Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Ongeluk in fietsenkelder EWI

De lange helling naar de fietskelder van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) eindigt in een blinde muur. Vanmorgen botste een vrouw daar met haar fiets hard tegenaan. Het was niet het eerste ongeluk op deze plek.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of, in het geval van de fietsenkelder van EWI: tegen een betonnen muur. De steile afrit naar de fietsenkelder heeft al vaker voor gevaarlijke situaties gezorgd en deze ochtend ging het weer eens mis. “Een dame reed met haar fiets naar beneden”, vertelt Tom Edelenbos, medewerker van de interne dienst bij EWI. “Ze heeft toen óf niet afgeremd, óf haar remmen werkten niet. Daardoor knalde ze tegen de muur.” Als zoiets gebeurt, komen mensen op zoek naar EHBO ‘negen van de tien keer’ terecht bij Edelenbos en zijn collega’s. “We zitten in de centrale hal, dus we zijn gemakkelijk te vinden.”

Na de botsing met de muur, was de vrouw in kwestie enkele minuten buiten bewustzijn. “Haar hoofd was ernstig bebloed”, vertelt Edelenbos. “Het kwam vooral uit haar mond en neus.” Ze moet een behoorlijke klap gemaakt hebben, want haar fiets was na afloop in miserabele staat. “Die was behoorlijk verfomfaaid, totaal in elkaar.” Na afloop is de vrouw met ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Gelukkig gebeuren dat soort ongelukken niet elke week, want de meeste studenten zijn zich bewust van het gevaar. Ruben Wieman, zevendejaars informaticus (‘maar effectief vierdejaars’) lóópt bijvoorbeeld altijd de helling af. “Mijn fiets kan niet hard genoeg remmen om ‘m veilig af te fietsen. Maar sommigen komen hier echt te hard aanscheuren, dat is levensgevaarlijk.” Hij denkt dat iedereen beter kan gaan lopen. “De meeste studentenfietsen kunnen de helling eigenlijk gewoon niet aan, vooral niet als je banden bijvoorbeeld geen profiel meer hebben of je remmen het minder goed doen.”

Het is dan ook geen verrassing dat er op deze helling wel vaker ongelukken gebeuren. “Het gaat dan om studenten die in de haast niet opletten en te laat de bocht nemen”, vertelt Edelenbos, “maar de laatste keer is alweer maanden geleden.” Het lijkt dus ondertussen weleens tijd voor maatregelen, maar volgens Edelenbos is dat allang gebeurd. “De muur is geaccentueerd. Er staat nu bijvoorbeeld een grote pijl. Verder is de vloer een stuk stroever gemaakt, zodat je meer grip hebt en makkelijker afremt.”

Na het incident van vanmorgen staan er misschien ook nog nieuwe maatregelen op stapel. “Een idee is om tussenhekken te plaatsen, zodat je moet slalommen. Maar het is nog niet zeker dat dat ook echt kan, want leveranciers moeten er ook nog door kunnen. Heineken brengt hier bijvoorbeeld haar vusten naar beneden.” Voorlopig hoopt Edelenbos geen ongelukken meer mee te maken. “Misschien kunnen we nu weer wat maanden vooruit.”

,

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of, in het geval van de fietsenkelder van EWI: tegen een betonnen muur. “Een dame reed met haar fiets naar beneden”, vertelt Tom Edelenbos, medewerker van de interne dienst bij EWI. “Ze heeft toen óf niet afgeremd, óf haar remmen werkten niet. Daardoor knalde ze tegen de muur.” Als zoiets gebeurt, komen mensen op zoek naar EHBO ‘negen van de tien keer’ terecht bij Edelenbos en zijn collega’s. “We zitten in de centrale hal, dus we zijn gemakkelijk te vinden.”

Na de botsing met de muur, was de vrouw in kwestie enkele minuten buiten bewustzijn. “Haar hoofd was ernstig bebloed”, vertelt Edelenbos. “Het kwam vooral uit haar mond en neus.” Ze moet een behoorlijke klap gemaakt hebben, want haar fiets was na afloop in miserabele staat. “Die was behoorlijk verfomfaaid, totaal in elkaar.” Na afloop is de vrouw met ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Gelukkig gebeuren dat soort ongelukken niet elke week, want de meeste studenten zijn zich bewust van het gevaar. Ruben Wieman, zevendejaars informaticus (‘maar effectief vierdejaars’) lóópt bijvoorbeeld altijd de helling af. “Mijn fiets kan niet hard genoeg remmen om veilig naar beneden te fietsen. Maar sommigen komen hier echt te hard aanscheuren, dat is levensgevaarlijk.” Hij denkt dat iedereen beter kan gaan lopen. “De meeste studentenfietsen kunnen de helling eigenlijk gewoon niet aan, vooral niet als je banden geen profiel meer hebben of je remmen het minder goed doen.”

Het is dan ook geen verrassing dat er op deze helling wel vaker ongelukken gebeuren. “Het gaat dan om studenten die in de haast niet opletten en te laat de bocht nemen”, vertelt Edelenbos, “maar de laatste keer is alweer maanden geleden.” Het lijkt ondertussen weleens tijd voor maatregelen, maar volgens Edelenbos is dat allang gebeurd. “De muur is zichtbaarder. Er staat nu bijvoorbeeld een grote pijl. Verder is de vloer een stuk stroever gemaakt, zodat je meer grip hebt en makkelijker afremt.”

Na het incident van vanmorgen staan er misschien nieuwe maatregelen op stapel. “Een idee is om tussenhekken te plaatsen, zodat je moet slalommen. Maar het is nog niet zeker dat dat kan, want leveranciers moeten er wel door kunnen. Heineken brengt hier bijvoorbeeld fusten naar beneden.” Voorlopig hoopt Edelenbos geen ongelukken meer mee te maken. “Misschien kunnen we nu weer wat maanden vooruit.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.