Campus

‘We hebben een mooi kasteeltje gekleid’

Als alles meezit heeft de TU begin volgend jaar een eigen studentenuitzendbureau. Delft biedt wat dat betreft volop kansen, menen enkele voormalige studenten van de Haagse Hogeschool.

Zij runnen al sinds 1994 hun eigen uitzendbureau.
Studentenuitzendbureau

Het plein voor de Haagse Hogeschool ligt er op deze zonnige augustusmiddag uitgestrekt en verlaten bij. Welgeteld één student zit roerloos in de brandende zon over een boek gebogen; de eerste colleges zijn nog ver weg. Ook in de schaduwrijke winkelgalerij aan de rand van het plein heerst rust. Hier hebben de hoge temperaturen twee medewerkers van het Haagse uitzendbureau met tafel en stoelen naar buiten gedreven. Asbakken en mobiele telefoons moeten verhinderen dat venijnige windvlagen grip krijgen op de uitgestalde papierwinkel.

,,Haagse studentenverenigingen werden nogal eens door bedrijven benaderd met het verzoek om mensen te leveren voor klusjes”, herinnert Remco Onderwater zich. Samen met Bart Croll en enkele andere studenten is hij initiatiefnemer van het studentenuitzendbureau. ,,Soms werd daar voor betaald, soms ook niet; het was een schemerig gebied. Je had al wel Integrand en uitzendbureau ASA, maar er was nog geen baantjesbureau exclusief voor en door studenten. Daar zijn wij dus in 1994 mee begonnen.”
Broer-zus

,,De studenten die voor ons werken, doen dat gemiddeld elf à twaalf uur per week”, zegt Croll. ,,Op dit moment zijn dat er zo’n duizend tot twaalfhonderd. Dat is tien procent van de Hogeschoolbevolking. Dat zou volgens ons kunnen stijgen naar maximaal dertig tot veertig procent.”

Het uitzendwerk wordt veelal gedaan in de directe omgeving, ook aan de Haagse Hogeschool zelf. ,,De Hogeschool is de afgelopen jaren steeds belangrijker voor ons geworden; bijna de helft van alle baantjes wordt hier verricht. We hebben een broer-zus relatie met de Hogeschool opgebouwd waar we erg zuinig op zijn.”

Het bureau probeert opleidingsrelevant werk te vinden voor de studenten; productiewerk wordt zoveel mogelijk vermeden. Op de Haagse Hogeschool gaat het voornamelijk om opbouwwerk voor examens, verhuizingen, conciergewerk en onderhoud, maar studenten maken ook inventarisaties en roosters, surveilleren, geven les of helpen tijdelijke achterstanden weg te werken bij bureaus of administraties. Met dat werk verdienen ze ongeveer twaalf gulden per uur.

Onderwater ontkent dat het hier gaat om werk van vaste werknemers. ,,Uitzendwerk door studenten kent veel te weinig continuïteit om vaste banen te kunnen vervangen”, meent hij. Volgens Onderwater en Croll zijn de studenten tevreden over hun werkwijze. Onderwater: ,,Omdat we een uitgebreidgegevensbestand van de studenten bijhouden voorkomen we irritaties. Als we iemand opbellen om te werken, kennen we zijn lesrooster en weten we dus of hij of zij op dat moment beschikbaar is. Ook is ons bekend wat voor soort werk de student liever niet wil doen en waar hij ervaring mee heeft.”
Kasteeltje

Ondanks het succes van het studentenuitzendbureau ademt het kantoor bij de Haagse Hogeschool nog een onmiskenbaar studentikoze sfeer. Zo is het moderne, strakke interieur bijvoorbeeld uitgerust met een heuse hoogslaper; een rekwisiet uit het studentenleven. Ook de vissen in de kom op het bureau zijn niet echt. Hippe posters en klokken sieren de muren, toetsenborden zijn gek vormgegeven. De speakers brengen een oude hit van The Doors ten gehore. Ondanks de frivole inrichting zijn de mobiele telefoons echt, net als de onvermijdelijke kom met uitzend-zuurtjes.

De oprichters zien zich niet de rest van hun leven bemiddelingswerk doen. Regeren is vooruitzien, en dus is er een aparte organisatie opgericht die de kennis en het succesvolle concept van het studentenuitzenden gaat beheren en leasen. ,,We hebben erg veel geïnvesteerd in dit bureau, een mooi kasteeltje gekleid”, legt Croll uit. ,,Het is natuurlijk zonde als uitzendbureaus voor studenten in andere steden dit wiel nogmaals moeten uitvinden. Daarom bieden we hen ons concept aan in een soort franchise-vorm. We zijn bezig in Leiden, maar ook in Amsterdam bestaat al belangstelling. En we praten op dit moment ook met Delft.”

Onderwater gaat verder: ,,In die steden zouden front-offices kunnen komen, waar het bemiddelingswerk plaatsvindt. Grote automatische processen als de verwerking van salaris, het aanmaken van werkbriefjes, maar ook juridische kennis en bedrijfskundige begeleiding, zeg maar de back-office, worden dan ondergebracht in een bedrijf dat wij UnO hebben genoemd: Uitzenddiensten en Onderwijs. We kunnen verschillende dienstenpakketten aan uitzendbureaus voor studenten leveren.”
‘Nee-bv’

Studentenpartij Oras overweegt voor het uitzendbureau in Delft gebruik te maken van het Haagse concept. Volgens Croll en Onderwater zijn er op uitzendgebied volop kansen aan een technische universiteit. ,,Aan een TU heb je nu eenmaal veel onderzoek en practica met de daarbij behorende opstellingen. Daar is veel meer werk voor studenten dan hier.” Veel aanbod van baantjes is natuurlijk goed voor een uitzendbureau, maar volgens de twee voormalige studenten schuilt daarin ook een gevaar: ,,Wij hebben ervaren dat je als uitzendbureau voor studenten soms hele mooie aanbiedingen krijgt. Juist dan moet je oppassen dat je geen werk aanneemt waarvan je niet zeker weet of je studenten het aankunnen; blijf bij je leest. Als uitzendbureau moet je de ‘nee-bv’ durven spelen.”

Als alles meezit heeft de TU begin volgend jaar een eigen studentenuitzendbureau. Delft biedt wat dat betreft volop kansen, menen enkele voormalige studenten van de Haagse Hogeschool. Zij runnen al sinds 1994 hun eigen uitzendbureau.
Studentenuitzendbureau

Het plein voor de Haagse Hogeschool ligt er op deze zonnige augustusmiddag uitgestrekt en verlaten bij. Welgeteld één student zit roerloos in de brandende zon over een boek gebogen; de eerste colleges zijn nog ver weg. Ook in de schaduwrijke winkelgalerij aan de rand van het plein heerst rust. Hier hebben de hoge temperaturen twee medewerkers van het Haagse uitzendbureau met tafel en stoelen naar buiten gedreven. Asbakken en mobiele telefoons moeten verhinderen dat venijnige windvlagen grip krijgen op de uitgestalde papierwinkel.

,,Haagse studentenverenigingen werden nogal eens door bedrijven benaderd met het verzoek om mensen te leveren voor klusjes”, herinnert Remco Onderwater zich. Samen met Bart Croll en enkele andere studenten is hij initiatiefnemer van het studentenuitzendbureau. ,,Soms werd daar voor betaald, soms ook niet; het was een schemerig gebied. Je had al wel Integrand en uitzendbureau ASA, maar er was nog geen baantjesbureau exclusief voor en door studenten. Daar zijn wij dus in 1994 mee begonnen.”
Broer-zus

,,De studenten die voor ons werken, doen dat gemiddeld elf à twaalf uur per week”, zegt Croll. ,,Op dit moment zijn dat er zo’n duizend tot twaalfhonderd. Dat is tien procent van de Hogeschoolbevolking. Dat zou volgens ons kunnen stijgen naar maximaal dertig tot veertig procent.”

Het uitzendwerk wordt veelal gedaan in de directe omgeving, ook aan de Haagse Hogeschool zelf. ,,De Hogeschool is de afgelopen jaren steeds belangrijker voor ons geworden; bijna de helft van alle baantjes wordt hier verricht. We hebben een broer-zus relatie met de Hogeschool opgebouwd waar we erg zuinig op zijn.”

Het bureau probeert opleidingsrelevant werk te vinden voor de studenten; productiewerk wordt zoveel mogelijk vermeden. Op de Haagse Hogeschool gaat het voornamelijk om opbouwwerk voor examens, verhuizingen, conciergewerk en onderhoud, maar studenten maken ook inventarisaties en roosters, surveilleren, geven les of helpen tijdelijke achterstanden weg te werken bij bureaus of administraties. Met dat werk verdienen ze ongeveer twaalf gulden per uur.

Onderwater ontkent dat het hier gaat om werk van vaste werknemers. ,,Uitzendwerk door studenten kent veel te weinig continuïteit om vaste banen te kunnen vervangen”, meent hij. Volgens Onderwater en Croll zijn de studenten tevreden over hun werkwijze. Onderwater: ,,Omdat we een uitgebreidgegevensbestand van de studenten bijhouden voorkomen we irritaties. Als we iemand opbellen om te werken, kennen we zijn lesrooster en weten we dus of hij of zij op dat moment beschikbaar is. Ook is ons bekend wat voor soort werk de student liever niet wil doen en waar hij ervaring mee heeft.”
Kasteeltje

Ondanks het succes van het studentenuitzendbureau ademt het kantoor bij de Haagse Hogeschool nog een onmiskenbaar studentikoze sfeer. Zo is het moderne, strakke interieur bijvoorbeeld uitgerust met een heuse hoogslaper; een rekwisiet uit het studentenleven. Ook de vissen in de kom op het bureau zijn niet echt. Hippe posters en klokken sieren de muren, toetsenborden zijn gek vormgegeven. De speakers brengen een oude hit van The Doors ten gehore. Ondanks de frivole inrichting zijn de mobiele telefoons echt, net als de onvermijdelijke kom met uitzend-zuurtjes.

De oprichters zien zich niet de rest van hun leven bemiddelingswerk doen. Regeren is vooruitzien, en dus is er een aparte organisatie opgericht die de kennis en het succesvolle concept van het studentenuitzenden gaat beheren en leasen. ,,We hebben erg veel geïnvesteerd in dit bureau, een mooi kasteeltje gekleid”, legt Croll uit. ,,Het is natuurlijk zonde als uitzendbureaus voor studenten in andere steden dit wiel nogmaals moeten uitvinden. Daarom bieden we hen ons concept aan in een soort franchise-vorm. We zijn bezig in Leiden, maar ook in Amsterdam bestaat al belangstelling. En we praten op dit moment ook met Delft.”

Onderwater gaat verder: ,,In die steden zouden front-offices kunnen komen, waar het bemiddelingswerk plaatsvindt. Grote automatische processen als de verwerking van salaris, het aanmaken van werkbriefjes, maar ook juridische kennis en bedrijfskundige begeleiding, zeg maar de back-office, worden dan ondergebracht in een bedrijf dat wij UnO hebben genoemd: Uitzenddiensten en Onderwijs. We kunnen verschillende dienstenpakketten aan uitzendbureaus voor studenten leveren.”
‘Nee-bv’

Studentenpartij Oras overweegt voor het uitzendbureau in Delft gebruik te maken van het Haagse concept. Volgens Croll en Onderwater zijn er op uitzendgebied volop kansen aan een technische universiteit. ,,Aan een TU heb je nu eenmaal veel onderzoek en practica met de daarbij behorende opstellingen. Daar is veel meer werk voor studenten dan hier.” Veel aanbod van baantjes is natuurlijk goed voor een uitzendbureau, maar volgens de twee voormalige studenten schuilt daarin ook een gevaar: ,,Wij hebben ervaren dat je als uitzendbureau voor studenten soms hele mooie aanbiedingen krijgt. Juist dan moet je oppassen dat je geen werk aanneemt waarvan je niet zeker weet of je studenten het aankunnen; blijf bij je leest. Als uitzendbureau moet je de ‘nee-bv’ durven spelen.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.