Een vroege raadpleging van mensen van Ondersteuning Management Arbeidsrecht kan vuistdikke dossiers en escalerende arbeidsconflicten voorkomen.
De afdeling Ondersteuning Management Arbeidsrecht (OMA) is een resultaat van de Modernisering Ondersteunende Diensten (MOD). Hierbij werd het directoraat Personeel en Organisatie omgevormd tot een Staf P&O en een service-unit Personeelszaken die ressorteert onder het Universitair Diensten Centrum (UDC).
OMA maakt deel uit van de service-unit. ,,Wij zijn min of meer een voortzetting van de vroegere afdeling Rechtspositie”, aldus Arend Buitenhuis, hoofd van OMA. ,,De naam is bewust veranderd omdat wij een nieuwe start wilden maken. In het verleden bestond er verwarring over de doelgroep van de toenmalige afdeling Rechtspositie. Onze taak is het ondersteunen van het management van de beheerseenheden bij juridische kwestie. Ook medewerkers klopten echter bij Rechtspositie aan en dat gaf verwarring omdat wij bij besprekingen weer het management adviseerden. Om duidelijkheid te scheppen staat de term management in OMA centraal, zodat helder is wiens belangen wij verdedigen. Medewerkers moeten zich in arbeidsrechtelijke kwesties wenden tot een eigen advocaat of de vakbond.”
Overigens kan ook de staf van het college van bestuur een beroep op OMA doen. Buitenhuis: ,,Wij bekijken dan voor hen allerlei regelingen op de juridische merites.”
Preventie
Bij OMA werken zeven medewerkers, waaronder vijf adviseurs. Eén van de adviseurs is Gert ter Meulen. ,,Ons contact met de beheerseenheden loopt via de P&O-afdelingen. Die raadplegen ons voor ontslagkwesties, functiebeschrijving, functiewaarderingsprojecten, disciplinaire maatregelen en voor de uitleg van de CAO. ”
Buitenhuis omschrijft OMA als een klein advocatenkantoor binnen de TU. De werkwijze is die van het accountmodel. Iedere adviseur krijgt een aantal beheerseenheden toegewezen en is daarvoor verantwoordelijk. Ter Meulen: ,,Het biedt ons de mogelijkheid om een band met de klant op te bouwen. Bij de privatisering van de drukkerij heb ik bijvoorbeeld zorggedragen voor de arbeidsrechtelijke kant. Deze delicate processen verlopen soepeler als niet iedere keer een andere adviseur bij het overleg zit.”
Preventie heeft, sinds de start van OMA, een cruciale plaats in het beleid ingenomen, stelt Buitenhuis. ,,Hiermee voorkom je dikke dossiers.” Onderdeel van deze preventie is het goed op de hoogte blijven van de heersende problematiek binnen de beheerseenheden. Om die reden nemen adviseurs nu regelmatig deel aan het werkoverleg van de P&O’s. Ter Meulen: ,,De praktijk was dat mensen bij ons aanklopten als er problemen waren. In veel gevallen is een conflict dan zo hoog opgelopen dat het lastig is een goede oplossing te vinden. Door in een vroeg stadium problemen te signaleren, voorkom je escalatie.”De samenstelling van een goed dossier werkt volgens OMA ook preventief. Ter Meulen: ,,Het is vooral belangrijk dat afspraken goed vastgelegd worden. Dan weet een faculteit of dienst waaraan ze zich dient te houden en een medewerker wat hij of zij kan verwachten.”
De hulp van OMA inroepen bij arbeidscontracten kan ook moeilijkheden voorkomen. Buitenhuis: ,,P&O-medewerkers richten zich vooral op de arbeidsvoorwaarden. Wij kunnen screenen of een contract juridisch correct is. Bij een fout kunnen de financiële risico’s namelijk erg groot zijn. De TU kan bijvoorbeeld gedwongen worden gedurende langere tijd een salaris door te betalen, iets wat tot forse bedragen kan oplopen.”
Het is echter niet de bedoeling dat OMA het maken van contracten of andere werkzaamheden van de P&O-afdelingen gaat overnemen. Buitenhuis: ,,Integendeel de ‘O’ van OMA staat voor ondersteuning en niet voor overname.”
De afdeling Ondersteuning Management Arbeidsrecht (OMA) is een resultaat van de Modernisering Ondersteunende Diensten (MOD). Hierbij werd het directoraat Personeel en Organisatie omgevormd tot een Staf P&O en een service-unit Personeelszaken die ressorteert onder het Universitair Diensten Centrum (UDC).
OMA maakt deel uit van de service-unit. ,,Wij zijn min of meer een voortzetting van de vroegere afdeling Rechtspositie”, aldus Arend Buitenhuis, hoofd van OMA. ,,De naam is bewust veranderd omdat wij een nieuwe start wilden maken. In het verleden bestond er verwarring over de doelgroep van de toenmalige afdeling Rechtspositie. Onze taak is het ondersteunen van het management van de beheerseenheden bij juridische kwestie. Ook medewerkers klopten echter bij Rechtspositie aan en dat gaf verwarring omdat wij bij besprekingen weer het management adviseerden. Om duidelijkheid te scheppen staat de term management in OMA centraal, zodat helder is wiens belangen wij verdedigen. Medewerkers moeten zich in arbeidsrechtelijke kwesties wenden tot een eigen advocaat of de vakbond.”
Overigens kan ook de staf van het college van bestuur een beroep op OMA doen. Buitenhuis: ,,Wij bekijken dan voor hen allerlei regelingen op de juridische merites.”
Preventie
Bij OMA werken zeven medewerkers, waaronder vijf adviseurs. Eén van de adviseurs is Gert ter Meulen. ,,Ons contact met de beheerseenheden loopt via de P&O-afdelingen. Die raadplegen ons voor ontslagkwesties, functiebeschrijving, functiewaarderingsprojecten, disciplinaire maatregelen en voor de uitleg van de CAO. ”
Buitenhuis omschrijft OMA als een klein advocatenkantoor binnen de TU. De werkwijze is die van het accountmodel. Iedere adviseur krijgt een aantal beheerseenheden toegewezen en is daarvoor verantwoordelijk. Ter Meulen: ,,Het biedt ons de mogelijkheid om een band met de klant op te bouwen. Bij de privatisering van de drukkerij heb ik bijvoorbeeld zorggedragen voor de arbeidsrechtelijke kant. Deze delicate processen verlopen soepeler als niet iedere keer een andere adviseur bij het overleg zit.”
Preventie heeft, sinds de start van OMA, een cruciale plaats in het beleid ingenomen, stelt Buitenhuis. ,,Hiermee voorkom je dikke dossiers.” Onderdeel van deze preventie is het goed op de hoogte blijven van de heersende problematiek binnen de beheerseenheden. Om die reden nemen adviseurs nu regelmatig deel aan het werkoverleg van de P&O’s. Ter Meulen: ,,De praktijk was dat mensen bij ons aanklopten als er problemen waren. In veel gevallen is een conflict dan zo hoog opgelopen dat het lastig is een goede oplossing te vinden. Door in een vroeg stadium problemen te signaleren, voorkom je escalatie.”De samenstelling van een goed dossier werkt volgens OMA ook preventief. Ter Meulen: ,,Het is vooral belangrijk dat afspraken goed vastgelegd worden. Dan weet een faculteit of dienst waaraan ze zich dient te houden en een medewerker wat hij of zij kan verwachten.”
De hulp van OMA inroepen bij arbeidscontracten kan ook moeilijkheden voorkomen. Buitenhuis: ,,P&O-medewerkers richten zich vooral op de arbeidsvoorwaarden. Wij kunnen screenen of een contract juridisch correct is. Bij een fout kunnen de financiële risico’s namelijk erg groot zijn. De TU kan bijvoorbeeld gedwongen worden gedurende langere tijd een salaris door te betalen, iets wat tot forse bedragen kan oplopen.”
Het is echter niet de bedoeling dat OMA het maken van contracten of andere werkzaamheden van de P&O-afdelingen gaat overnemen. Buitenhuis: ,,Integendeel de ‘O’ van OMA staat voor ondersteuning en niet voor overname.”
Comments are closed.