Education

Studentenchipkaart zonder OV-functie

De bijna honderdduizend studenten die in augustus de nieuwe studentenchipkaart krijgen, kunnen die kaart niet gebruiken in bus of trein. De initiatiefnemers, waaronder de ‘beurzenbank’ IBG, hebben dat besloten na kritiek van onderwijsinstellingen.

Die vonden dat de chipkaart door de OV- functie te duur werd. De TU blijft vooralsnog buiten het project.

De experimentele chipper die dit jaar werd gebruikt in een pilot-project met twintigduizend hbo- en wo-studenten in Groningen en Twente was behalve college-, bel- en betaalkaart ook een OV-studentenkaart; daarnaast had hij een per instelling wisselend stel mogelijkheden. Na een start met diverse kinderziektes bleken de studenten in evaluaties behoorlijk tevreden over deze kaart.

In februari lieten de IBG, IBM en PTT Telecom daarom al weten dat ze komend studiejaar een dergelijke alleskunnende studentenkaart grootschalig wilden invoeren. Ze dachten genoeg universiteiten, hogescholen en mbo-scholen te kunnen interesseren voor zo’n 150.000 kaarten.

Maar de onderwijsinstellingen, die de kosten van de kaart voor een groot deel moeten dekken, bleken niet zo enthousiast. Een aantal van hen, waaronder ook de Groningse universiteit, vond de veelzijdige kaart te duur worden.

Ten slotte heeft het chipkaart-consortium aan de kritiek toegegeven. Volgens een woordvoerder is de OV-functie voorlopig geschrapt, omdat juist die de chipkaart en het beheer ervan relatief duur maakte. Want een OV-kaart moet elk studiejaar vernieuwd worden; en er zijn ook strenge regels over het inleveren en weer ophalen van de kaart door mensen die bijvoorbeeld hun studie onderbreken.

Zonder OV-functie kan de studentenkaart op den duur meerjarig worden. De kosten, eerder geraamd op 15 gulden per kaart per jaar, worden volgens de woordvoerder nu ‘duidelijk lager’.

Welke instellingen er na deze concessie in augustus precies meedoen, wil de IBG overigens nog niet zeggen. De TU Delft kijkt nog even de kat uit de boom. Pas als de nieuwe bibliotheek operationeel wordt, is het noodzakelijk om de studenten met een chipkaart uit te rusten. Tot die tijd – 1 september 1997 – studeert men op de vraag of de TU met een eigen kaart begint dan wel zal aanhaken bij ‘Groningen’. (HOP/F.S.)

De bijna honderdduizend studenten die in augustus de nieuwe studentenchipkaart krijgen, kunnen die kaart niet gebruiken in bus of trein. De initiatiefnemers, waaronder de ‘beurzenbank’ IBG, hebben dat besloten na kritiek van onderwijsinstellingen. Die vonden dat de chipkaart door de OV- functie te duur werd. De TU blijft vooralsnog buiten het project.

De experimentele chipper die dit jaar werd gebruikt in een pilot-project met twintigduizend hbo- en wo-studenten in Groningen en Twente was behalve college-, bel- en betaalkaart ook een OV-studentenkaart; daarnaast had hij een per instelling wisselend stel mogelijkheden. Na een start met diverse kinderziektes bleken de studenten in evaluaties behoorlijk tevreden over deze kaart.

In februari lieten de IBG, IBM en PTT Telecom daarom al weten dat ze komend studiejaar een dergelijke alleskunnende studentenkaart grootschalig wilden invoeren. Ze dachten genoeg universiteiten, hogescholen en mbo-scholen te kunnen interesseren voor zo’n 150.000 kaarten.

Maar de onderwijsinstellingen, die de kosten van de kaart voor een groot deel moeten dekken, bleken niet zo enthousiast. Een aantal van hen, waaronder ook de Groningse universiteit, vond de veelzijdige kaart te duur worden.

Ten slotte heeft het chipkaart-consortium aan de kritiek toegegeven. Volgens een woordvoerder is de OV-functie voorlopig geschrapt, omdat juist die de chipkaart en het beheer ervan relatief duur maakte. Want een OV-kaart moet elk studiejaar vernieuwd worden; en er zijn ook strenge regels over het inleveren en weer ophalen van de kaart door mensen die bijvoorbeeld hun studie onderbreken.

Zonder OV-functie kan de studentenkaart op den duur meerjarig worden. De kosten, eerder geraamd op 15 gulden per kaart per jaar, worden volgens de woordvoerder nu ‘duidelijk lager’.

Welke instellingen er na deze concessie in augustus precies meedoen, wil de IBG overigens nog niet zeggen. De TU Delft kijkt nog even de kat uit de boom. Pas als de nieuwe bibliotheek operationeel wordt, is het noodzakelijk om de studenten met een chipkaart uit te rusten. Tot die tijd – 1 september 1997 – studeert men op de vraag of de TU met een eigen kaart begint dan wel zal aanhaken bij ‘Groningen’. (HOP/F.S.)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.