Het is crisis op de AutoRai. Tussen de budget-stands van de grote merken trekt het open-source ontwerpproject voor duurzame individuele mobiliteit ‘Common’ opvallend veel aandacht, merkt programmaleider Elmar van Grondelle.
Hoe staat het met de belangstelling voor ‘de auto van de toekomst’?
“We hebben een hele mooie opening gehad. Premier Balkenende en minister Eurlings waren aanwezig en die zijn naar ons paviljoen gekomen. Een paar dagen later kwam ook minister Cramer langs. We hebben hen het verhaal verteld van Stichting Natuur en Milieu die hier op de AutoRai, in de hol van de leeuw als het ware, de Common verbindt aan een uitrolstrategie van het elektrisch rijden.”
Uitrol van elektrisch rijden?
“Ja, we hebben ook hoog bezoek van Prorail gehad. Die hebben veel land in Nederland én ze hebben overal dikke stroomkabels. Dus die denken al aan grote oplaadparkeerplaatsen in de nabijheid van stations. Dat is natuurlijk briljant.”
Is de crisis merkbaar op de AutoRai?
“Zo erg zelfs dat de AutoRai bijna was afgezegd omdat er enorm bezuinigd is. De organisatie heeft toen zelf alle hallen ingericht met overgespoten zeecontainers. Normaal bouwen voor Mercedes tachtig man een week aan een stand van een miljoen euro. Dat is dit keer niet zo.”
Wat willen jullie hier laten zien?
“In 2003 had de TU hier een designpaviljoen en in 2005 ging het heel erg over duurzaamheid. Daarna is het project Common van start gegaan in samenwerking met onder andere de andere TU’s en Stichting Natuur en Milieu. Eigenlijk lag het dus voor de hand om dan ook met de Common naar de AutoRai te gaan.”
Is het geen vreemde eend in de bijt?
“Jazeker, maar dat moet ook. De auto roept altijd de eerste reacties op en die zijn erg wisselend. Als je iets ontwerpt voor 2020, dan kan dat nu eenmaal niet netjes passen tussen alle andere auto’s van nu. Maar wat we op de Rai doen, is niet zozeer inzetten op de auto zelf, maar op beleving en op het ontwerpen via open source.”
Komt dat over op de Rai? “We hebben een aantal studenten van de TU’s en van de Hogeschool Rotterdam die in de stand ontwerpen. Mensen kunnen daar aan meedoen. Dan zie je dat het voor een deel van de mensen wel leeft en dat zij een inhoudelijk gesprek aan willen gaan.”
In 2011 weer op de Rai?
“Het is de vraag of er dan een AutoRai is. Mensen lopen hier op eieren. Bovendien is de Common dan geen nieuws meer.”
Bestaat er een beter platform?
“Als het open source ontwerpen aanslaat, wordt dat een revolutie in de ontwerpwereld. In de automotive wereld moet je dan naar Genève. Dat is een internationale beurs waar de hele vakwereld bij elkaar komt. Dat zou een logische plek zijn.”
Student: Wouter Roelofsen
Medewerker: Ger van der Graaf
“Ger is hoofdconciërge. Alles wat je nodig hebt, regel je bij hem. Fijne borrels met lekkere kaasjes en brood, wijntjes, borrelhapjes. Ik heb een jaar VvTP gedaan, het bestuur van natuurkunde. Ger vindt onze vereniging en alle gekkigheid die we organiseren geweldig en daar zijn we hem enorm dankbaar voor. Zonder Ger was het allemaal een stuk moeilijker. Zijn stopwoordje is ‘gewoon’. Hij vindt alles gewoon. Zo mogen we ook ‘gewoon’ ons jaarlijkse kerstdiner in de faculteit houden. Of het hok volgooien met stro en kippen. Hij vertrouwt ons en begrijpt dat bepaalde rituelen belangrijk zijn en in ere moeten worden gehouden. Typisch Ger is dat hij altijd razend druk is, maar altijd even tijd voor ons maakt.”
Comments are closed.