Het ministerie van verkeer en waterstaat gaat onderzoeken of een nieuw stuk land voor de kust van het Westland financieel haalbaar is. De Delftse ir. Ronald Waterman is voortrekker van dit plan.
De uitbreiding van de kust moet een betere bescherming bieden tegen de stijgende zeespiegel en de bodemdaling. “Door de duinen te verbreden en op te hogen, neemt de zoetwatervoorraad onder de duinen toe”, legt Waterman uit. “Zoet water is een hulpmiddel bij de bestrijding van zoutwaterindringing in het achterland.”
Waterman denkt niet alleen aan veiligheid, maar ook aan de ruimtelijke ordening. “Er is in de Randstad steeds minder ruimte voor wonen, werken en recreëren. En er komt steeds meer infrastructuur bij.” Voor dit probleem zijn meerdere oplossingen mogelijk: de hoogte in, de diepte in, het bestaande achterland herindelen óf de zee in. “Door duinverbreding neemt de veiligheid toe, er komt meer ruimte voor wonen, werken en recreëren én de natuur blijft behouden.”
Waterman noemt zijn methode ‘bouwen met de natuur in zee’. “Bouwen mét de vrije natuur in plaats van er tegenin te gaan. We streven naar een nieuwe flexibele kustlijn, waarbij een natuurlijk evenwicht ontstaat tussen aangroei en afslag van land.” Voordeel van deze methode is dat natuur en milieu behouden blijven.
Ir. Ronald Waterman is gastdocent aan zes universiteiten, adviseur integraal kustbeleid voor Verkeer en Waterstaat en adviseur bij TNO, Delft Hydraulics en Geodelft. Hij zit al 26 jaar voor de VVD in het provinciebestuur van Zuid-Holland. Waterman werkt in 23 landen, waar hij adviseert over havenuitbreiding en ‘Bouwen met de Natuur in zee’. (KW)
Waterman geeft vandaag om 12.30 uur een lezing over dit onderwerp, in collegezaal B van Scheikunde, Julianalaan 136.
De uitbreiding van de kust moet een betere bescherming bieden tegen de stijgende zeespiegel en de bodemdaling. “Door de duinen te verbreden en op te hogen, neemt de zoetwatervoorraad onder de duinen toe”, legt Waterman uit. “Zoet water is een hulpmiddel bij de bestrijding van zoutwaterindringing in het achterland.”
Waterman denkt niet alleen aan veiligheid, maar ook aan de ruimtelijke ordening. “Er is in de Randstad steeds minder ruimte voor wonen, werken en recreëren. En er komt steeds meer infrastructuur bij.” Voor dit probleem zijn meerdere oplossingen mogelijk: de hoogte in, de diepte in, het bestaande achterland herindelen óf de zee in. “Door duinverbreding neemt de veiligheid toe, er komt meer ruimte voor wonen, werken en recreëren én de natuur blijft behouden.”
Waterman noemt zijn methode ‘bouwen met de natuur in zee’. “Bouwen mét de vrije natuur in plaats van er tegenin te gaan. We streven naar een nieuwe flexibele kustlijn, waarbij een natuurlijk evenwicht ontstaat tussen aangroei en afslag van land.” Voordeel van deze methode is dat natuur en milieu behouden blijven.
Ir. Ronald Waterman is gastdocent aan zes universiteiten, adviseur integraal kustbeleid voor Verkeer en Waterstaat en adviseur bij TNO, Delft Hydraulics en Geodelft. Hij zit al 26 jaar voor de VVD in het provinciebestuur van Zuid-Holland. Waterman werkt in 23 landen, waar hij adviseert over havenuitbreiding en ‘Bouwen met de Natuur in zee’. (KW)
Waterman geeft vandaag om 12.30 uur een lezing over dit onderwerp, in collegezaal B van Scheikunde, Julianalaan 136.
Comments are closed.