Werk aan de winkel voor de TU Delft: de universiteit haakt aan bij een omvangrijk plan om Schiphol met grote spoed stiller, milieuvriendelijker en beter bereikbaar te maken.
Nog de komende kabinetsperiode moet de geluidshinder rondom Schiphol met 20 procent omlaag en moet de uitstoot van CO2 per passagierskilometer 10 procent minder. Op Schiphol zelf moeten de grondvoertuigen 20 procent minder kooldioxide uitstoten. Tegelijk moet de luchthaven groeien: Schiphol moet over vier jaar twintig procent meer vliegverkeer kunnen verwerken, schrijven de deelnemende partijen in een deze week gepresenteerde ‘strategische innovatie-agenda’.
Om die forse doelen te bereiken, kijkt de luchtvaartsector vooral naar de techniek. Zo komt er nog dit jaar een proefproject met antigeluid (‘opheffende geluidsgolven’) om de geluidsoverlast te verminderen en komen er experimenten met vernieuwende geluidswallen rondom Schiphol. Voor de lange termijn staat onder meer onderzoek op de rol naar het gebruik van biobrandstoffen voor vliegtuigen, brandstofcellen voor de grondvoertuigen en fundamenteel onderzoek naar nieuwe, groene vliegtuigtypes die minder broeikasgassen uitstoten en minder lawaai maken.
Als het aan de sector ligt, zullen de vernieuwingen tot in de verre omtrek van Schiphol merkbaar zijn. Zo wil de sector de bereikbaarheid van Schiphol vergroten door wegbrengplekken in te richten bij diverse NS-stations, en door onderzoek te doen naar ‘beter en slimmer gebruik van het wegenstelsel in de Randstad’. Daarnaast moeten treinen en vliegtuigen beter op elkaar worden afgestemd en willen de initiatiefnemers kijken naar andere technologische vernieuwingen, zoals inchecken op afstand.
Ook de bereikbaarheid door de lucht moet fors beter. Zo willen de plannenmakers de aanvliegroutes naar de luchthaven slimmer benutten. Dat moet er toe leiden dat Schiphol veel meer vliegtuigen kan verwerken.
Decaan prof. Ben Droste van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek overhandigde de plannen deze week aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Het plan is behalve door de TU Delft ondertekend door KLM, Schiphol, de Luchtverkeersleiding Nederland, het Nationaal luchtvaart- en ruimtevaartlaboratorium (NLR), TNO, Stork Fokker en het Nederlands instituut voor vliegtuigontwikkeling en ruimtevaart (NIVR), waarvan Droste voorzitter is.
‘Om de mainportpositie van Schiphol te verstevigen en te behouden, is kwalitatieve groei een noodzaak’, schrijven de deelnemende partijen aan de minister. ‘We zijn verheugd met een coalitieakkoord dat sterk inzet op duurzaamheid en innovatie, om daarmee te bereiken dat Schiphol verantwoord kan doorgroeien.’
Ook de veiligheid is een van de ‘speerpunten’ waarop de deelnemers inzetten. Die moet onder meer verbeteren door de inzet van modernere anti-botsingssystemen en verbeteringen in de planning van het luchtverkeer.
Op de achtergrond van het initiatief speelt het Europese voornemen om in 2020 een veel milieuvriendelijker en veiliger luchtvaart te hebben. ‘Met een gezamenlijke visie geeft Nederland te kennen daarin daadwerkelijk voorop te willen ‘vliegen’, schrijven de initiatiefnemers aan de minister.
Nog de komende kabinetsperiode moet de geluidshinder rondom Schiphol met 20 procent omlaag en moet de uitstoot van CO2 per passagierskilometer 10 procent minder. Op Schiphol zelf moeten de grondvoertuigen 20 procent minder kooldioxide uitstoten. Tegelijk moet de luchthaven groeien: Schiphol moet over vier jaar twintig procent meer vliegverkeer kunnen verwerken, schrijven de deelnemende partijen in een deze week gepresenteerde ‘strategische innovatie-agenda’.
Om die forse doelen te bereiken, kijkt de luchtvaartsector vooral naar de techniek. Zo komt er nog dit jaar een proefproject met antigeluid (‘opheffende geluidsgolven’) om de geluidsoverlast te verminderen en komen er experimenten met vernieuwende geluidswallen rondom Schiphol. Voor de lange termijn staat onder meer onderzoek op de rol naar het gebruik van biobrandstoffen voor vliegtuigen, brandstofcellen voor de grondvoertuigen en fundamenteel onderzoek naar nieuwe, groene vliegtuigtypes die minder broeikasgassen uitstoten en minder lawaai maken.
Als het aan de sector ligt, zullen de vernieuwingen tot in de verre omtrek van Schiphol merkbaar zijn. Zo wil de sector de bereikbaarheid van Schiphol vergroten door wegbrengplekken in te richten bij diverse NS-stations, en door onderzoek te doen naar ‘beter en slimmer gebruik van het wegenstelsel in de Randstad’. Daarnaast moeten treinen en vliegtuigen beter op elkaar worden afgestemd en willen de initiatiefnemers kijken naar andere technologische vernieuwingen, zoals inchecken op afstand.
Ook de bereikbaarheid door de lucht moet fors beter. Zo willen de plannenmakers de aanvliegroutes naar de luchthaven slimmer benutten. Dat moet er toe leiden dat Schiphol veel meer vliegtuigen kan verwerken.
Decaan prof. Ben Droste van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek overhandigde de plannen deze week aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Het plan is behalve door de TU Delft ondertekend door KLM, Schiphol, de Luchtverkeersleiding Nederland, het Nationaal luchtvaart- en ruimtevaartlaboratorium (NLR), TNO, Stork Fokker en het Nederlands instituut voor vliegtuigontwikkeling en ruimtevaart (NIVR), waarvan Droste voorzitter is.
‘Om de mainportpositie van Schiphol te verstevigen en te behouden, is kwalitatieve groei een noodzaak’, schrijven de deelnemende partijen aan de minister. ‘We zijn verheugd met een coalitieakkoord dat sterk inzet op duurzaamheid en innovatie, om daarmee te bereiken dat Schiphol verantwoord kan doorgroeien.’
Ook de veiligheid is een van de ‘speerpunten’ waarop de deelnemers inzetten. Die moet onder meer verbeteren door de inzet van modernere anti-botsingssystemen en verbeteringen in de planning van het luchtverkeer.
Op de achtergrond van het initiatief speelt het Europese voornemen om in 2020 een veel milieuvriendelijker en veiliger luchtvaart te hebben. ‘Met een gezamenlijke visie geeft Nederland te kennen daarin daadwerkelijk voorop te willen ‘vliegen’, schrijven de initiatiefnemers aan de minister.

Comments are closed.