Staatssecretaris Zijlstra wil net als de commissie-Veerman dat hbo’ers straks dezelfde bachelor- en mastertitel mogen voeren als academici.
Afgestudeerden van universiteiten zijn officieel bachelor of master ‘of arts’, dan wel ‘of science’. Voor hbo’ers geldt die titulatuur niet. Zij krijgen tot nu toe een specifieke toevoeging aan hun graad, bijvoorbeeld ‘bachelor of theatre in education’. Zijlstra wil van dat onderscheid af om verwarring in het buitenland te voorkomen.
Status
Hogescholen mogen zichzelf echter geen university noemen in het buitenland, maar university of applied science. Het Nederlandse systeem gaat daarmee meer op buitenlandse systemen lijken waar de status van een diploma vooral bepaald wordt door de instelling waar gestudeerd is.
Geen verrassing
Dat het onderscheid in titulatuur verdwijnt, komt niet als een verrassing. In het regeerakkoord schreef het kabinet het rapport Veerman te zullen uitvoeren. De grootste hobbel in de titulatuurkwestie was toen al gladgestreken. Bij de presentatie van het rapport, vorig jaar april, stemden de universiteiten na jarenlang gesteggel ook in met het opheffen van het verschil in graad.
Dat schrijft redacteur Phil Baty op de website InsideHigherEd. Met name de enquête onder wetenschappers zal volkomen worden herzien. In 2009 vulden ongeveer 3500 academici de vragenlijst in, terwijl er wereldwijd miljoenen academici zijn. “De steekproef was simpelweg te klein en de uitkomst woog te zwaar”, schrijft Baty. De steekproef wordt groter en representatiever, belooft hij.
De THE zal de academici voortaan niet alleen vragen welke universiteit de beste is, maar bijvoorbeeld ook waar de respondenten hun eigen studenten het liefst naartoe verwijzen. Een groep van vijftig universiteitsbestuurders denkt mee over de vragenlijst.
Ook de rest van de methodiek staat ter discussie. Het tijdschrift had al toegezegd dat de citatiescores van wetenschappelijke artikelen nader bekeken gaan worden, zodat het verschil tussen de diverse vakgebieden beter tot uitdrukking komt. In de oude opzet wegen exacte wetenschappen zwaarder dan alfa- en gamma-onderzoek.
Meer suggesties zijn welkom, aldus Baty. Is de student-stafratio bijvoorbeeld een goede indicator voor onderwijskwaliteit? En zo ja, hoe zwaar zou die moeten wegen?
Hij neemt geen afstand van ranking in het algemeen. “Geen enkele ranking kan het laatste woord hebben. Maar of je ze nu omarmt of verwerpt: rankings zullen niet meer verdwijnen.”

Comments are closed.