Voor de nieuwe subsidieregeling van de minsters Ritzen en Wijers voor milieutechnologische innovatie zijn 119 plannen ingediend. Dertien projecten zijn goedgekeurd, de TU is bij minstens vier betrokken.
TU-ers bij Civiel, Werktuigbouw en Scheikunde, en IO en Elektro werken mee aan respectievelijk milieuvriendelijke windmolenrotorbladen, afvalwaterzuivering, keukenapparatuur en stadsbussen.
De ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen lanceerden het programma Economie, Ecologie en Technologie (EET) in 1995. Doel van de subsidieregeling is om bedrijven en instellingen aan te zetten tot onderzoek naar concrete technieken die ‘een brug slaan’ tussen economie en ecologie. Wegens het grote aantal veelbelovende plannen ligt het te verdelen bedrag over de goedgekeurde projecten inmiddels op negentig miljoen gulden.
Bij de faculteit Industrieel Ontwerpen zijn drie afstudeerders en een promovendus in samenwerking met fornuizenfabrikant Atag en TNO al geruime tijd bezig met het ontwerpen van ecologische keukenapparatuur. ,,Voor de Atag-kitchengroup kijken wij naar verschillende aspecten. Ik ben bijvoorbeeld bezig met de ‘schoonmaakbaarheid’ van apparatuur. Materiaal en ontwerp zijn dan belangrijk, dat is onder andere van invloed op de hoeveelheid schoonmaakmiddel die je nodig hebt”, vertelt afstudeerder Gertrude Hoogendoorn. In juni verwachten de afstudeerders klaar te zijn, het EET-project loopt nog langer door.
Rotorbladen
Bij de sectie staal- en houtconstructies is de eerste fase van het onderzoek naar de rotorbladen nu gecontracteerd. In het laboratorium bij Civiele Techniek laten fabrikanten al jaren hun rotorbladen voor windmolens testen. De experimenten voor het EET-programma worden uitgevoerd met rotorbladen die met plantaardige vezels zijn versterkt. Het totale project zal tien jaar beslaan en er is vijftien miljoen gulden voor uitgetrokken. ,,We weten nog niet wie het gaat uitvoeren. Misschien dat een aio problemen oplevert gezien de vertrouwelijkheid in combinatie met de duur van het project”, aldus ir. D.R.V. van Delft.
Door nieuwe membraan- en ionenwisselingstechnieken te ontwikkelen, willen de apparatenbouwers bij Werktuigbouw in samenwerking met chemisch procestechnologen bij Scheikunde zware metalen uit afvalwater halen. Bedrijfsingenieur M.C. de Groot: ,,Op 1 januari zijn er hier twee aio’s aan de slag gegaan. Zij zullen voornamelijk opstellingen gaan testen. Wij hebben er meer dan twee miljoen gulden voor gekregen, het project zal vijf jaar lopen.”
Stadsbus
,,Ik weet eigenlijk nog helemaal niet zeker of onze aanvraag is gehonoreerd”, zegt ir. M. Rondel, TU-projectleider van de zuinige stadsbus. ,,Er worden nog onderhandelingen gevoerd tussen de verschillende uitvoerders over de uurtarieven.” Toch hebben de ministeries al een persbericht verstuurd waarin staat vermeld dat onder andere de TU, TNO en DAF Bus meewerken aan de ontwikkeling van een hybride aandrijflijn voor collectief personenvervoer. Door een slimme combinatie van elektrische- en verbrandingsmotoren zal de stadsbus dertig procent minder energie verbruiken. Rondel en een promovendus van de vakgroep vermogenselektronica en elektrische machines bij Elektrotechniek zullen de modellen voor de elektromotoren en generatoren opstellen en zo simuleren op computers. Na acht maanden zit hun taak er al op.
(HOP/F.S./I.B.)
Voor de nieuwe subsidieregeling van de minsters Ritzen en Wijers voor milieutechnologische innovatie zijn 119 plannen ingediend. Dertien projecten zijn goedgekeurd, de TU is bij minstens vier betrokken. TU-ers bij Civiel, Werktuigbouw en Scheikunde, en IO en Elektro werken mee aan respectievelijk milieuvriendelijke windmolenrotorbladen, afvalwaterzuivering, keukenapparatuur en stadsbussen.
De ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen lanceerden het programma Economie, Ecologie en Technologie (EET) in 1995. Doel van de subsidieregeling is om bedrijven en instellingen aan te zetten tot onderzoek naar concrete technieken die ‘een brug slaan’ tussen economie en ecologie. Wegens het grote aantal veelbelovende plannen ligt het te verdelen bedrag over de goedgekeurde projecten inmiddels op negentig miljoen gulden.
Bij de faculteit Industrieel Ontwerpen zijn drie afstudeerders en een promovendus in samenwerking met fornuizenfabrikant Atag en TNO al geruime tijd bezig met het ontwerpen van ecologische keukenapparatuur. ,,Voor de Atag-kitchengroup kijken wij naar verschillende aspecten. Ik ben bijvoorbeeld bezig met de ‘schoonmaakbaarheid’ van apparatuur. Materiaal en ontwerp zijn dan belangrijk, dat is onder andere van invloed op de hoeveelheid schoonmaakmiddel die je nodig hebt”, vertelt afstudeerder Gertrude Hoogendoorn. In juni verwachten de afstudeerders klaar te zijn, het EET-project loopt nog langer door.
Rotorbladen
Bij de sectie staal- en houtconstructies is de eerste fase van het onderzoek naar de rotorbladen nu gecontracteerd. In het laboratorium bij Civiele Techniek laten fabrikanten al jaren hun rotorbladen voor windmolens testen. De experimenten voor het EET-programma worden uitgevoerd met rotorbladen die met plantaardige vezels zijn versterkt. Het totale project zal tien jaar beslaan en er is vijftien miljoen gulden voor uitgetrokken. ,,We weten nog niet wie het gaat uitvoeren. Misschien dat een aio problemen oplevert gezien de vertrouwelijkheid in combinatie met de duur van het project”, aldus ir. D.R.V. van Delft.
Door nieuwe membraan- en ionenwisselingstechnieken te ontwikkelen, willen de apparatenbouwers bij Werktuigbouw in samenwerking met chemisch procestechnologen bij Scheikunde zware metalen uit afvalwater halen. Bedrijfsingenieur M.C. de Groot: ,,Op 1 januari zijn er hier twee aio’s aan de slag gegaan. Zij zullen voornamelijk opstellingen gaan testen. Wij hebben er meer dan twee miljoen gulden voor gekregen, het project zal vijf jaar lopen.”
Stadsbus
,,Ik weet eigenlijk nog helemaal niet zeker of onze aanvraag is gehonoreerd”, zegt ir. M. Rondel, TU-projectleider van de zuinige stadsbus. ,,Er worden nog onderhandelingen gevoerd tussen de verschillende uitvoerders over de uurtarieven.” Toch hebben de ministeries al een persbericht verstuurd waarin staat vermeld dat onder andere de TU, TNO en DAF Bus meewerken aan de ontwikkeling van een hybride aandrijflijn voor collectief personenvervoer. Door een slimme combinatie van elektrische- en verbrandingsmotoren zal de stadsbus dertig procent minder energie verbruiken. Rondel en een promovendus van de vakgroep vermogenselektronica en elektrische machines bij Elektrotechniek zullen de modellen voor de elektromotoren en generatoren opstellen en zo simuleren op computers. Na acht maanden zit hun taak er al op.
(HOP/F.S./I.B.)

Comments are closed.