Een TU-student en een alumnus nemen deel aan de Nationale Denktank. Ze buigen zich de komende drie maanden over de grote problemen in het Nederlandse onderwijs.
De denktank, een team van 23 veelbelovende masterstudenten en pas afgestudeerden van Nederlandse universiteiten, neemt nogal wat hooi op de vork. Zowel het middelbaar onderwijs als hoger onderwijs wordt onder de loep genomen op een landgoed in Driebergen. “Het mbo kent een grote uitval van studenten, bedrijven vinden de kennis van hbo- en universiteitsalumni ontoereikend en er dreigt een lerarentekort in het middelbaar onderwijs”, zegt student technische natuurkunde Freek Venneman. “Daar moeten we wat aan doen, voordat het echt misgaat. De denktank zal daar oplossingen voor proberen te vinden.”
Stichting de Nationale Denktank werd in 2005 opgericht door een groep jonge wetenschappers en wordt ondersteund door de Universiteit van Amsterdam, McKinsey en het Innovatieplatform. Hun doel is om te zorgen voor een betere samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten. Vorig jaar onderzocht de denktank de gezondheidszorg.
De deelnemende (oud)studenten hebben verschillende achtergronden, van rechten tot aan natuurkunde. Studenten van vrijwel alle Nederlandse universiteiten zijn vertegenwoordigd. Als introductie krijgen ze lezingen van specialisten uit het onderwijs, daarna zullen ze vakmensen interviewen.
Venneman wil zich binnen de denktank richten op de teruglopende interesse voor technische studies. “Techniek is ontzettend leuk en ik vind het zonde dat veel mensen dat niet weten. Volgens mij zouden leraren natuurkunde enthousiaster moeten zijn, bijvoorbeeld door vaker spannende proefjes te doen met scholieren. Ik wil later ook leraar worden, daarom spreekt dit onderwerp me aan.”
Dat verschillende andere instanties ook het Nederlandse middelbaar- en hoger onderwijs onderzoeken, ziet Venneman niet als een probleem. “Dat zijn onderzoeken van de overheid of het bedrijfsleven. In ons team kunnen we met een frisse blik naar de problemen kijken, bovendien vullen we door onze verschillende achtergronden elkaar aan. Daar verwacht ik veel van.”
Het andere lid van de denktank, TU alumnus ir. Joep Pijpers, denkt dat hij juist door zijn technische achtergrond veel kan toevoegen aan de denktank. “Als ingenieur leer je problemen te benoemen, te analyseren en op te lossen. Een collega vertelde dat ze nauwelijks cijfers kan interpreteren, daar heb ik natuurlijk geen last van.”
De technisch scheikundige vraagt zich af of een cultuuromslag in het hoger onderwijs wenselijk is. “Nu wordt iedereen die een vwo-diploma heeft aan een universiteit toegelaten. Dat heeft als voordeel dat universiteiten toegankelijk zijn. Maar als nadeel dat veel studenten hun studie niet serieus nemen en er soms zelfs negen jaar over doen. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om een bindend studieadvies in te voeren tijdens de studie en een toelatingsexamen voor de studie, zodat je gemotiveerde studenten krijgt.” De conclusies van de denktank worden in december gepresenteerd.
De denktank, een team van 23 veelbelovende masterstudenten en pas afgestudeerden van Nederlandse universiteiten, neemt nogal wat hooi op de vork. Zowel het middelbaar onderwijs als hoger onderwijs wordt onder de loep genomen op een landgoed in Driebergen. “Het mbo kent een grote uitval van studenten, bedrijven vinden de kennis van hbo- en universiteitsalumni ontoereikend en er dreigt een lerarentekort in het middelbaar onderwijs”, zegt student technische natuurkunde Freek Venneman. “Daar moeten we wat aan doen, voordat het echt misgaat. De denktank zal daar oplossingen voor proberen te vinden.”
Stichting de Nationale Denktank werd in 2005 opgericht door een groep jonge wetenschappers en wordt ondersteund door de Universiteit van Amsterdam, McKinsey en het Innovatieplatform. Hun doel is om te zorgen voor een betere samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten. Vorig jaar onderzocht de denktank de gezondheidszorg.
De deelnemende (oud)studenten hebben verschillende achtergronden, van rechten tot aan natuurkunde. Studenten van vrijwel alle Nederlandse universiteiten zijn vertegenwoordigd. Als introductie krijgen ze lezingen van specialisten uit het onderwijs, daarna zullen ze vakmensen interviewen.
Venneman wil zich binnen de denktank richten op de teruglopende interesse voor technische studies. “Techniek is ontzettend leuk en ik vind het zonde dat veel mensen dat niet weten. Volgens mij zouden leraren natuurkunde enthousiaster moeten zijn, bijvoorbeeld door vaker spannende proefjes te doen met scholieren. Ik wil later ook leraar worden, daarom spreekt dit onderwerp me aan.”
Dat verschillende andere instanties ook het Nederlandse middelbaar- en hoger onderwijs onderzoeken, ziet Venneman niet als een probleem. “Dat zijn onderzoeken van de overheid of het bedrijfsleven. In ons team kunnen we met een frisse blik naar de problemen kijken, bovendien vullen we door onze verschillende achtergronden elkaar aan. Daar verwacht ik veel van.”
Het andere lid van de denktank, TU alumnus ir. Joep Pijpers, denkt dat hij juist door zijn technische achtergrond veel kan toevoegen aan de denktank. “Als ingenieur leer je problemen te benoemen, te analyseren en op te lossen. Een collega vertelde dat ze nauwelijks cijfers kan interpreteren, daar heb ik natuurlijk geen last van.”
De technisch scheikundige vraagt zich af of een cultuuromslag in het hoger onderwijs wenselijk is. “Nu wordt iedereen die een vwo-diploma heeft aan een universiteit toegelaten. Dat heeft als voordeel dat universiteiten toegankelijk zijn. Maar als nadeel dat veel studenten hun studie niet serieus nemen en er soms zelfs negen jaar over doen. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om een bindend studieadvies in te voeren tijdens de studie en een toelatingsexamen voor de studie, zodat je gemotiveerde studenten krijgt.” De conclusies van de denktank worden in december gepresenteerd.
Comments are closed.