De TU is betrokken bij twee initiatieven voor ‘hoogbegaafde’ scholieren: de Toptoets voor de basisschool en de zomercursus voor talentvolle vwo-leerlingen.
Bij Ries van Walraven, Dienst Interne en Externe Communicatie, staat de telefoon roodgloeiend. Het is de dag nadat basisschoolleerlingen uit groep 8 de Toptoets hebben gemaakt. De pers besteedde er veel aandacht aan. ,,Verschillende moeders bellen nu dat ze niets van de toets wisten, anders hadden zij hun kind ook ingeschreven”, zegt Van Walraven.
De Toptoets is een dit jaar geïntroduceerd initiatief van de stichting Cognitief Talent. De test wordt op verschillende basisscholen gehouden door de Delftse schoolbegeleidingsdienst. De TU treedt uitsluitend op als sponsor en bemoeit zich er niet inhoudelijk mee.
De toets bestaat uit twee delen. Het eerste deel – tachtig meerkeuzevragen over rekenen en wereldoriëntatie – werd op 21 mei afgenomen. Van de ruim 150 deelnemers gaan de besten door naar het tweede deel van de toets, op 11 juni. Ze moeten dan een betoog schrijven en enkele vraagstukken oplossen. De winnaar ontvangt een bedrag van vierduizend gulden.
Voor Van Walraven staat vast dat de advertentiecampagne volgend jaar uitgebreider moet zijn, zodat alle ouders tijdig op de hoogte zijn van de toets. ,,Het is de eerste keer en daarom had de organisatie bewust gekozen voor een bescheiden opzet.”
De steun aan de Toptoets maakt onderdeel uit van de publieksvoorlichting van de TU. Van Walraven: ,,Techniek heeft een slecht imago in Nederland en dat willen wij doorbreken. Wij hebben diverse projecten op basisscholen om de leerlingen kennis te laten maken met techniek, waaronder de Toptoets. De media suggereerden dat het een wervingsactie is voor de TU. Dat is onzin, daar zijn de kinderen nog veel te jong voor. Wel is het een onderdeel van de promotie van de TU. In dat opzicht zijn wij erg succesvol geweest. In de berichtgeving over de Toptoets is de TU regelmatig genoemd.”
Zomercursus
Vorig jaar stond de zomercursus voor hoogbegaafde vwo’ers sterk in de belangstelling van de media. Deze wordt georganiseerd door de stichting Talent Support, de Erasmus Universiteit en de TU. De TU-contactpersonen van de zomercursus hebben het nog rustiger dan Van Walraven. Ir. J.P. van Dooren, dienst onderwijs en onderzoek: ,,Ach, we zien wel. De cursus moet nog beginnen. De aanpak van dit jaar verschilt niet veel met die van vorig jaar. Alleen de naam is anders. Voortaan heet het: zomercursus voor talentvolle vwo-leerlingen. De term hoogbegaafden vonden de deelnemers niet prettig.”
Universitair docent Radboud Koop van Geodesie heeft vorig jaar een deel van de lessen aan de jonge talenten verzorgd. ,,Het zijn leuke groepen om les aan te geven. Wel moet je als docent goed voorbereid zijn op de vragen die zij stellen. Een tesimpele uitleg accepteren zij niet. Overigens hebben wij de aanpak van de cursus iets gewijzigd. Vorig jaar werd eerst een week theorie gegeven en volgden in de tweede week de praktische oefeningen. De deelnemers vonden het ‘zelf bezig zijn’ erg leuk. Daarom wisselen wij dit jaar theorie meer af met praktijk.”
Het bevorderen van de TU-naambekendheid speelt bij de zomercursus ook een rol. Of dit succes heeft, durven Van Dooren en Koop niet te zeggen. Koop: ,,Geodesie steekt redelijk veel tijd in de zomercursus. Als het om werving van nieuwe studenten gaat, is het altijd de vraag of die uren niet beter besteed kunnen worden aan andere wervingsactiviteiten. Ik vind het moeilijk om daarover iets te zeggen. De zomercursus bezorgt de TU zonder meer media-aandacht. Alleen is niet duidelijk hoeveel extra studenten dat oplevert.”
De TU is betrokken bij twee initiatieven voor ‘hoogbegaafde’ scholieren: de Toptoets voor de basisschool en de zomercursus voor talentvolle vwo-leerlingen.
Bij Ries van Walraven, Dienst Interne en Externe Communicatie, staat de telefoon roodgloeiend. Het is de dag nadat basisschoolleerlingen uit groep 8 de Toptoets hebben gemaakt. De pers besteedde er veel aandacht aan. ,,Verschillende moeders bellen nu dat ze niets van de toets wisten, anders hadden zij hun kind ook ingeschreven”, zegt Van Walraven.
De Toptoets is een dit jaar geïntroduceerd initiatief van de stichting Cognitief Talent. De test wordt op verschillende basisscholen gehouden door de Delftse schoolbegeleidingsdienst. De TU treedt uitsluitend op als sponsor en bemoeit zich er niet inhoudelijk mee.
De toets bestaat uit twee delen. Het eerste deel – tachtig meerkeuzevragen over rekenen en wereldoriëntatie – werd op 21 mei afgenomen. Van de ruim 150 deelnemers gaan de besten door naar het tweede deel van de toets, op 11 juni. Ze moeten dan een betoog schrijven en enkele vraagstukken oplossen. De winnaar ontvangt een bedrag van vierduizend gulden.
Voor Van Walraven staat vast dat de advertentiecampagne volgend jaar uitgebreider moet zijn, zodat alle ouders tijdig op de hoogte zijn van de toets. ,,Het is de eerste keer en daarom had de organisatie bewust gekozen voor een bescheiden opzet.”
De steun aan de Toptoets maakt onderdeel uit van de publieksvoorlichting van de TU. Van Walraven: ,,Techniek heeft een slecht imago in Nederland en dat willen wij doorbreken. Wij hebben diverse projecten op basisscholen om de leerlingen kennis te laten maken met techniek, waaronder de Toptoets. De media suggereerden dat het een wervingsactie is voor de TU. Dat is onzin, daar zijn de kinderen nog veel te jong voor. Wel is het een onderdeel van de promotie van de TU. In dat opzicht zijn wij erg succesvol geweest. In de berichtgeving over de Toptoets is de TU regelmatig genoemd.”
Zomercursus
Vorig jaar stond de zomercursus voor hoogbegaafde vwo’ers sterk in de belangstelling van de media. Deze wordt georganiseerd door de stichting Talent Support, de Erasmus Universiteit en de TU. De TU-contactpersonen van de zomercursus hebben het nog rustiger dan Van Walraven. Ir. J.P. van Dooren, dienst onderwijs en onderzoek: ,,Ach, we zien wel. De cursus moet nog beginnen. De aanpak van dit jaar verschilt niet veel met die van vorig jaar. Alleen de naam is anders. Voortaan heet het: zomercursus voor talentvolle vwo-leerlingen. De term hoogbegaafden vonden de deelnemers niet prettig.”
Universitair docent Radboud Koop van Geodesie heeft vorig jaar een deel van de lessen aan de jonge talenten verzorgd. ,,Het zijn leuke groepen om les aan te geven. Wel moet je als docent goed voorbereid zijn op de vragen die zij stellen. Een tesimpele uitleg accepteren zij niet. Overigens hebben wij de aanpak van de cursus iets gewijzigd. Vorig jaar werd eerst een week theorie gegeven en volgden in de tweede week de praktische oefeningen. De deelnemers vonden het ‘zelf bezig zijn’ erg leuk. Daarom wisselen wij dit jaar theorie meer af met praktijk.”
Het bevorderen van de TU-naambekendheid speelt bij de zomercursus ook een rol. Of dit succes heeft, durven Van Dooren en Koop niet te zeggen. Koop: ,,Geodesie steekt redelijk veel tijd in de zomercursus. Als het om werving van nieuwe studenten gaat, is het altijd de vraag of die uren niet beter besteed kunnen worden aan andere wervingsactiviteiten. Ik vind het moeilijk om daarover iets te zeggen. De zomercursus bezorgt de TU zonder meer media-aandacht. Alleen is niet duidelijk hoeveel extra studenten dat oplevert.”
Comments are closed.