Promovendi aan de TU Delft geven de universiteit gemiddeld een 7,2 voor het promotieklimaat. Er is veel onvrede, blijkt uit een enquête.
De gemiddelde promovendus is redelijk tevreden over het promoveren aan de TU, vooral over faciliteiten als bibliotheek, kantoor en lab. Maar er valt veel te verbeteren. Zo vinden promovendi het opleidingsprogramma niet gestructureerd. Bijna de helft heeft geen opleidings- en begeleidingsplan, terwijl dit volgens de cao verplicht is voor promovendi in dienst van de universiteit.
Een kwart van de promovendi ervaart onvoldoende mogelijkheden om trainingen te volgen vanwege het ontbreken van een opleidingsbudget of toestemming van de begeleiders. Bijna de helft van de promovendi heeft geen eigen opleidingsbudget en één op de drie weet niet waar hij informatie over trainingen kan vinden.
Ook de loopbaanbegeleiding is volgens promovendi niet goed georganiseerd. Slechts eenderde geeft aan dat de universiteit helpt bij de carrièreplanning en in ongeveer de helft van de gevallen stimuleren collega’s daarbij. Een ruime meerderheid zou graag een loopbaanadviseur spreken.
Een derde van de promovendi heeft vertraging opgelopen. In 56 procent van de gevallen is dat onderzoeksgerelateerd: het onderwerp en het bepalen van de focus blijkt moeilijk (37,8 procent) en promovendi doen er veel naast (18,2 procent), zoals contractonderzoek. Daarnaast wijt ruim een op de acht de vertraging aan zijn begeleiding: de begeleider of promotor is afwezig of is moeilijk tot overeenstemming te krijgen over de richting van het onderzoek.
Ongeveer een op de vijf promovendi is ontevreden over de manier waarop de supervisie is georganiseerd, zoals de frequentie van de afspraken, de voorbereiding van de begeleiders voor de afspraak en de verkregen feedback. Tweevijfde van de promovendi spreekt zijn of haar promotor minder dan eens per maand.
Daarnaast geeft bijna veertien procent van de promovendi aan dat hun begeleiders niet betrokken zijn bij het promotieonderzoek en vindt bijna één op de tien dat hun bijdrage aan het onderzoek niet serieus wordt genomen. Eenderde heeft niet regelmatig contact met andere promovendi en eenvijfde is ontevreden over het contact met collega’s binnen de afdeling.
Het onderzoek bestond uit een digitale vragenlijst die door 891 promovendi (41,5 procent)werd ingevuld. Overigens bleek ontevredenheid niet het motief om de vragenlijst in te vullen: de faculteit met de relatief hoogste respons (Technische Natuurwetenschappen) kreeg – samen met Industrieel Ontwerpen (IO)- het hoogste cijfer: een 7,5. De faculteit met de relatief laagste respons (Bouwkunde) kreeg het laagste cijfer: een 6,6.
De resultaten van het onderzoek dienen als nulmeting waarmee na een aantal jaren is te zien of de invoering van de Graduate School een en ander heeft verbeterd. Rector Karel Luyben opende vorige week de eerste facultaire graduate schools bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (cijfer 7,3), IO en Bouwkunde. Hij zei dat graduate schools zorgen voor meer structuur.
Doel is betere begeleiding en doctoraal onderwijs te bieden. Promovendi krijgen een mentor en een persoonlijk onderwijsbudget. Verder zijn er inmiddels een parttime loopbaanadviseur en een psycholoog voor promovendi.
www.delta.tudelft.nl/23214
www.psychologen.tudelft.nl
www.graduateschool.tudelft.nl
“Eh ja, de mensen achter Jamie Olivers Open Ideo-wedstrijd hebben toevallig net gevraagd of ik mijn gegevens naar zijn team wilde sturen”, lacht Louwman bescheiden op de vraag of ze de charmante kok al ontmoet heeft. “Hij heeft in elk geval een boekje gemaakt over zijn Open Ideo-ontwerpwedstrijd, waarin mijn concept vermeld staat.”
En dat terwijl het Louwman eigenlijk helemaal niet te doen was om Jamie. “Ik studeer momenteel af bij Fabrique, op een methode om kinderen gezonder en gevarieerder te laten eten”, vertelt ze. “Ik stuitte per ongeluk op de wedstrijd, en die sloot precies aan op waar ik toch al mee bezig was.” Nu is ze één van de zeventien winnaars. En werkt ze aan een concreet product voor supermarkten, waarbij kinderen van vier tot zes jaar zo veel mogelijk verschillende groenten proeven en kunnen waarderen op een bijbehorende website. Hoe meer ze proeven en lekker vinden, hoe meer punten ze scoren.
Niet zo gek dat Jamie Oliver ervoor viel; hij maakt er zijn levenswerk van om kinderen op Britse en Amerikaanse scholen gezonder en gevarieerder te laten eten. Hij hoopt het groeiende obesitasprobleem zo letterlijk te lijf te gaan en kinderen meteen bewuster te maken van voedsel. Want nee: tomaten komen niet uit de fabriek en melk komt echt uit een koe – iets wat steeds minder kinderen beseffen. Oliver maakte er zelfs tv-programma’s over: ‘Jamie’s School Dinners’ en ‘Jamie’s Food Revolution’.
Maar Jamie Oliver is kok en vader van drie bloedjes. Vanwaar die affiniteit met kinderen en eten bij een jonge TU-student? Louwman: “Mijn moeder is Frans. Ik weet van jongs af aan niet beter dan dat ik garnalen, geitenkaas en andere ‘bijzondere’ smaken eet. Ik hou enorm van eten. Mijn kleine nichtje lust niets, voor haar wordt elke avond apart gekookt. Dat is toch ontzettend zonde van al dat lekkere voedsel?” Puur hobbyisme, dus. “En overgewicht bij kinderen is natuurlijk een actueel maatschappelijk probleem.”
Om dat op te lossen, moet hoe dan ook een belangrijke vicieuze cirkel doorbroken worden, denkt de IO-student. “Ouders willen wel gevarieerd koken, maar dat vinden kinderen vaak niet lekker. Ouders hebben geen zin in een strijd aan tafel, koken dus vaker de prakjes die wel geliefd zijn en voor je het weet eten ze drie keer per week hetzelfde. Zo leren kinderen nauwelijks nieuw voedsel kennen.” Door kinderen te belonen voor het proberen van nieuwe smaken, doorbreek je dat, denkt Louwman.
De families bij wie de afstudeerder aanschoof tijdens het avondeten, reageerden enthousiast. Want probeer maar eens iets nieuws naar binnen te schuiven bij een eigenwijze kleuter – dan is elk concept welkom. “Hartstikke fijn natuurlijk”, lacht ze. “Maar het zou leuk zijn als Jamie Oliver net zo enthousiast is, en naar mijn eindpresentatie komt.”
En hoe zit het eigenlijk met haar eigen eetgewoonten? Heeft Louwman elke avond braaf de schijf van vijf op haar bordje? “Ik doe mijn best om gezond te eten, ik vind het in elk geval leuk om te koken.” Recepten van Jamie Oliver, natuurlijk. “Eh ja”, lacht de student, “ik héb zijn boek…”
Comments are closed.