Campus

Roept u maar

,,Wat zich nu voordoet is dat een aio slechte begeleiding krijgt en dat er nauwelijks goede evaluatiegesprekken worden gevoerd. Vooral het beoordelingsgesprek, dat officieel aan het eind van het eerste onderzoeksjaar moet plaatsvinden, schiet er in de praktijk vaak bij in.

Of het heeft zo’n informeel karakter, dat het voor de voortgang van het onderzoek geen hout snijdt.”

(Joost Groen van het Delfts aio-overleg in Trouw)

,,Stress is een situatie die ontstaat als je je bedreigd voelt en bezorgd bent dat je die bedreiging niet aankunt. De meeste stress komt voor bij het lagere personeel. Zij leven zes jaar korter. Lager personeel heeft weinig perspectief in het werk en moeite om bij problemen de juiste hulp te vragen.”

(Prof.dr. C. de Wolf , Nijmeegs arbeids- en organisatiepsycholoog, in De Volkskrant)

,,Studenten weten niet altijd wat goed onderwijs is. In de VS, waar ik zestien jaar heb gewerkt, wordt veel geëvalueerd. Daar heb ik geleerd dat je hun oordeel met een korreltje zout moet nemen. Goede docenten veroorzaken pijn, want die voel je als je aan het denken wordt gezet. Dat vinden studenten niet altijd leuk.”

(Arjo Klamer, hoogleraar economie van kunst en cultuur aan de Erasmus universiteit, in De Volkskrant)

,,In een notedop: er is een Nobelprijs voor chemie, niet voor het onderwijs erin.”

(Rector magnificus P. Akkermans van de Erasmus universiteit over zijn project Succesvol Studeren)

,,Het onderscheid tussen hoog-gespecialiseerde studies en generalistische, algemeen vormende studies is niet terecht. Een talenstudie of een studie filosofie kan met evenveel recht als hoog-specialistisch worden aangemerkt, en ook hier is sprake van internationale competitie. Dat er sprake moet zijn van innovativiteit en hoog niveau in verband met internationale concurrentie, geldt ook voor vele andere academische studies dan die in de natuurwetenschappen en de technische wetenschappen.”

(Prof.dr.ir. Margot P.C. Weijnen in Chemisch Weekblad)

,,De ervaring leert dat universiteiten en hogescholen veel bestuurlijke energie stoppen in de ontwikkeling van nieuwe huisvestingsplannen. Onderwerpen als de kwaliteit van het onderwijs, de relatie tussen student en docent en de ontwikkeling van nieuwe onderwijswerkvormen dreigen daardoor naar de achtergrond te verdwijnen.”

(Prof. ir. H. de Jonge, hoogleraar vastgoedbeheer en – ontwikkeling aan de TU Delft, in Thema)

,,Universiteiten verkeren in verwarring. Ook al werden ze gisteren gesticht, ze volgen een Westers model van bijna twee eeuwen terug, met wortels van nog vele eeuwen verder.”

Collegevoorzitter Gevers van de Universiteit van Amsterdam in Thema)

,,Wat zich nu voordoet is dat een aio slechte begeleiding krijgt en dat er nauwelijks goede evaluatiegesprekken worden gevoerd. Vooral het beoordelingsgesprek, dat officieel aan het eind van het eerste onderzoeksjaar moet plaatsvinden, schiet er in de praktijk vaak bij in. Of het heeft zo’n informeel karakter, dat het voor de voortgang van het onderzoek geen hout snijdt.”

(Joost Groen van het Delfts aio-overleg in Trouw)

,,Stress is een situatie die ontstaat als je je bedreigd voelt en bezorgd bent dat je die bedreiging niet aankunt. De meeste stress komt voor bij het lagere personeel. Zij leven zes jaar korter. Lager personeel heeft weinig perspectief in het werk en moeite om bij problemen de juiste hulp te vragen.”

(Prof.dr. C. de Wolf , Nijmeegs arbeids- en organisatiepsycholoog, in De Volkskrant)

,,Studenten weten niet altijd wat goed onderwijs is. In de VS, waar ik zestien jaar heb gewerkt, wordt veel geëvalueerd. Daar heb ik geleerd dat je hun oordeel met een korreltje zout moet nemen. Goede docenten veroorzaken pijn, want die voel je als je aan het denken wordt gezet. Dat vinden studenten niet altijd leuk.”

(Arjo Klamer, hoogleraar economie van kunst en cultuur aan de Erasmus universiteit, in De Volkskrant)

,,In een notedop: er is een Nobelprijs voor chemie, niet voor het onderwijs erin.”

(Rector magnificus P. Akkermans van de Erasmus universiteit over zijn project Succesvol Studeren)

,,Het onderscheid tussen hoog-gespecialiseerde studies en generalistische, algemeen vormende studies is niet terecht. Een talenstudie of een studie filosofie kan met evenveel recht als hoog-specialistisch worden aangemerkt, en ook hier is sprake van internationale competitie. Dat er sprake moet zijn van innovativiteit en hoog niveau in verband met internationale concurrentie, geldt ook voor vele andere academische studies dan die in de natuurwetenschappen en de technische wetenschappen.”

(Prof.dr.ir. Margot P.C. Weijnen in Chemisch Weekblad)

,,De ervaring leert dat universiteiten en hogescholen veel bestuurlijke energie stoppen in de ontwikkeling van nieuwe huisvestingsplannen. Onderwerpen als de kwaliteit van het onderwijs, de relatie tussen student en docent en de ontwikkeling van nieuwe onderwijswerkvormen dreigen daardoor naar de achtergrond te verdwijnen.”

(Prof. ir. H. de Jonge, hoogleraar vastgoedbeheer en – ontwikkeling aan de TU Delft, in Thema)

,,Universiteiten verkeren in verwarring. Ook al werden ze gisteren gesticht, ze volgen een Westers model van bijna twee eeuwen terug, met wortels van nog vele eeuwen verder.”

Collegevoorzitter Gevers van de Universiteit van Amsterdam in Thema)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.