom mag er nu opeens wel mobiel gebeld worden, terwijl dat altijd strikt verboden was? Dr.ir. Anthony Lo (EWI), gespecialiseerd op het gebied van mobiele telecommunicatie, vertelt desgevraagd: “Het gaat erom dat men er zeker van wil zijn dat de signalen van de mobiele telefoons niet interfereren met de technische systemen van het vliegtuig. Het basisstation in het vliegtuig zet de normale frequentie van de signalen om in een frequentie waarvan bewezen is dat deze niet storend is.” Het basisstation stuurt de signalen vervolgens via een satelliet naar netwerken op de grond. De gebruiker zelf zal geen verschil ervaren bij het bellen. Behalve dan dat het wel wat duurder zal zijn.

Om te voorkomen dat de straling van de telefoons de technische systemen van het vliegtuig verstoort, zal het basisstation volgens Lo geplaatst moeten worden in de passagierscabine. De wanden van deze cabine zijn voorzien van speciale coatings die ervoor zorgen dat de straling van mobiele telefoons terug de cabine in kaatst. “Hier in de Elektrotoren van de TU gebeurt ongeveer hetzelfde”, licht Lo toe, “Door de metalen in de constructie en de brandwerende coatings laten de wanden zo weinig straling door dat je je mobiele telefoon nauwelijks kunt gebruiken.”

Hoe de passagiers zullen reageren op de nieuwe mogelijkheden, daarover kunnen we in dit stadium slechts speculeren. Sommige mensen zullen gruwen bij de gedachte straks ook in het vliegtuig ellenlange privégesprekken van medepassagiers te moeten aanhoren. Anderen zullen het juist een verademing vinden. Het valt ook nog te bezien of passagiers zich zorgen zullen maken om eventuele gezondheidsrisico’s van de nabijheid van een gsm-basisstation in het vliegtuig. Lo: “Dat is altijd een gevoelige kwestie. Mensen willen liever niet vlakbij een zendmast wonen uit angst voor negatieve gevolgen van de straling. Het is maar de vraag of ze er in een vliegtuig wel naast willen zitten.”

Prof.dr. Jan Schoormans (IO), die onderzoek doet naar consumentengedrag, vermoedt dat de basisstations aan boord niet erg zichtbaar zullen zijn voor de passagiers. Hij verwacht daarom dat passagiers zich er niet aan zullen storen, behalve als er actiegroepen opstaan die stellen dat de straling in het vliegtuig gezondheidsschade oplevert. Als mensen bang worden voor de straling kan dit de luchtvaartmaatschappijen klanten kosten. Toch verwacht Schoormans dat veel bellers eventuele risico’s voor lief zullen nemen: “Heel veel mensen zijn verslaafd aan bellen. Veel mensen vinden het al heel vervelend dat je niet mag roken in het vliegtuig. Als ze niet mogen bellen, hebben ze helemaal niets te doen.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.