Opinion

Toegankelijkheid troef

Een docent die zijn sheets op een webpagina plaatst en vragen beantwoordt per e-mail is niets nieuws. Ook computertoetsen worden inmiddels aan tal van faculteiten toegepast.

Maar het gebruik van de computer in het aanbieden van onderwijs zal de komende jaren nog veel meer toepassingen krijgen. Dat werd snel duidelijk op de studiemiddag over ‘ICT in het onderwijs’ afgelopen donderdag, georganiseerd door de sectie Didactiek en Onderwijsontwikkeling (DidO).

Marie-José Verkroost, van de sectie DidO, werkt in samenwerking met de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam aan het opzetten van een cursus elektronische leeromgeving. Deze cursus zal worden gegeven aan docenten om hen wegwijs te maken in het nut en het gebruik van de computer als ondersteuning bij hun vak.

Verkroost: ,,We werken momenteel met een programma waarin docenten hun eigen elektronische leeromgeving kunnen ontwerpen. Hierin kunnen studenten informatie over het vak vinden, hun eigen kennis toetsen en in contact komen met elkaar en de docent. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip allemaal inloggen om met elkaar over het vak te chatten. De docent kan die discussies direct volgen en zo zien waar studenten het moeilijk mee hebben.” Een andere mogelijkheid is dat studenten simulaties en extra informatie op kunnen vragen om de leerstof te verduidelijken.

Sabine Kunst van de sectie DiDo heeft al ervaring met vergevorderde toepassingen van ICT in teamverband-opdrachten bij een multi-media practicum waarin studenten uit verschillende studierichtingen samenwerken. Kunst: ,,Tussenresultaten en notulen van groepen studenten werden op een vrij toegankelijke site gezet. Op deze manier kon ik in elke fase van het project de vorderingen bekijken en daar commentaar bij geven.”

Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat het onafhankelijk van tijd en plaats is en dus uitermate geschikt voor projectonderwijs. Kunst: ,,Vroeger ging ik nog wel eens bij een studentenhuis langs om de vorderingen op eigen, vaak veel betere, apparatuur te bekijken.”

De studenten die met dit systeem gewerkt hebben, blijken enthousiast te zijn. Na afloop van het project, scoorde het gebruik van internet het hoogst op een enquête over het geboden onderwijs.

Of het rendement van het onderwijs voor studenten en docenten ook stijgt met ICT toepassingen is moeilijk meetbaar. Verkroost: ,,Elke docent zal zelf moeten afwegen voor welke onderdelen van de stof contacturen nodig zijn en wat studenten, met behulp van de elektronische leeromgeving, zelf kunnen doen. En voor de kwaliteit van het geboden onderwijs is het natuurlijk altijd goed om op dergelijke wijze je eigen manier van onderwijs geven onder de loep te nemen.”

Een docent die zijn sheets op een webpagina plaatst en vragen beantwoordt per e-mail is niets nieuws. Ook computertoetsen worden inmiddels aan tal van faculteiten toegepast. Maar het gebruik van de computer in het aanbieden van onderwijs zal de komende jaren nog veel meer toepassingen krijgen. Dat werd snel duidelijk op de studiemiddag over ‘ICT in het onderwijs’ afgelopen donderdag, georganiseerd door de sectie Didactiek en Onderwijsontwikkeling (DidO).

Marie-José Verkroost, van de sectie DidO, werkt in samenwerking met de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam aan het opzetten van een cursus elektronische leeromgeving. Deze cursus zal worden gegeven aan docenten om hen wegwijs te maken in het nut en het gebruik van de computer als ondersteuning bij hun vak.

Verkroost: ,,We werken momenteel met een programma waarin docenten hun eigen elektronische leeromgeving kunnen ontwerpen. Hierin kunnen studenten informatie over het vak vinden, hun eigen kennis toetsen en in contact komen met elkaar en de docent. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip allemaal inloggen om met elkaar over het vak te chatten. De docent kan die discussies direct volgen en zo zien waar studenten het moeilijk mee hebben.” Een andere mogelijkheid is dat studenten simulaties en extra informatie op kunnen vragen om de leerstof te verduidelijken.

Sabine Kunst van de sectie DiDo heeft al ervaring met vergevorderde toepassingen van ICT in teamverband-opdrachten bij een multi-media practicum waarin studenten uit verschillende studierichtingen samenwerken. Kunst: ,,Tussenresultaten en notulen van groepen studenten werden op een vrij toegankelijke site gezet. Op deze manier kon ik in elke fase van het project de vorderingen bekijken en daar commentaar bij geven.”

Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat het onafhankelijk van tijd en plaats is en dus uitermate geschikt voor projectonderwijs. Kunst: ,,Vroeger ging ik nog wel eens bij een studentenhuis langs om de vorderingen op eigen, vaak veel betere, apparatuur te bekijken.”

De studenten die met dit systeem gewerkt hebben, blijken enthousiast te zijn. Na afloop van het project, scoorde het gebruik van internet het hoogst op een enquête over het geboden onderwijs.

Of het rendement van het onderwijs voor studenten en docenten ook stijgt met ICT toepassingen is moeilijk meetbaar. Verkroost: ,,Elke docent zal zelf moeten afwegen voor welke onderdelen van de stof contacturen nodig zijn en wat studenten, met behulp van de elektronische leeromgeving, zelf kunnen doen. En voor de kwaliteit van het geboden onderwijs is het natuurlijk altijd goed om op dergelijke wijze je eigen manier van onderwijs geven onder de loep te nemen.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.