Het project Universitair Functie Ordenen (UFO) van de TU Delft nadert zijn eindfase. Binnenkort krijgen de medewerkers een brief – persoonlijk overhandigd door de leidinggevende % met hun nieuwe functie-indeling.
br />
Vrijwel alle functies binnen de TU Delft zijn opnieuw ingedeeld. De huidige taak van Adri Sloot zit er dus bijna op. Zij is projectleider universitair functie ordenen bij de universiteitsdienst. ,,In de periode van 16 februari tot 5 maart krijgen de medewerkers een brief met de indeling van hun werkzaamheden. Wij staan er op dat die persoonlijk overhandigd wordt. Het college van bestuur wil dat de leidinggevenden de nieuwe omschrijving persoonlijk toelichten.”
Bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen moeten de medewerkers iets meer geduld hebben. Onderdeel van de UFO is de interne afstemming. De indelingen worden onderling vergeleken en op elkaar afgestemd. Hierdoor blijft de indeling over de hele faculteit gelijk. ,,Je wilt niet dat administratieve medewerkster bij de ene sectie in niveau één terechtkomt en bij de andere in drie, als dat niet door de werkzaamheden gerechtvaardigd is. TNW verwacht deze interne afstemming rond eind maart af te ronden. Daarna krijgen de medewerkers hun indeling.”
De UFO-operatie vindt niet alleen plaats op de TU Delft, maar op alle universiteiten. De afgelopen jaren was op deze instellingen een wildgroei van duizenden functieomschrijvingen ontstaan. UFO heeft deze teruggebracht tot een kleine 150 functieprofielen. Leidraad bij de nieuwe indeling is de Hay-methode geweest. Deze analyseert de functie aan de hand van drie criteria: kennis en kunde, reikwijdte van de verantwoordelijkheid en probleembehandeling. Het is een internationaal erkende methode % goedgekeurd door de universitaire vakbonden % voor functie-indelingen. ,,Het goede van deze methode vind ik dat bij kennis en kunde zowel vakkennis als sociale vaardigheden meetellen. Werkt iemand in een team, dan is het laatste van groot belang.”
Soepel
De nieuwe functie-indeling is binnen de TU vrij soepel verlopen. ,,De openheid waarmee de functies werden bekeken, heeft mij aangenaam verrast. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar zelden had ik de indruk dat functies ‘omhoog’ of ‘omlaag’ werden gepraat.” Het UFO-project bleek ook een goede stimulans om na te denken over de kwaliteit van de organisatie. ,,Bij de wetenschappelijke medewerkers dook bijvoorbeeld de vraag op: willen wij gespecialiseerde universitaire docenten waarbij de één zich bezighoudt met onderwijs en de ander met onderzoek? Of willen wij alleen UD’s die beide kunnen? De UFO stimuleerde beheerseenheden om na te denken over wat ze nu precies wilden.”
Voor de ene medewerker zal de nieuwe functie-indeling beter uitvallen dan voor de andere. Sloot: ,,De verschuivingen vinden vooral plaats bij de ondersteunende diensten. Over het algemeen kun je zeggen dat de technische functies erop vooruit gaan en de administratieve functies erop achteruit.”
Functies gingen nog wel eens een schaal omhoog als leidinggevenden erg tevreden over de medewerker waren. ,,Dat gaat voortaan anders. De functie en bijbehorende schaal worden uitsluitend bepaald door de werkzaamheden. Leidinggevenden kunnen nu hun waardering uitdrukken door het geven van een toelage.” Evenmin zal een medewerker die teamleider wordt automatisch naar een hogere schaal gaan. ,,Eerst wordt bekeken of het niveau van zijn werkzaamheden hierdoor wezenlijk verandert.”
Medewerkers kunnen binnen twee weken informeel in discussie gaan over hun nieuwe functie-indeling bij hun leidinggevende. ,,Stel dat een UD een onderwijsprofiel krijgt, omdat hij zich de laatste jaren vooral met onderwijs heeft beziggehouden. De reden kan zijn dat hij om allerlei reden niet aan onderzoek toekwam maar dat wel wil. Dat moet hij aankaarten. Het kan zijn dat de functie dan anders ingevuld wordt.”
Loopt de informele weg dood dan kan een medewerker binnen vier weken een formele, geargumenteerde en schriftelijke bedenkingen indienen. ,,Vervolgens vindt er een gesprek plaats met de leidinggevende, iemand van P&O en een vertegenwoordiger van de decaan. Binnen zes weken na indiening van de bedenkingen volgt er dan een definitief besluit. Is een medewerker het ook daar niet mee eens, dan ligt de weg open naar de landelijke bezwaarcommissie.”
Sloot hoopt en verwacht dat het zelden zo ver zal komen. ,,We hebben heel consciëntieus en in goed overleg de functies ingedeeld. Ik besef dat niet iedereen blij zal zijn met de nieuwe waardering maar ik verwacht dat de meesten de logica er wel van zullen inzien.”
www.universitairfunctieordenen.nl . .
Het project Universitair Functie Ordenen (UFO) van de TU Delft nadert zijn eindfase. Binnenkort krijgen de medewerkers een brief – persoonlijk overhandigd door de leidinggevende % met hun nieuwe functie-indeling.
Vrijwel alle functies binnen de TU Delft zijn opnieuw ingedeeld. De huidige taak van Adri Sloot zit er dus bijna op. Zij is projectleider universitair functie ordenen bij de universiteitsdienst. ,,In de periode van 16 februari tot 5 maart krijgen de medewerkers een brief met de indeling van hun werkzaamheden. Wij staan er op dat die persoonlijk overhandigd wordt. Het college van bestuur wil dat de leidinggevenden de nieuwe omschrijving persoonlijk toelichten.”
Bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen moeten de medewerkers iets meer geduld hebben. Onderdeel van de UFO is de interne afstemming. De indelingen worden onderling vergeleken en op elkaar afgestemd. Hierdoor blijft de indeling over de hele faculteit gelijk. ,,Je wilt niet dat administratieve medewerkster bij de ene sectie in niveau één terechtkomt en bij de andere in drie, als dat niet door de werkzaamheden gerechtvaardigd is. TNW verwacht deze interne afstemming rond eind maart af te ronden. Daarna krijgen de medewerkers hun indeling.”
De UFO-operatie vindt niet alleen plaats op de TU Delft, maar op alle universiteiten. De afgelopen jaren was op deze instellingen een wildgroei van duizenden functieomschrijvingen ontstaan. UFO heeft deze teruggebracht tot een kleine 150 functieprofielen. Leidraad bij de nieuwe indeling is de Hay-methode geweest. Deze analyseert de functie aan de hand van drie criteria: kennis en kunde, reikwijdte van de verantwoordelijkheid en probleembehandeling. Het is een internationaal erkende methode % goedgekeurd door de universitaire vakbonden % voor functie-indelingen. ,,Het goede van deze methode vind ik dat bij kennis en kunde zowel vakkennis als sociale vaardigheden meetellen. Werkt iemand in een team, dan is het laatste van groot belang.”
Soepel
De nieuwe functie-indeling is binnen de TU vrij soepel verlopen. ,,De openheid waarmee de functies werden bekeken, heeft mij aangenaam verrast. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar zelden had ik de indruk dat functies ‘omhoog’ of ‘omlaag’ werden gepraat.” Het UFO-project bleek ook een goede stimulans om na te denken over de kwaliteit van de organisatie. ,,Bij de wetenschappelijke medewerkers dook bijvoorbeeld de vraag op: willen wij gespecialiseerde universitaire docenten waarbij de één zich bezighoudt met onderwijs en de ander met onderzoek? Of willen wij alleen UD’s die beide kunnen? De UFO stimuleerde beheerseenheden om na te denken over wat ze nu precies wilden.”
Voor de ene medewerker zal de nieuwe functie-indeling beter uitvallen dan voor de andere. Sloot: ,,De verschuivingen vinden vooral plaats bij de ondersteunende diensten. Over het algemeen kun je zeggen dat de technische functies erop vooruit gaan en de administratieve functies erop achteruit.”
Functies gingen nog wel eens een schaal omhoog als leidinggevenden erg tevreden over de medewerker waren. ,,Dat gaat voortaan anders. De functie en bijbehorende schaal worden uitsluitend bepaald door de werkzaamheden. Leidinggevenden kunnen nu hun waardering uitdrukken door het geven van een toelage.” Evenmin zal een medewerker die teamleider wordt automatisch naar een hogere schaal gaan. ,,Eerst wordt bekeken of het niveau van zijn werkzaamheden hierdoor wezenlijk verandert.”
Medewerkers kunnen binnen twee weken informeel in discussie gaan over hun nieuwe functie-indeling bij hun leidinggevende. ,,Stel dat een UD een onderwijsprofiel krijgt, omdat hij zich de laatste jaren vooral met onderwijs heeft beziggehouden. De reden kan zijn dat hij om allerlei reden niet aan onderzoek toekwam maar dat wel wil. Dat moet hij aankaarten. Het kan zijn dat de functie dan anders ingevuld wordt.”
Loopt de informele weg dood dan kan een medewerker binnen vier weken een formele, geargumenteerde en schriftelijke bedenkingen indienen. ,,Vervolgens vindt er een gesprek plaats met de leidinggevende, iemand van P&O en een vertegenwoordiger van de decaan. Binnen zes weken na indiening van de bedenkingen volgt er dan een definitief besluit. Is een medewerker het ook daar niet mee eens, dan ligt de weg open naar de landelijke bezwaarcommissie.”
Sloot hoopt en verwacht dat het zelden zo ver zal komen. ,,We hebben heel consciëntieus en in goed overleg de functies ingedeeld. Ik besef dat niet iedereen blij zal zijn met de nieuwe waardering maar ik verwacht dat de meesten de logica er wel van zullen inzien.”
www.universitairfunctieordenen.nl . .
Comments are closed.