Campus

Time Out – Op zoek naar jezelf

Na alle quantumdots toe aan spirituele groei? Het Zinder Festival in Den Haag helpt, en schaaft meteen je culturele kantjes bij.

’Wie je bent, kun je alleen weten door jezelf met anderen te vergelijken. Jij bent alles waarin je verschilt van anderen.’ Tenminste, dat vindt schrijver/bioloog Midas Dekkers. Nou, daar valt nog wel een boom over op te zetten. Of een cultureel festival, in het geval van theatergroep Stella Den Haag. Haar Zinder Festival staat dit jaar in het teken van identiteit. Wel zo actueel, in een hectische tijd waarin zo’n beetje iedereen op zoek lijkt naar zichzelf.
Opvallend is het grote aantal installaties op het festival. In ‘(Ge)Obserserveerd’, meteen bij het entree van het Stella Theater, spelen observeren en geobserveerd worden de hoofdrol. Als je door de stad loopt, voel je je dan ooit bekeken? Nee? Waarom dan nu wel? Die eerste vertwijfeling zet de toon voor de rest van het festival. Gelukkig speelt niet elk onderdeel het op de persoon. ‘De jongen die in de tafel verdween’ is een theaterstuk waarbij je anoniem kunt aanschuiven. Best lekker, na een paar ervaringssessies, al is ook hier de lichtvoetigheid ver te zoeken. Want wat doe je als je binnenkant niet meer klopt met je buitenkant? Als je er vrolijk uitziet, maar van binnen verdrietig bent? ‘Een duet in je eentje’, zo omschrijft Stella het stuk. ‘Totdat het niet meer knarst, en binnen en buiten hetzelfde zijn.’
Om stil van te worden. Maar dan is er altijd nog ‘FruitPower’, waarin de makers het elektrische gedrag van fruit analyseren en zo letterlijk muziek persen uit een sinaasappel. En dan sta je als TU-student toch opeens weer héél dichtbij jezelf.

Zinder Festival, tot en met 6 mei in het Stella Theater Den Haag. Aanvang van de twee uur durende ‘kunstverwenreis’: 15.00 uur. www.stella.nl

Het begint al met vacatureteksten waarin voortaan staat vermeld welke didactische vaardigheden docenten, universitair (hoofd)docenten en hoogleraren moeten hebben. Nieuwe docenten die minder dan vijf jaar ervaring hebben, moeten voortaan de zogeheten basiskwalificatie onderwijs (bko) hebben of bereid zijn die binnen drie jaar te halen.
Docenten die hier al jaren zijn, zouden zich wellicht nog op onderdelen kunnen bijscholen. “Het lijdt geen twijfel dat docenten goed zijn in hun vak, maar doceren is meer dan dat”, zegt lid van het college van bestuur Paul Rullmann. “Er zijn allerlei manieren om kennis over te dragen zoals ict in het onderwijs.”
Verder nemen de directeuren onderwijs voortaan deel in de loopbaancommissie van hun faculteit en krijgen zij meer zeggenschap bij de selectie van hoogleraren en universitair (hoofd)docenten.
Faculteiten moeten werkplannen maken om kwaliteit van docenten te ontwikkelen en te behouden. Zo moeten zij in de gaten houden wie nog dit jaar zijn bko moet halen en wat meer ervaren docenten nog aan scholing kunnen doen. “Ik vind onderwijs geen ondergeschoven kind. Wel is het het eerste dat wegzakt”, zegt Rullmann.
Onderwijs wordt voortaan binnen alle faculteiten een vast onderdeel van beoordelingsgesprekken. Voorheen verschilde dat per faculteit. Docenten kunnen door die beoordeling meer erkenning krijgen voor hun onderwijsgevende capaciteiten.
Initiatieven die goed lopen bij de ene faculteit moeten ook navolging vinden bij de rest van de universiteit. Zo is het bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica vanzelfsprekend dat docenten iets doen aan didactische scholing.
Bij Technische Natuurwetenschappen is een verplicht eerstejaars hoorcollege onderdeel van de sollicitatieprocedure. Bij Techniek, Bestuur en Management is sprake van docentobservaties. “De een bekijkt de ander tijdens colleges”, zegt Rullmann. “Het gekke is dat docenten studenten aansporen tot samenwerken, maar zelf een drempel hebben tot samenwerken met docenten.” 

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.