Education

Nummertje graveren

Ben je het ook zo zat dat je fiets elke keer opnieuw wordt gejat? Dan moet je bij het Centrum Fietsdiefstal zijn. Tientallen studenten en TU-medewerkers lieten donderdag 15 april hun fiets registreren en een nieuw nummer in hun frame graveren voor de ingang van de aula.

Gedurende de actie vertelde de politie in de aula, tijdens het symposium Aanpak Fietsdiefstal, over haar laatste technieken om dieven in de graag te vatten.
Studenten met oude barrels konden overigens maar beter uit de buurt blijven, “want”, zo zij een van de medewerkers van Centrum Fietsdiefstal, “als je niet al een oud registratienummer in je frame hebt staan, als dat bijvoorbeeld is weg gevijld, dan wordt je fiets in beslag genomen.”

www.centrumfietsdiefstal.nl
 

Wie vanuit de Hooikade naar het centrum kijkt, ziet als blikvanger het oude Armamentarium, het wapenmagazijn dat tijdens de Tachtigjarige Oorlog werd gebouwd. Voor het imposante gebouw staat een brug met twee bogen: de Kapelsbrug. Vanuit dit oogpunt schilderde Johannes Vermeer zijn beroemde ‘Zicht op Delft’. Het is het bekendste plekje Delft waarover grote beroering is ontstaan. Omdat de Kapelsbrug niet berekend is op de nieuwe tramlijn, wil de gemeente de brug vervangen door een moderne variant. Volgens de historische vereniging Delfia Batavorum wordt daarmee het historisch zicht op Delft geweld aangedaan.
“Wij vinden het onzorgvuldig dat de gemeente niet heeft overwogen de bestaande brug te versterken”, zegt Janny van der Jagt van de Commissie Behoud Stadsschoon desgevraagd. “De gemeente wil meer toeristen trekken door Vermeer op de kaart te zetten. Waarom moet nu juist op de plek van Vermeers ‘Zicht op Delft’ een moderne brug worden gebouwd?”
De Kapelsbrug is trouwens niet de brug uit ‘Zicht op Delft’. Sinds Vermeer in de zeventiende eeuw het schilderij maakte, passeerden verschillende bruggen de revue. De Kapelsbrug werd begin jaren zestig neergezet. Maar dat maakt niet uit volgens Van der Jagt. De brug past volgens haar in de sfeer van de historische grachtenstad. “En als er toch een nieuwe brug moet komen, waarom gaan we dan niet historiserend bouwen?”
In die opmerking kan architectuurhistoricus Otakar Mácˇel (faculteit Bouwkunde) zich niet vinden. “Ik vind niet dat je moet nabouwen wat er niet meer is. Daar staat tegenover dat wat de gemeente wil het andere uiterste is. Daarom begrijp ik wel dat mensen die het stadsgezicht willen bewaren een beetje kwaad zijn. Het concept van de huidige brug kan men handhaven, dat past bij het beeld van de stad.”
Dat de brug op de grens ligt tussen het oude centrum van Delft en de nieuwe Technische Universiteit opent ook deuren voor een moderne brug. “Dat zou wel de twee kanten van Delft laten zien”, zegt Mácˇel. Maar dan moet de gemeente volgens hem met een beter ontwerp komen.
Op de ontwerpplannen van Thijs Kleijn heeft de brug geen grote invloed. De industrieel ontwerper bedacht een paar jaar geleden tijdens zijn afstuderen een levendige haven vlak voor de Kapelsbrug. Hij is in gesprek met de gemeente om zijn ontwerp, dat onder meer ruimte biedt aan een restaurant en groot terras, te realiseren. “De brug is vooral een visuele aanpassing in mijn plan.” Toch is hij kritisch over het nieuwe ontwerp van de brug. “Er is te weinig gekeken naar de proporties van de brug. Ontwerp dan een brug in de geest van de Kapelsbrug met een goede maatvorming. Daar is nu veel te weinig op gelet.” 

Eenmaal gestolen, kunnen de geregistreerde fietsen makkelijker worden opgespoord, zo is het idee.
Gedurende de actie vertelde de politie in de aula, tijdens het symposium Aanpak Fietsdiefstal, over haar laatste technieken om dieven in de kraag te vatten.
Studenten met oude barrels konden overigens maar beter uit de buurt blijven, “want”, zo zei een van de medewerkers van Centrum Fietsdiefstal, “als je niet al een oud registratienummer in je frame hebt staan, als dat bijvoorbeeld is weggevijld, dan wordt je fiets in beslag genomen.”

www.centrumfietsdiefstal.nl
 

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.