De TU Delft moet zichzelf beter verkopen, schreeuwen marketingmedewerkers, studentenraadsleden en het college van bestuur steeds harder van de daken.
Dat lukt nog niet altijd even goed, maar de AutoRai, die tot en met 20 februari duurt, zorgt voor files op de toegangswegen naar Amsterdam. Da’a’r heeft de TU Delft het goed voor elkaar.
Op de reusachtig hoge TU-stand midden in de grootste hal van de Rai is het TU-logo niet te missen. Volgens een persvoorlichter wisten de cameraploegen van RTL4 en het NOS Journaal niet hoe snel ze bij de stand moesten komen. Want het thema waarmee de TU dit jaar op de Rai staat, spreekt ze wel aan.
‘Schoon en zuinig’ heet de stand, die de TU deelt met onder meer Formula Zero (maker van een kart die rijdt op één brandstofcel), BMW, Peugeot en Toyota. Eigenlijk is er maar één Delftse vinding te zien, namelijk de zonnewagen Nuna die hoog boven de hoofden van de Rai-bezoekers zweeft, maar de suggestie wordt heel slim gewekt dat de TU met alle auto’s in de stand te maken heeft gehad.
Maar wat maakt het uit als futuristische wagens uit andere stallen indirect als reclame voor je eigen merk kunnen dienen? De BMW H2R heeft bijvoorbeeld veel bekijks. Kleine jongetjes van allerlei leeftijden cirkelen nieuwsgierig om de langgerekte racewagen, die rijdt op waterstof. Digitale camera’s flitsen veelvuldig, langslopende schooljongens stoten elkaar aan. En dat terwijl de blonde dames die her en der bevallig over de auto’s gedrapeerd zijn hier compleet ontbreken. De belangstelling voor waar het hier in deze stand echt om gaat, namelijk schoon rijden, lijkt hoe dan ook ver te zoeken.
Volgens tweedejaars TU-student werktuigbouw Tim Hooijdonk, die, in een net pak gestoken, een paar dagen op de Rai werkt, willen veel mensen gewoon even in een auto zitten. “Maar anderen willen wel degelijk meer weten van de techniek”, weet hij ook.
In sneltreinvaart vertelt Hooijdonk over iedere auto waarom hij zo bijzonder en ‘schoon en zuinig’ is. Hij laat een paar cilinders zien die aangeven hoe de uitstoot van schadelijke stoffen door auto’s de afgelopen decennia al is gedaald. Hij eindigt bij een statafel met flyers van de TU. “Die zijn bedoeld voor mensen die bij de TU zouden willen studeren”, zegt hij, meteen daarna toegevend dat de AutoRai niet de ideale plek is om studenten te werven.
Want als er op de AutoRai iets duidelijk wordt, is het dat de bezoekers vooral even achter het stuur van hun droomauto’s willen zitten. En laten dat nu net van die grote PC Hooft-trekkers zijn die zo lekker onzuinig rijden.
Saskia Bonger
Eigenlijk is er maar één Delftse vinding te zien in de TU-stand op de AutoRai, namelijk de zonnewagen Nuna die hoog boven de hoofden van de bezoekers zweeft. Maar de suggestie wordt heel slim gewekt dat de TU met alle auto’s in de stand te maken heeft gehad. De BMW H2R, een langgerekte racewagen die rijdt op waterstof, trekt kleine jongetjes van allerlei leeftijden. (Foto: Nout Steenkamp/FMAX)
De TU Delft moet zichzelf beter verkopen, schreeuwen marketingmedewerkers, studentenraadsleden en het college van bestuur steeds harder van de daken. Dat lukt nog niet altijd even goed, maar de AutoRai, die tot en met 20 februari duurt, zorgt voor files op de toegangswegen naar Amsterdam. Da’a’r heeft de TU Delft het goed voor elkaar.
Op de reusachtig hoge TU-stand midden in de grootste hal van de Rai is het TU-logo niet te missen. Volgens een persvoorlichter wisten de cameraploegen van RTL4 en het NOS Journaal niet hoe snel ze bij de stand moesten komen. Want het thema waarmee de TU dit jaar op de Rai staat, spreekt ze wel aan.
‘Schoon en zuinig’ heet de stand, die de TU deelt met onder meer Formula Zero (maker van een kart die rijdt op één brandstofcel), BMW, Peugeot en Toyota. Eigenlijk is er maar één Delftse vinding te zien, namelijk de zonnewagen Nuna die hoog boven de hoofden van de Rai-bezoekers zweeft, maar de suggestie wordt heel slim gewekt dat de TU met alle auto’s in de stand te maken heeft gehad.
Maar wat maakt het uit als futuristische wagens uit andere stallen indirect als reclame voor je eigen merk kunnen dienen? De BMW H2R heeft bijvoorbeeld veel bekijks. Kleine jongetjes van allerlei leeftijden cirkelen nieuwsgierig om de langgerekte racewagen, die rijdt op waterstof. Digitale camera’s flitsen veelvuldig, langslopende schooljongens stoten elkaar aan. En dat terwijl de blonde dames die her en der bevallig over de auto’s gedrapeerd zijn hier compleet ontbreken. De belangstelling voor waar het hier in deze stand echt om gaat, namelijk schoon rijden, lijkt hoe dan ook ver te zoeken.
Volgens tweedejaars TU-student werktuigbouw Tim Hooijdonk, die, in een net pak gestoken, een paar dagen op de Rai werkt, willen veel mensen gewoon even in een auto zitten. “Maar anderen willen wel degelijk meer weten van de techniek”, weet hij ook.
In sneltreinvaart vertelt Hooijdonk over iedere auto waarom hij zo bijzonder en ‘schoon en zuinig’ is. Hij laat een paar cilinders zien die aangeven hoe de uitstoot van schadelijke stoffen door auto’s de afgelopen decennia al is gedaald. Hij eindigt bij een statafel met flyers van de TU. “Die zijn bedoeld voor mensen die bij de TU zouden willen studeren”, zegt hij, meteen daarna toegevend dat de AutoRai niet de ideale plek is om studenten te werven.
Want als er op de AutoRai iets duidelijk wordt, is het dat de bezoekers vooral even achter het stuur van hun droomauto’s willen zitten. En laten dat nu net van die grote PC Hooft-trekkers zijn die zo lekker onzuinig rijden.
Saskia Bonger
Eigenlijk is er maar één Delftse vinding te zien in de TU-stand op de AutoRai, namelijk de zonnewagen Nuna die hoog boven de hoofden van de bezoekers zweeft. Maar de suggestie wordt heel slim gewekt dat de TU met alle auto’s in de stand te maken heeft gehad. De BMW H2R, een langgerekte racewagen die rijdt op waterstof, trekt kleine jongetjes van allerlei leeftijden. (Foto: Nout Steenkamp/FMAX)

Comments are closed.