Een gepatenteerd roetfilter voor schepen heeft in tests meer dan tachtig procent van het fijnstof in uitlaatgassen onderschept.
Walmende schepen zullen wellicht tot het verleden behoren. De internationale maritieme organisatie IMO heeft de uitstoot van zwavel- en stikstofoxiden al aan banden gelegd. Fijnstofvermindering zou het logische vervolg zijn, zeker nu er een filter voor is ontwikkeld.
Het door dr.ir. Geert van Rens ontwikkelde fijnstoffilter voor scheepsdiesels is een gepatenteerd systeem. Van Rens ging uit van de steam jet aerosol collector (SJAC) die stoom injecteert in de afgekoelde uitlaatstroom. Stoom condenseert op de roetdeeltjes en vormt druppels die uit de gasstroom verwijderd worden. Maar helaas wordt zo maximaal een kwart van het fijnstof ondervangen.
Van Rens combineerde de stoominjectie met een elektrostatisch filter (ESP of electrostatic precipitator), dat ondermeer gebruikt wordt voor de reiniging van stookgassen van elektriciteitscentrales. Een meterslange draad onder hoogspanning zorgt daar voor ontladingen in de schoorsteen. Roetdeeltjes worden elektrisch geladen en slaan neer op de elektrodes. In de gecombineerde techniek (SJAC-ESP) is de opbouw heel anders, maar het effect gelijk. Door waterdamp omgeven stofdeeltjes slaan als druppels neer op de elektroden en stromen erlangs naar beneden. In metingen werd tot 82 procent van het fijnstof verwijderd.
De ESP-techniek moest wel aangepast worden aan maritieme omstandigheden, omdat aan boord dunne lange draden onder hoogspanning te kwetsbaar en te gevaarlijk zijn. Het nieuwe filter is vooral geschikt voor de grote vaart, die de wereldzeeën op zware stookolie bevaart. Voor binnenschippers is het goedkoper om schonere diesel te tanken in combinatie met een roetfilter zoals in de auto.
Van Rens promoveerde afgelopen dinsdag bij hoogleraren prof.ir. D. Stapersma en prof. dr. G.J. Witkamp (beiden Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen).
Comments are closed.