Campus

Uit de kunst

De nieuwe kaart van Nederland . Sinds eind van de vorige maand ligt in de foyer van het NAi de kaart van Nederland zoals het er in het jaar 2005 uit gaat zien.

Op deze landelijke variant van de ARCAM-kaart van Amsterdam zijn alle plannen ingetekend die tot dat tijdstip hun beslag krijgen.

In het NAi zijn ook een aantal andere exposities van start gegaan. Op de tentoonstelling ‘Zonne-energie en architectuur’ zijn resultaten te zien van zes ontwerpteams die bestaande kantoorgebouwen in Den Haag moesten toerusten met systemen waarmee zonne-energie kan worden opgewekt. Onder voorzitterschap van Wytze Patijn vindt op 16 ook een studiemiddag plaats over dit onderwerp. Verder zijn er de plannen te bezichtigen van vijf bekende wederopbouwpanden in Rotterdam, zoals de bioscoop Thalia en de schoenenzaak Huf. Ten slotte zijn vanaf deze week ook de resultaten te zien van de internationale manifestatie ‘Coast Wise Europe’ met een serie ontwerpprojecten langs drie Europese kusten.

Het verdwenen zwaard van Damocles . Onder deze titel haakt prof. S.J. Doorman in op de naderende millenniumwisseling. De eerste overgang naar een nieuw millennium, in het jaar 1000, werd volgens historici door het merendeel van de bevolking vrij onverschillig ondergaan. Slechts een kleine groep geleerden en geestelijken waren in de ban van de Dag des Oordeels. De vorige eeuwwisseling riep tegengestelde reacties op. Het ging zowel gepaard met vooruitgangsgeloof, als cultuurpessimisme. Het is natuurlijk verleidelijk om ook de jaren negentig als een ‘fin de siècle’ te bestempelen, maar het is een loze kreet zonder inhoud. Voor sommige historici is de twintigste eeuw trouwens al lang afgelopen, namelijk met de val van de Berlijnse Muur in 1989. Hoe het ook zij, Doorman zal tijdens de Studium Generale-reeks ‘De toekomst voorbij’ dinsdag aanstaande in het Techniek Museum een en ander tegen het licht houden.

Maria Callas . De griffioen, de eenhoorn, de draak en de phoenix zal men niet in de dierentuin aantreffen. Deze ‘oerwezens’ spelen wel een belangrijke rol in oude sagen en mythen. De muziektheatergroep Zenga, opgericht door de fluitisten Peter Weekers en Annet Visser, probeert deze fabeldieren aanstaande zaterdag in Theater de Veste met muziek en dans tot leven te brengen. Boordevol muziek en zang zit ook de voorstelling ‘Masterclass’ van Toneelgroep Amsterdam. Sigrid Koetse, die vijf jaar geleden veel succes had met haar solovoorstelling ‘Callas’, kruipt wederom in de huid van de operadiva die in de herfst van haar loopbaan drie studenten genadeloos confronteert met hun muzikale tekortkomingen. Met aria’s van Puccini, Bellini en Verdi wordt het heroïsche en tragische bestaan van de operaster opnieuw tot leven gewekt.

Lunchconcert . Vijf studenten van de afdeling Compositie van het Rotterdams Conservatorium geven do. 24 april in cultureel centrum Mekelweg 10 een presentatie van recent gecomponeerde kamermuziek. In verschillende bezettingen zal een veelzijdigprogramma ten gehore worden gebracht. Felipe Perez Santiago komt met ‘Espirales’ voor viool en piano. Florian Maier brengt ‘Nocturne Payen’ voor gitaar. Voor hetzelfde instrument plus een fluit schreef Juan Felipe Waller ‘En el allure del Frenesi’. Oscar van Dillen componeerde ‘Spenta Mainyu’ voor een barokgitaar en Thijs helder besluit het concert met ‘Bagatelles’ voor piano solo.

Aan de oevers van de Neva . Veel Russische cultuur deze maand in Lantaren/Venster. Er worden films vertoond van meer of minder bekende cineasten, zoals Aleksander Sokoerov en Aleksej German. Daarnaast staan er ook dansvoorstellingen op het programma en performances van de kunstenaarsgroep Ache uit Sint Petersburg. In het weekend zijn een aantal Russische dichters uitgenodigd die gedichten van onder andere Mandelstam en Majakovski voordragen, die vervolgens in het Nederlands worden vertaald. Arthur Langeveld en Kees Verheul verzorgen de presentatie en de interviews.

De nieuwe kaart van Nederland . Sinds eind van de vorige maand ligt in de foyer van het NAi de kaart van Nederland zoals het er in het jaar 2005 uit gaat zien. Op deze landelijke variant van de ARCAM-kaart van Amsterdam zijn alle plannen ingetekend die tot dat tijdstip hun beslag krijgen.

In het NAi zijn ook een aantal andere exposities van start gegaan. Op de tentoonstelling ‘Zonne-energie en architectuur’ zijn resultaten te zien van zes ontwerpteams die bestaande kantoorgebouwen in Den Haag moesten toerusten met systemen waarmee zonne-energie kan worden opgewekt. Onder voorzitterschap van Wytze Patijn vindt op 16 ook een studiemiddag plaats over dit onderwerp. Verder zijn er de plannen te bezichtigen van vijf bekende wederopbouwpanden in Rotterdam, zoals de bioscoop Thalia en de schoenenzaak Huf. Ten slotte zijn vanaf deze week ook de resultaten te zien van de internationale manifestatie ‘Coast Wise Europe’ met een serie ontwerpprojecten langs drie Europese kusten.

Het verdwenen zwaard van Damocles . Onder deze titel haakt prof. S.J. Doorman in op de naderende millenniumwisseling. De eerste overgang naar een nieuw millennium, in het jaar 1000, werd volgens historici door het merendeel van de bevolking vrij onverschillig ondergaan. Slechts een kleine groep geleerden en geestelijken waren in de ban van de Dag des Oordeels. De vorige eeuwwisseling riep tegengestelde reacties op. Het ging zowel gepaard met vooruitgangsgeloof, als cultuurpessimisme. Het is natuurlijk verleidelijk om ook de jaren negentig als een ‘fin de siècle’ te bestempelen, maar het is een loze kreet zonder inhoud. Voor sommige historici is de twintigste eeuw trouwens al lang afgelopen, namelijk met de val van de Berlijnse Muur in 1989. Hoe het ook zij, Doorman zal tijdens de Studium Generale-reeks ‘De toekomst voorbij’ dinsdag aanstaande in het Techniek Museum een en ander tegen het licht houden.

Maria Callas . De griffioen, de eenhoorn, de draak en de phoenix zal men niet in de dierentuin aantreffen. Deze ‘oerwezens’ spelen wel een belangrijke rol in oude sagen en mythen. De muziektheatergroep Zenga, opgericht door de fluitisten Peter Weekers en Annet Visser, probeert deze fabeldieren aanstaande zaterdag in Theater de Veste met muziek en dans tot leven te brengen. Boordevol muziek en zang zit ook de voorstelling ‘Masterclass’ van Toneelgroep Amsterdam. Sigrid Koetse, die vijf jaar geleden veel succes had met haar solovoorstelling ‘Callas’, kruipt wederom in de huid van de operadiva die in de herfst van haar loopbaan drie studenten genadeloos confronteert met hun muzikale tekortkomingen. Met aria’s van Puccini, Bellini en Verdi wordt het heroïsche en tragische bestaan van de operaster opnieuw tot leven gewekt.

Lunchconcert . Vijf studenten van de afdeling Compositie van het Rotterdams Conservatorium geven do. 24 april in cultureel centrum Mekelweg 10 een presentatie van recent gecomponeerde kamermuziek. In verschillende bezettingen zal een veelzijdigprogramma ten gehore worden gebracht. Felipe Perez Santiago komt met ‘Espirales’ voor viool en piano. Florian Maier brengt ‘Nocturne Payen’ voor gitaar. Voor hetzelfde instrument plus een fluit schreef Juan Felipe Waller ‘En el allure del Frenesi’. Oscar van Dillen componeerde ‘Spenta Mainyu’ voor een barokgitaar en Thijs helder besluit het concert met ‘Bagatelles’ voor piano solo.

Aan de oevers van de Neva . Veel Russische cultuur deze maand in Lantaren/Venster. Er worden films vertoond van meer of minder bekende cineasten, zoals Aleksander Sokoerov en Aleksej German. Daarnaast staan er ook dansvoorstellingen op het programma en performances van de kunstenaarsgroep Ache uit Sint Petersburg. In het weekend zijn een aantal Russische dichters uitgenodigd die gedichten van onder andere Mandelstam en Majakovski voordragen, die vervolgens in het Nederlands worden vertaald. Arthur Langeveld en Kees Verheul verzorgen de presentatie en de interviews.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.