Education

Nieuw meldingsformulier voor gevaarlijke situaties

Wie een glazenwasser zonder beveiliging in de dakgoot ziet balanceren of constateert dat een hoogleraar rookt in de buurt van gevaarlijke stoffen, kan dat melden met het nieuwe ongeval-meldingsformulier. De melding mag ook anoniem gedaan worden.


1 Illustratie: Bram van Driel

Acuut gevaar kan direct telefonisch doorgegeven worden door iedere medewerker of student. Dat kan aan de AMa, maar ook via het alarmnummer 1-1-2. De TU-meldkamer zorgt er dan voor dat de verantwoordelijke gealarmeerd wordt. Zo’n telefonische melding is niet anoniem; op een display in de meldkamer verschijnt het toestelnummer.

Minder spoedeisende situaties mogen wel anoniem gemeld worden. Hiervoor kunnen medewerkers en studenten gebruik maken van een nieuw meldingsformulier. Wim Kemp, coördinator van de Bedrijfshulpverlening en verantwoordelijk voor deze meldingen: ,,Ik roep met name studenten op om melding te maken van gevaarlijke situaties. Tot nu toe horen wij zelden van hen, terwijl studenten de grootste groep zijn binnen de TU. En ze zijn ‘s avonds vaak aanwezig in de gebouwen.”

De reden voor het nieuwe formulier ligt in de certificering van de Arbo en Milieudienst (AMD) van de TU. Voor het verkrijgen van dat certificaat zijn er vast omschreven regels voor melding van ongevallen en bijna-ongevallen. Ook de TU heeft zich daar aan te houden. Maar hoe zit dat nu met die anonimiteit? Kemp: ,,De meldingsformulieren kunnen opgehaald worden bij de AMa en de bedrijfshulpverleners. Maar er komt ook een stapel formulieren bij de conciërge te liggen. Daar kan iedereen ongemerkt een formulier meenemen.”
Kwaliteit

Een AMa die een melding binnenkrijgt, bekijkt eerst zelf de situatie, en onderneemt dan actie. Alle formulieren komen uiteindelijk binnen bij Kemp, die daarvan een overzicht maakt. Dit overzicht belandt op het bureau van de kwaliteitsmanager van de AMD, Eileen Focke. ,,Wij ontwikkelen beleid aan de hand van de meldingen die bij Wim Kemp binnen komen”, zegt Focke. ,,Als er bijvoorbeeld veel gevaarlijke situaties voorkomen in de prakticumlokalen, dan moet je TU-breed maatregelen treffen en verbeteringen aanbrengen.”

Ook Focke hoopt dat de nieuwe meldingsformulieren gebruikt zullen worden. ,,Veel gebruikt is niet de juiste omschrijving, want dat zou inhouden dat er veel mis is op de TU. Een betere omschrijving is consciëntieus. Als ik geen goede gegevens krijg, dan kan ik ook geen goed beleid ontwikkelen.”

Sinds 1 oktober hangt er in alle beheerseenheden een poster met een voorbeeld van de nieuwe meldingsformulieren. Hierop is ook de nieuwe opzet van de bedrijfshulpverlening weergegeven. ,,We hebben er bewust een aantal opgehangen bij de liften. Als mensen staan te wachten kunnen ze de poster bekijken. Ook hangen ze in werkplaatsen en laboratoria. Verder is er een bladwijzer ontwikkeld in de vorm van een pleister. Door deze uitgebreide publiciteit hopen wij mensen aan te sporen om actie ondernemen als ze een gevaarlijke situatie zien.”
Angele Steentjes


1 Illustratie: Bram van Driel

Acuut gevaar kan direct telefonisch doorgegeven worden door iedere medewerker of student. Dat kan aan de AMa, maar ook via het alarmnummer 1-1-2. De TU-meldkamer zorgt er dan voor dat de verantwoordelijke gealarmeerd wordt. Zo’n telefonische melding is niet anoniem; op een display in de meldkamer verschijnt het toestelnummer.

Minder spoedeisende situaties mogen wel anoniem gemeld worden. Hiervoor kunnen medewerkers en studenten gebruik maken van een nieuw meldingsformulier. Wim Kemp, coördinator van de Bedrijfshulpverlening en verantwoordelijk voor deze meldingen: ,,Ik roep met name studenten op om melding te maken van gevaarlijke situaties. Tot nu toe horen wij zelden van hen, terwijl studenten de grootste groep zijn binnen de TU. En ze zijn ‘s avonds vaak aanwezig in de gebouwen.”

De reden voor het nieuwe formulier ligt in de certificering van de Arbo en Milieudienst (AMD) van de TU. Voor het verkrijgen van dat certificaat zijn er vast omschreven regels voor melding van ongevallen en bijna-ongevallen. Ook de TU heeft zich daar aan te houden. Maar hoe zit dat nu met die anonimiteit? Kemp: ,,De meldingsformulieren kunnen opgehaald worden bij de AMa en de bedrijfshulpverleners. Maar er komt ook een stapel formulieren bij de conciërge te liggen. Daar kan iedereen ongemerkt een formulier meenemen.”
Kwaliteit

Een AMa die een melding binnenkrijgt, bekijkt eerst zelf de situatie, en onderneemt dan actie. Alle formulieren komen uiteindelijk binnen bij Kemp, die daarvan een overzicht maakt. Dit overzicht belandt op het bureau van de kwaliteitsmanager van de AMD, Eileen Focke. ,,Wij ontwikkelen beleid aan de hand van de meldingen die bij Wim Kemp binnen komen”, zegt Focke. ,,Als er bijvoorbeeld veel gevaarlijke situaties voorkomen in de prakticumlokalen, dan moet je TU-breed maatregelen treffen en verbeteringen aanbrengen.”

Ook Focke hoopt dat de nieuwe meldingsformulieren gebruikt zullen worden. ,,Veel gebruikt is niet de juiste omschrijving, want dat zou inhouden dat er veel mis is op de TU. Een betere omschrijving is consciëntieus. Als ik geen goede gegevens krijg, dan kan ik ook geen goed beleid ontwikkelen.”

Sinds 1 oktober hangt er in alle beheerseenheden een poster met een voorbeeld van de nieuwe meldingsformulieren. Hierop is ook de nieuwe opzet van de bedrijfshulpverlening weergegeven. ,,We hebben er bewust een aantal opgehangen bij de liften. Als mensen staan te wachten kunnen ze de poster bekijken. Ook hangen ze in werkplaatsen en laboratoria. Verder is er een bladwijzer ontwikkeld in de vorm van een pleister. Door deze uitgebreide publiciteit hopen wij mensen aan te sporen om actie ondernemen als ze een gevaarlijke situatie zien.”
Angele Steentjes

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.