Education

Vernieuwd vak analyse draait proef

Eerstejaars studenten wiskunde en werktuigbouw volgen dit jaar, als proef, het vernieuwde vak analyse, dat volgend jaar TU-breed wordt ingevoerd.

TU-pakket

,,We gaan het eerst op kleine schaal uitproberen. Want hoe goed je een nieuw vak ook maakt, er zijn altijd kleine problemen”, zegt prof. dr. J.M. Aarts. Een stuurgroep onder zijn leiding ontwikkelde het afgelopen jaar de dictaten en de nieuwe lesmethode waarmee het vak analyse over een paar jaar TU-breed zal worden gegeven. Studenten wiskunde en werktuigbouw zijn de proefkonijnen. Zij krijgen dit jaar exact dezelfde leerstof aangeboden in vijf modulen. ,,Drie daarvan zijn vaste modulen. Het is de bedoeling dat iedereen die krijgt. De andere twee zijn keuze-modulen en elke opleiding kan beslissen om die wel of niet aan de eerstejaars voor te schotelen”, aldus Aarts.

Alhoewel de leerstof hetzelfde is, moeten de wiskunde-studenten sneller door de stof. Ook krijgen zij maar twee uur instructie per behandeld hoofdstuk. Voor werktuigbouwers zijn dat er vier.

Aarts zegt dat het nog niet bekend is of bouwkunde volgend jaar gaat meedraaien in het TU-brede wiskundeonderwijs. Het niveauverschil met andere TU-studenten is een probleem en daar is nog geen oplossing voor gevonden.

Het gezamenlijke wiskundeonderwijs is twee jaar geleden bedacht tijdens de discussie over een meer gemeenschappelijke propedeuse voor de hele TU. Dat zou nodig zijn om de overstapmogelijkheden tussen studies te verbeteren. Tegelijkertijd zou hierdoor meer samenhang komen tussen studies en zou het studierendement toenemen. Studenten van elke opleiding zouden in het eerste jaar ongeveer twintig procent moeten volgen aan gezamenlijke vakken (het zogenaamde instellingspakket). Naast wiskunde en lineaire algebra wordt er op dit moment gewerkt aan een TU-breed mechanica-vak.

Aan het eind van het jaar wordt geëvalueerd of de beoogde rendementsverbetering inderdaad is behaald.

TU-pakket

,,We gaan het eerst op kleine schaal uitproberen. Want hoe goed je een nieuw vak ook maakt, er zijn altijd kleine problemen”, zegt prof. dr. J.M. Aarts. Een stuurgroep onder zijn leiding ontwikkelde het afgelopen jaar de dictaten en de nieuwe lesmethode waarmee het vak analyse over een paar jaar TU-breed zal worden gegeven. Studenten wiskunde en werktuigbouw zijn de proefkonijnen. Zij krijgen dit jaar exact dezelfde leerstof aangeboden in vijf modulen. ,,Drie daarvan zijn vaste modulen. Het is de bedoeling dat iedereen die krijgt. De andere twee zijn keuze-modulen en elke opleiding kan beslissen om die wel of niet aan de eerstejaars voor te schotelen”, aldus Aarts.

Alhoewel de leerstof hetzelfde is, moeten de wiskunde-studenten sneller door de stof. Ook krijgen zij maar twee uur instructie per behandeld hoofdstuk. Voor werktuigbouwers zijn dat er vier.

Aarts zegt dat het nog niet bekend is of bouwkunde volgend jaar gaat meedraaien in het TU-brede wiskundeonderwijs. Het niveauverschil met andere TU-studenten is een probleem en daar is nog geen oplossing voor gevonden.

Het gezamenlijke wiskundeonderwijs is twee jaar geleden bedacht tijdens de discussie over een meer gemeenschappelijke propedeuse voor de hele TU. Dat zou nodig zijn om de overstapmogelijkheden tussen studies te verbeteren. Tegelijkertijd zou hierdoor meer samenhang komen tussen studies en zou het studierendement toenemen. Studenten van elke opleiding zouden in het eerste jaar ongeveer twintig procent moeten volgen aan gezamenlijke vakken (het zogenaamde instellingspakket). Naast wiskunde en lineaire algebra wordt er op dit moment gewerkt aan een TU-breed mechanica-vak.

Aan het eind van het jaar wordt geëvalueerd of de beoogde rendementsverbetering inderdaad is behaald.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.