Drie weken geleden werd de vraag gesteld: “Op een ouderwetse telefoon met draaischijf zit ook altijd een mysterieus knopje. Waarvoor dient dit knopje?” Dit knopje bleek een doorverbindknop te zijn; een woord dat bij komst van de drukknoptoestellen in onbruik was geraakt, aldus Johan Mebius.
br />
Professor Klaas Robers van de faculteit Industrieel Ontwerpen vindt dat onzin: doorverbinden bestaat nog wel degelijk! “Het gebeurt dan wel op een andere manier (namelijk met een flash-toets of digitaal), maar het principe blijft hetzelfde.”
Op de vraag van twee weken geleden blijven lezers het antwoord schuldig. Robbert Fokkink, docent wiskunde, vroeg zich de volgende dingen af: “Als je in de auto zit en de bliksem slaat in terwijl je de buitenspiegel bijstelt, is dat dan schadelijk? Vroeger hadden auto’s zo’n bandje onder de carrosserie hangen om de bliksem naar de grond te leiden en nu niet meer. Waarom niet? Trouwens, waarom zijn er geen bandjes op de markt om aan je broek te hangen, net als aan de carrosserie, zodat je geen vonkjes krijgt als je iemand een hand geeft? Dat zou toch helpen?” Laat je logisch denkvermogen hier maar eens op los.
De vragen (en hun docent wiskunde) hebben wel de eerstejaars technische wiskunde Wander Wadman en Steven ten Have geïnspireerd tot het stellen van de volgende vraag: “Waarom rijden Nederlandse automobilisten altijd zoveel mogelijk op de rechterbaan? Zo wordt de rechterkant van de weg toch overbodig druk?” (Zelf dragen ze al aan: “Zou het niet een oplossing zijn voor zowel het fileprobleem als de nationale politieke kloof als iedereen even rechts rijdt als hij stemt?”) (IK)
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!
Drie weken geleden werd de vraag gesteld: “Op een ouderwetse telefoon met draaischijf zit ook altijd een mysterieus knopje. Waarvoor dient dit knopje?” Dit knopje bleek een doorverbindknop te zijn; een woord dat bij komst van de drukknoptoestellen in onbruik was geraakt, aldus Johan Mebius.
Professor Klaas Robers van de faculteit Industrieel Ontwerpen vindt dat onzin: doorverbinden bestaat nog wel degelijk! “Het gebeurt dan wel op een andere manier (namelijk met een flash-toets of digitaal), maar het principe blijft hetzelfde.”
Op de vraag van twee weken geleden blijven lezers het antwoord schuldig. Robbert Fokkink, docent wiskunde, vroeg zich de volgende dingen af: “Als je in de auto zit en de bliksem slaat in terwijl je de buitenspiegel bijstelt, is dat dan schadelijk? Vroeger hadden auto’s zo’n bandje onder de carrosserie hangen om de bliksem naar de grond te leiden en nu niet meer. Waarom niet? Trouwens, waarom zijn er geen bandjes op de markt om aan je broek te hangen, net als aan de carrosserie, zodat je geen vonkjes krijgt als je iemand een hand geeft? Dat zou toch helpen?” Laat je logisch denkvermogen hier maar eens op los.
De vragen (en hun docent wiskunde) hebben wel de eerstejaars technische wiskunde Wander Wadman en Steven ten Have geïnspireerd tot het stellen van de volgende vraag: “Waarom rijden Nederlandse automobilisten altijd zoveel mogelijk op de rechterbaan? Zo wordt de rechterkant van de weg toch overbodig druk?” (Zelf dragen ze al aan: “Zou het niet een oplossing zijn voor zowel het fileprobleem als de nationale politieke kloof als iedereen even rechts rijdt als hij stemt?”) (IK)
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!
Comments are closed.